Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  stor wyandotte : Svart tupp x Silversvartrandig höna/guldsvartrandig höna  (läst 1938 gånger)

19anna76

• Gäst
Vad blir resultatet om man parar dessa?
nån som vet??

Tack,
Anna

19anna76

• Gäst
Rasen är stor wyandotte...

Nettis

• Smörblommans Siv
Du får renfärgade hönor i guld- och silver- randigt och sen blir tupparna blandfärgade alltså ett mellanting mellan guld och silver. Syskonparar du sen får du rena hönor igen i bägge färgerna, rena tuppar i bägge färgerna samt blandfärgade.

Svarta kan de inte bli.

Spelar ingen roll vilken ras det är.

Fel av mig, de blir svarta, läste bara guld och silver  :-[
« Senast ändrad: 11 maj-09 kl 19:07 av Nettis »

Ratchaburi

• Södermanland
Jag tog bort mitt inlägg om det är fel.
Förklara gärna varför det blir som det bli svart?
Vad heter silversvartrandig på engelska?
My name is not Rihanna....

Nettis

• Smörblommans Siv
Ursäkta, jag såg inte att det var svart tupp. Läste lite fort och trodde att det var korsning mellan guld och silver. Är det svart tupp till guld eller silver randiga hönor blir det svarta kycklingar såklart. Så Ratchaburi  hade helt rätt  8) Fel av mig  :-[

Silver svart/randig heter silver laced på engelska.
« Senast ändrad: 11 maj-09 kl 19:06 av Nettis »

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
Men om svart är väldigt dominerande borde väl en kyckling efter svart australorphöna med antingen vit leghornstupp eller blommetupp bli svart? Den är väldigt ljus än så länge vad jag kan se, kläckt i dag, blir nog snarare vit. Är vit kanske ännu mer dominant?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Ratchaburi

• Södermanland
Men om svart är väldigt dominerande borde väl en kyckling efter svart australorphöna med antingen vit leghornstupp eller blommetupp bli svart? Den är väldigt ljus än så länge vad jag kan se, kläckt i dag, blir nog snarare vit. Är vit kanske ännu mer dominant?

Nä, inte riktigt, Vita leghorn är delvis dominant vita, dvs alla kycklingar från en vit leghornstupp och en svart höna blir vita med mer eller mindre svarta fläckar på.
Med andra ord är det inget konstigt att din kyckling ser ut som den gör om den vita leghorn tuppen är pappa :)
Vita höns kan antingen vara dominant vita eller recessivt vita
(Sen påverkas det av fler olika och mer eller mindre kompliserade anlag och gensammansättningar)

« Senast ändrad: 11 maj-09 kl 23:56 av Ratchaburi »
My name is not Rihanna....

Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 1 användare
Smålandstokarna

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser