Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny vall UTAN skyddsgröda?  (läst 16035 gånger)

Fiat

• -
SV: Ny vall UTAN skyddsgröda?
« Svar #40 skrivet: 03 dec-09 kl 10:19 »
Om det bara är fyra får och små åkrar så är det nog bra som du säjer att vänta med att så tills nästa höst. Bearbeta jorden under vår och sommar så att du får bort rötter och buskar. Sen kan du ju åkså roa dej med att plocka sten hela sommaren ;D.

JBF

• Småland
« Svar #41 skrivet: 03 dec-09 kl 20:44 »
Ja, det blir ett evigt harvande sommaren igenom, men det har man väl igen sen. Känns tråkigt att så i vår ifall jag ändå kommer att tvingas göra om det om två år igen för att inte alla buskar o dyl försvunnit. Plus att jag kommer att bli jättekrallig av alla stenlyft...  ;D
Ungefär hur snabbt kan man plöja om/harva/välta/så/välta i början av augusti då? Är nyplöjd jord redo att harvas efter en dag eller måste den ligga och torka länge? (Givetvis beroende på väderlek också... )

//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

bo_i_dala

« Svar #42 skrivet: 03 dec-09 kl 21:19 »
Hej!
Så ettårigt rajgräs med vallinsådd!
Om du inte konstgödslar bör du så in med någon kvävefixerande blandning- annars minskar skördarna deamatiskt redan efter 1-2 år!
mvh

JBF

• Småland
« Svar #43 skrivet: 03 dec-09 kl 21:27 »
Jo, ettårigt rajgräs har vi också diskuterat, men vi vet inte huruvida 1: fåren gillar det 2: det kan torkas till hö. Vallblandningen kommer att innehålla kvävefixerande arter, klöver (ej röd), kanske kärringtand och annat gott som finns hos Olssons frö. De verkar ha bra blandningar. Problemet är ju som sagt att jag nu har 4 får, och när jag är uppe i maxantal om ett par år så kanske jag har max 10-15 små roslagsfår (vuxenvikt 30-55 kg), så ensilerat foder kommer jag ju aldrig att kunna förbruka i tid.

//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Dela detta:

* Inloggade just nu

574 gäster, 4 användare (1 dolda)
torbjorn, ärt, gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser