Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny vall UTAN skyddsgröda?  (läst 16053 gånger)

JBF

• Småland
Ny vall UTAN skyddsgröda?
« skrivet: 13 maj-09 kl 10:26 »
Ja, mina små åkerlappar som förmodligen inte sett plogen på tjugo år skall ju väckas till liv för att ge hö åt de blivande fåren. Marken kan väl anses vara så mager att ingen bonde i socknen kan tänkas vara intresserad att så vall+havre/ärtor osv åt mig i utbyte mot att få ta första grönfoderskörden.
Det lutar åt att så vallfrön utan skyddsgröda alltså. Fungerar det överhuvudtaget? Det verkar vara omöjligt när man söker information...
Eller kan jag så in något som kan skördas som "hö" första skörden. Det finns ingen chans att mina blivande 5-6 tackor kan mumsa i sig en ensilagebal i tid ändå..
Är det någon skillnad när man sår? Skall jag så redan till hösten och låta vallen övervintra? Eller så till nästa vår? (Jag kan ju köpa hö i höst eftersom de första tackorna ej anlänt än)
Kan jag ta en liten förstaskörd även på vall utan skyddsgröda? Om jag slår med lie/minislåtterbalk eller dylikt utan att köra sönder vallen?

Tacksam för er hjälp..
JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Existens?

• Gäst
SV: Ny vall UTAN skyddsgröda?
« Svar #1 skrivet: 13 maj-09 kl 11:52 »
Det finns ju inget som hindrar att man sår vall utan skyddsgröda. Det är ju som vilken gräsmatta som helst. Men sår du på våren/ sommaren så får du ju räkna med att det blir översållat med ogräs, dock mest ettårigt ogräs, som du då kan köra av med din slåtterbalk, nåt vidare foder lär det ju däremot inte bli. Lite mindre ogräsproblem får du om du sår gräset i Augusti, det fröogräs som kommer upp då tas ju av frosten sen. Då kan du harva med ett par veckors mellanrum fram till sådden, då tar du även kål på mycket ogräs.

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 maj-09 kl 13:16 »
Jag ska prova en bit utan insådd. Då sår jag så sent som möjligt, men jag vågar nog inte senare än mittan avjuli (vxätzon 4, inlandsklimat). Det blir ingen skörd första året, och för att hålla nere växtligheten ska jag låta lammen beta lite försiktigt, men passa så de inte trampar ner.

Du harvar en jävla massa så att du stör ogräsen innan. Tll slut ska de vara så utmattade när du sår att de inte orka rkomma igen. Senare på säsongen är de väl tröttar också. Det är därför ine heller vallen kan skördas det året, den hnner å orka rinte så sent. Däremot ska den då bli bra etablerad för skörd året efter.

signe

« Svar #3 skrivet: 13 maj-09 kl 20:23 »
Vi sådde vall utan skyddsgröda ifjol - i slutet på juni tror jag. Hälften slog vi och hälften fick fåren beta lätt. Nu ser båda delarna fina ut men det ska bli intressant att se om det blir någon skillnad.

bagglamm

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 21 maj-09 kl 07:54 »
Om du vill så på våren så kan du blanda in westervoldiskt rajgräs i såmaskinen, det är ettårigt gräs som växer fort, konkurrerar bättre än andra gräs och kan skördas efter någon månad. Annars är det som tidigare sagts sådd i renbestånd i juli/ aug beroende på var du bor.
Gift, ett eget barn på väg och två bonusbarn, 12 finullstackor

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 21 maj-09 kl 16:09 »
Hejsan
Jag skulle vilja börja så om vallen på vår mark och tänkte börja med ett skifte på drygt 1.5 hektar, som vallen är nu så får vi precis in så mkt foder vi behöver ett normalår så jag skulle helst inte vilja "missa" ett skifte under ett år p.g.a. omsådden.. Är det möjligt att ta en skörd i år, så om, och kunna ta en skörd nästa år?

I så fall, när bör man plöja och när bör man så? Det är växtzon 4 där vi bor..

Existens?

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 21 maj-09 kl 22:57 »
Har du inget behov av att träda för att få bort kvickrot, så är det ju bara att rappa på och så så fort som möjligt. Antingen sår du ärtor/havre och insådd i det, och rullar till ensilage i augusti. då får du bra skörd i år och en utmärkt vall till nästa år. Annars sår du in med nån form av rajgräs som skyddsgröda, då kan du ta det som hö i augusti, men då gäller det som sagt att rappa på nu, för att ta hö i slutet av augusti börjar ju bli vanskligt med tanka på sämre tork och kortare dagar.

louise

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 22 maj-09 kl 09:14 »
Nämen.. du kan väl ta skörd på det du har, och sen så senast slutat av juli igen, då har du ny etablerad vall tll nästa år. Eller.. fattade jag nånting fel?

JBF

• Småland
« Svar #8 skrivet: 02 okt-09 kl 22:36 »
Så, nu är det färdigplöjt och jag börjar så smått fundera på vad jag skall så in vallen i till våren.
Vallen skall ju vara får-anpassad, både lämpad för hö och efterbete (Allmogefår-extensiv uppfödning). Långliggande vall önskas så jag inte behöver plöja om inom de närmaste 3-4 åren (?). Någon som har några förslag på vallfrösammansättning? Jag har Olssons katalog och hittar mycket spännande i den, men måste man ha femtioelva sorters gräs/klöver/örter? Räcker det inte med kanske 4-5-6 olika sorter?

Vad föreslås som skyddsgröda? Det måste vara hövänligt så att jag kan slå det till hö redan säsong 1 (Sen slåtter går bra bara vädret tillåter..)
Blir det bara skyddsgröda i första skörden, eller har vallen hunnit komma så pass bra att man får lite blandning och inte bara tex rajgräs?

//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 03 okt-09 kl 11:21 »
Är det ekoodling och du sår på våren så får du ingen vallskörd första året. Sår du på hösten utan skyddsgröda kan du skörda sommaren efter. Men sen skörd skulle jag inte rekommendera. Näringsvärdet är uselt. Mina allmogefår fick allvarlig energi- och proteinbrist en vinter med ett sent skördat blandat med ett från en gammal vall.

Bästa tipset för frö är att diskutera med Olssons, de är jättebra. De kan förklara om tramptåliga växter, örter m.m. Men ju fler sorter, desto mer riskspridning vid olika väder och klimat och saker som kan jävlas.

JBF

• Småland
« Svar #10 skrivet: 03 okt-09 kl 11:32 »
Inte för att jag är officiellt Eko, men jag hade ju inte tänkt konstgödsla vallen. Får jag ingen skörd alls första året? Med sen skörd menar jag typ mitten/slutet av juli. Borde inte allmogefår klara sig på det? Hmm, inte så bra om jag inte får någon skörd alls år 1 ju..  :-\

Existens?

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 03 okt-09 kl 12:28 »
Om du hade lytt råden du fick i början av tråden så hade det ju inte varit nåt problem, då hade bitarna varit sådda nu ;)

När du sår på våren så blir det ett enda ogräshav på sommaren år 1, gräset finns ju också, men mycket till foder blir det inte. Bättre då att så med t.ex havre som skydd och rulla alltihop i Juli-Augusti, då får du en perfekt vall sen året därpå.

mobben

« Svar #12 skrivet: 03 okt-09 kl 13:45 »
Provade första gången i år, har funkat mycket bra. Spred fastgödsel och plöjde sent, slutet av november, sådde i början av maj och putsade sen av det i juli och fick en skörd i september. Ser väldigt bra ut.

JBF

• Småland
« Svar #13 skrivet: 03 okt-09 kl 14:03 »
Hmpf, av olika anledningar blev det ingen sådd i somras...  >:(. Jag har ju endast 3-4 får nu, och även om de förökat sig 100% till nästa höst så finns det ju ingen chans i världen att jag kan ensilera grönfoder. Utan jag måste kunna torka det till hö. Kan jag utfodra fåren med torkat grönfoder med mestadels havre i? Havre + ärter kanske? Westerwoldiskt rajgräs? Tips mottages tacksamt... Annars är enda alternativet att jag "ger bort" första skörden ensilerad till någon bonde, men de är knappast intresserade av att köpa det. Inte är det en möjlighet att byta lika mot motsvarande mängd hö då bönderna bara tar ensilage häromkring.. Är det alltså kört för mig nästa år? (Givetvis kan jag ju köpa hö även nästa år, men helst hade jag ju tagit reda på min egen vall då..). Hur gjorde man förr? Hässjade man inte grönfoder då? Gav man det bara till korna? Det rör sig om tre åkrar med total yta ca 2 hektar.

louise

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 03 okt-09 kl 15:40 »
Nämen du kan föda upp får på hö så klart, men hö har olika kvalitet beroende på nrä du skördar. Jag tolkade det som att du skulle låta vårgrönskan förväxa sig, och då har näringsvärdet sjunkit rejält. Du bör föda upp de på första skörd tror jag. Andra skörd kan de få på hösten, före dräktigheten. Hö kan behöva kompletteras med diverse kraftfoder.

Och ditt problem är inte gödselmedlet, utan att ogräs. Dvs det är skitnoga hur man sår om man inte ska bespruta.
« Senast ändrad: 03 okt-09 kl 15:44 av Stabon »

JBF

• Småland
« Svar #15 skrivet: 05 okt-09 kl 10:04 »
Stabon, jag känner till att hö har olika näringsvärde. Min fråga var ju vilken skyddsgröda jag skall välja som lämpar sig att slå till hö. På den frågan har jag inte fått något svar än, så därför slänger jag ut den igen! Om jag sår tidigt måste jag väl kunna slå "vallen" (=skyddsgrödan och det lilla som kommit upp av vallen + ogräs) någon gång i mitten, slutet av juli? Eller är jag helt ute och cyklar nu?
(Tilläggas bör att jag endast kommer att ta en skörd per år, eftersom jag inte har eller kommer ha tillräckligt med djur för att hinna göra åt en hel ensilagebal innan den är dålig)

//JBF

esten

• -
« Svar #16 skrivet: 05 okt-09 kl 10:27 »
Gammalt sa man att man skulle så in i korn , och året efter ett vallbrott så havre (vallbrottshavre) .Ett sätt som används i finland är att bryta vallen tidigt på våren och träda till det blir dax att så midsommar råg . Då sår man råg pluss timotej , och får dessutom ett gott bete till framförallt lammen på hösten . Nästkommande vår sår man de resterande vallfröna , ängsvingel , ängsgröe eller vad man vill ha .
Det året får man både en skörd av mogen råg som blir kraftfoder till fåren då de kan äta råg som enda kraftfoder pluss en höskörd av mestadels timotej , resterande vallfrö växer till six och vallen kan ge grönt till fåren långt in på hösten ( slaget med lie )
Ett annat tips som var lite lika det här har du redan fått , att så in vallen i rajgräs , rajgräset växer upp så snabbt speciellt om du sår ettårigt att du har till att slå grönt från medan vallen växertill sig till året efter.Det kan till och med bli en hyfsad höskörd av rajgräset beroende på när du sår och hur året i övrigt ser ut .

mobben

« Svar #17 skrivet: 05 okt-09 kl 13:02 »
Eller så den i renbestånd vilket funkar.

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 05 okt-09 kl 13:05 »
Hehe.. ursäkta att jag trampar in och är helt OT, men jag är verkligen en mästare på att läsa fel...

Ny vall UTAN skyddsgroda?
(såg för min inre syn en riddarborg med vallgrav och en dödsmördargroda som säkerhetsvakt)

JBF

• Småland
« Svar #19 skrivet: 05 okt-09 kl 16:39 »
Hallå igen, så rajgräs kanske är det som passar mig bäst. Alternativt så in havre vilket är vanligast häromkring i alla fall, och låta någon slå det och plasta, så får jag försöka byta detta till hö med någon..

Tackar för hjälpen!!

//JBF

Dela detta:

* Inloggade just nu

510 gäster, 1 användare
Undine

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser