Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny vall UTAN skyddsgröda?  (läst 16038 gånger)

louise

• Gäst
SV: Ny vall UTAN skyddsgröda?
« Svar #20 skrivet: 06 okt-09 kl 08:49 »
Det beror på vad du ska ha det till, rajgräs är för grovt för får tex.

esten

• -
« Svar #21 skrivet: 06 okt-09 kl 09:26 »
För grovt ???
Får äter gärna kvistar av buskar och träd .
Det beror väl på hur man skördar och när ??
Slaget med lite och hemtaget som grönt i lagom växtstadium kan det väl inte vara grövre än annat gräs . Utväxt timotej är väl också grovt då .
Och de flesta fröblandningarna till får som går att köpa innehåller även rajgräs .

Charlotte

• -
« Svar #22 skrivet: 06 okt-09 kl 09:55 »
Får är sorterare och ratar det grova i grovfodret. Men man kan ju som sagt skörda rajgräset tidigare. Vi har använt bara rajgräs som skyddsgröda några år nu och det funkar bra även till fåren.
Jag tänkte på TS bekymmer med att få balarna att gå åt i tid med få djur... Det skulle väl kunna gå att ta hem någon som pressar och plastar småbalar?
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

JBF

• Småland
« Svar #23 skrivet: 06 okt-09 kl 13:30 »
Hmm, jag blir inte klok på detta.. Så många olika bud..  :-\. Just här i trakterna har vi nog ingen som pressar småbalat ensilage dessvärre. Annars hade det ju varit en toppenidé. Jag hoppas att det inom några år finns en sån maskin på min gård.
Finns det alltså ingen skyddsgröda/grönfoder som man kan torka till hö?

//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

esten

• -
« Svar #24 skrivet: 06 okt-09 kl 13:51 »
Det går visst att torka rajgräs till hö utan problem . En höpress för 25 kgs balar går att använda till ensilage balar och det finns plastmaskiner som plastar de rektangulära balarna , det måste doch vara de lite hårdare pressarna inte löspress .
Dessa små plastmaskiner finns både traktor drivna samt med el . 250 eller 500 mm plast bredd .
Olssons fröers blandningar för får innehåller rajgräs , detsamma i boken det goda enkla lantlivets fröblandning för får , boken är skriven av paul heiney .

louise

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 06 okt-09 kl 17:54 »
Hm.. jag kanske minns fel.. Fick rådgivning av Olssons fröer och SLU och nån av de avrådde från rajgräs som skyddsgröda.

Existens?

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 08 okt-09 kl 09:06 »
Det var det jag tänkte på när jag föreslog havre som skydd, jag har också läst nånstans att rajgräs inte funkar så bra till får.. ( hmm, förmodligen här på forumet...)
Men visst kan du slå det på sommaren och torka till hö, nån jätteskörd lär det ju inte bli, men i ditt fall låter det inte som att det är det primära? Sår du in med rajgräs som skydd och slår det till hö i Juli så skapar du ju ypperliga förutsättningar för din insådd. Utvecklas allt som du vill så kan du ju även beta den sen i Augusti. 
Så tidigt så det kommer igång bra, välta ordentligt så du inte rycker loss en massa jord och rötter sen när du ska köra på det på sommaren.

Jag ser ingen större vits med att plasta in småbalar, möjligen om vädret är totalt omöjligt för att torka det till hö. Metoden är ju dyr och ganska miljövidrig i mitt tycke. Det har ju gått total inflation i att plasta in allt och alla..

Lite halvt Offtopic...om nu får är såna sorterare..hur långt driver dom det? svälter dom sig ihjäl? Jag har börjat ge mina får lite hö nu, och det är ju mycket riktigt ett evigt plockande och gnällande om att det inte duger..  Nästa lass ska jag be att få av hans andraskördshö, det är mycket småttigare, ska se om det är populärare..

JBF

• Småland
« Svar #27 skrivet: 08 okt-09 kl 14:21 »
Tack Existens, nu känner jag mig säkrare och lugnare!!  :D
Precis som du säger så är inte förstaårsskörden det primära, utan att vallen skall etablera sig så bra som möjligt. Helt ok att köpa till lite hö nästa vinter alltså.
Jag har börjat ge mina får lite hö nu, då de står inne i skjulet när det regnar länge osv. Än så länge verkar de inte så sugna på hö alls, utan plockar bara det allra godaste ur det, resten hamnar på golvet  >:(. Förhoppningsvis blir det annat ljud i skällan när det inte finns något bete kvar...

//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Charlotte

• -
« Svar #28 skrivet: 08 okt-09 kl 16:37 »
Får är inte som andra djur:)
Dom kommer antagligen att fortsätta sortera...
Mina göra det i alla fall, det är lika bra att satsa på bra fårgrovfoder från början.
Dock är köttraserna bättre på att mala i sig grövre foder, Allmogefåren vägrar att äta något grovt. Henning hade någon teori om små munnar har jag för mig.
När fåren är högdräktiga är det rent av farligt att ge dom för grovt foder om man inte kompletterar med kraftfoder.
Det blir för fullt i magen så att fåren svälter trots att dom känner sig mätta. Jag tycker det är bättre att låta dom sortera om man har för grovt foder.
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

JBF

• Småland
« Svar #29 skrivet: 08 okt-09 kl 17:02 »
Nej, får är verkligen inte som andra djur.. Men det spill jag just nu har kommer inte att fortsätta när vintern kommer. Nu är de inte ens intresserade av hö, de bara rotar igenom det och smakar på det allra allra godaste. Vi snackar spill i 97%-klassen. Jag tolkar det som att de är nöjda med sitt bete.

//JBF

louise

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 08 okt-09 kl 20:40 »
ja jag säger också emto Ex. Du kan inte låta fodret förväxa så, blir låg näring och de slänger för mycket. Men du kan ju ta e nandraskörd sent, och skörda spätt hö.

Existens?

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 08 okt-09 kl 20:44 »
Men det måste ju hinna växa lite, sår dom i April-Maj, så lär det inte vara speciellt förvuxet i Juli, men man får ju förstås anpassa sig och inte bestämma ett datum i förväg..

louise

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 08 okt-09 kl 20:48 »
jaha.. jag har så klart inte läst ordentligt.  det går inte att srködda ekohö första året.

JBF

• Småland
« Svar #33 skrivet: 08 okt-09 kl 21:55 »
Hmm..  :) Är vi överens om Existens? tips då alltså.. Jag måste ringa Olssons Frö och snacka lite med dem om vilken blandning som passar mina behov. När brukar man beställa frö egentligen? Är det flera månader i förväg som gäller eller?

/JBF

louise

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 10 okt-09 kl 22:09 »
Nog inte fel faktiskt. Å ska bokföringen funka vettigt så shoppa innan årsslutet om det går.

JBF

• Småland
« Svar #35 skrivet: 01 dec-09 kl 21:15 »
Ja, för att ytterligare förvirra mig så fick jag idag tips av en grannbonde som var här för att dra loss min traktor, som jag igår under plöjningen av sista åkern lyckades köra fast mot ett stenröse. Jag ursäktade min plöjning som jag inte blev så nöjd med (hade helt plötsligt svårt att få till tiltorna snyggt. En del stod bara rakt upp på högkant, vilket nog beror på min misslyckade ominställning av plogen samt alla rötter och småbuskar som växer där.) I alla fall sa han att det inte var något att oroa sig för, "det fixar du till när du plöjer det nästa höst igen". Han tycker alltså att jag skall harva igen allt i vår, träda den helt samt plöja om den helt och hållet till hösten igen.
Vad tycker ni om det, ni som vet mer om jordbrukande än jag? Kanske kan jag göra som han säger, men plöja det i juli/augusti, harva/välta/såbäddsbereda snabbt och så in vall i renbestånd inför 2011-års vallskörd?

(En åkerlapp som jag fick plöjd hösten 2008, plöjde jag om i september i år, och den var oerhört lättplöjd och fin)

// JBF som inte blir klok på bonderiet ibland...

Fiat

• -
« Svar #36 skrivet: 02 dec-09 kl 08:33 »
Är det buskar och mycke rötter så skulle jag så spannmål utan insådd. Och sedan plöja och så direkt efter tröskning eller våren efter annars kommer buskarna tillbaks.  Jag har provat att göra som du och det blev inte bra :(. Det är bättre att köpa till foder som saknas än att göra ett dåligt jobb på åkrarna.

JBF

• Småland
« Svar #37 skrivet: 02 dec-09 kl 21:14 »
Fiat, har du provat att låta det vara helt osått över sommaren och plöjt om igen till hösten? Mycket rötter är det ju..  >:(. Jag har ju inte direkt behov av så mycket säd, så det alternativet känns ju tyvärr lite långt bort, men om det är det enda som fungerar så får jag kanske köra på det. Vad händer om jag låter det gro igen/harvar det då och då under sommaren och plöjer om allt? Det torde väl mest vara frösått ogräs som hinner upp under sommaren, och vänder jag det igen sen så hinner väl inget ogräs rota sig. Plus att jag får två tillfällen att plocka sten...  ;D

//JBF

Fiat

• -
« Svar #38 skrivet: 02 dec-09 kl 21:38 »
Annledningen till att jag sår spannmål är ju att annars får jag ju ingenting det året. Och spannmålet kan man ju sälja och halmen kan ju va bra till strö.

JBF

• Småland
« Svar #39 skrivet: 02 dec-09 kl 21:48 »
Ja, det skulle vara ur strösynpunkt det skulle passa mig då. Men åkrarna är småå, och jag måste leja in all hjälp med sådd och skörd. Jag tror att det blir lite för bökigt för bönderna runtomkring. Här i inre småland sås spannmål nästan bara för grönfoder ändå nuförtiden. Som sagt blir jag inte klok på detta. Jag kan leva med att köpa hö till min 4 får även nästa vinter, så mycket går det ju inte åt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

579 gäster, 1 användare
beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser