Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Mmmm, våmmstart pasta" eller "Konsten att tvångsmata en get utan att bli matt "  (läst 1191 gånger)

Appeltorp 12

  • Inlägg: 152
Suck, då vart mamman som fick tvillingar hängig.

Det började för en vecka sedan, hon blev dimmig i ögonen, hängig och ville bara ligga ned, tvillingarna var på henne hela tiden, så det var ju förståeligt.
Sen fick hon lös avföring och när jag tog tempen på henne så var det alldeles för lågt (37,6)
Efter samtal med veterinären blev det till att köpa propylenglykol och våmmstartpasta (den var ju inte så billigt...), glykolen var bara att blanda i dricksvattnet, så det gick ned utan problem, men att försöka få en get att äta våmmstartpasta är ju lögn.

Pastan kommer i en tub med pip, sån man får silikon eller spackel i som man fäster i en pistolliknande grej för att trycka ut den. Den passar självklart inte i vanliga sådana pistoler, så man måste köpa en ny.

Tanken är ju att man ska stoppa pipen långt ned i getens mun och trycka ut pastan, då ska geten svälja den... fet chans.

nu har jag provat att tvångsmata henne med pipen, resultatet är massor av pasta överallt utom i getmagen.

Jag har testat att blanda med vatten och använda en sportflaska med pip för att försöka tvinga henne att dricka det, då vägrar hon och andas hellre in vätskan än sväljer den, resultat, getslem/pasta/vatten överallt utom i getens mage.

Jag har provat att göra pastan till små bollar ihoprullade med kraftfoder, fullständigt ointressant.

Nu har jag med handkraft och tålamod tvångsmatat henne med kraftfoder/pasta bollarna, vilket har resulterat i att jag tvingat in en liten boll i munnen och hindrat henne från att spotta ut den, då håller hon munnen stängd utan att svälja tills jag tröttnar på att hålla för. Det är inga problem att inte svälja på fem minuter, så fort min hand åker bort spottas klegget ut.

Med milt våld och sjuka mängder tålamod har jag nu fått i henne en del, vi får se hur det går i kväll.

Tempen har gått upp lite sedan i går kväll och ligger nu på 38,5 fortfarande för lågt, men bättre.

Kvinnan på lant & Bygg sa att man kunde ge lite linfrön för att stimulera våmmen, någon här som kan bekräfta eller har erfarenhet av det, linfrö i för stora mängder är ju farligt på människor och bör inte ätas rent, människor har ju å andra sidan ingen våmm.
Det känns som att man borde kunna lura i en get linfrön genom att äta lite själv och vägra bjuda  ;D (våmmpastan är ingen delikatess, så den tekniken funkar inte riktigt där)

kväll ska jag försöka med att bre pastan på en knäckemacka och "äta" demonstrativt framför henne, risken är väl att det bara är min våmm som startas då...



Som en bonus kommer här ett recept på getglass
12dl getmjölk inte skummad/separerad, fet och fin ska den vara.
12 äggulor, gärna anka
3dl socker
1 vaniljstång

Blanda alltihop i en rostfri kastrull, skär upp vaniljstången och skrapa ur fröna, lägg både frön och skida i kastrullen, sjud upp under omrörning, fiska upp vaniljskidan och dra av ev. gojs med fingrarna.
Låt svalna i vattenbad eller med tålamod och stoppa antingen i en glassmaskin eller som jag, häll det i degblandaren, stoppa hela maskinen i frysen och kör den på låga varv lite då och då tills det är glassliknande, skopa ur och frys ordentligt.

I eftermiddag (så fort ankorna har klämt ur sig två ägg till) ska jag pröva att göra chokladglass med samma recept men några nävar mörk choklad istället för vaniljstången.
Restaurang, getter, höns, kaniner, nyfödd dotter, vacker fru, renoveringsprojekt till skånelänga.

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
Ikväll ska jag försöka med att bre pastan på en knäckemacka och "äta" demonstrativt framför henne, risken är väl att det bara är min våmm som startas då...

 ;D

Glassreceptet ska jag absolut prova!! Jag kanske kan byta det mot ett "tvångstmatningstips"...

Nu har jag med handkraft och tålamod tvångsmatat henne med kraftfoder/pasta bollarna, vilket har resulterat i att jag tvingat in en liten boll i munnen och hindrat henne från att spotta ut den, då håller hon munnen stängd utan att svälja tills jag tröttnar på att hålla för. Det är inga problem att inte svälja på fem minuter, så fort min hand åker bort spottas klegget ut.

Jag tycker att trickset är att få in vad det nu är man vill att de ska äta så långt bak på tungan som det bara går. Jag har lyckats ganska bra genom att stoppa in det som ska sväljas på sidan av munnen - alltså i det tandlösa mellanrummet mellan framtänderna och de vassa, otäcka kindtänderna - och sedan liksom putta det bakåt i munnen. Står man bakom geten och håller handen så att fingrarna pekar mot getnosen så kan man (om man har tur) böja fingrarna och putta in. Ja, det här är visserligen en manöver som utförs med stor risk för att få fingrarna avknipsade... men man får försöka att hela tiden hålla fingrarna i det där lilla tandlösa säkra området.


Appeltorp 12

  • Inlägg: 152
Ja, det var lite så det blev till sist, långt bak på tungan så åker det ned.
I gårkväll tröttnade hon på att bråka och jag lyckades få in munstycket i munnen på henne, då blev det genast lättare.
Idag fick hon sista dosen och det gick som en dans.
Febern har släppt en del verkar det som, hon ligger på 38.5, det är bättre. Hon var uppe ock gick på morgonen och nu har jag henne på bete, hon ligger mest och solar sig, men det gör iofs de andra getterna också  ;D

Glassen är riktigt god, rekommenderas varmt (eller kallt om man ska vara noggrann)
Restaurang, getter, höns, kaniner, nyfödd dotter, vacker fru, renoveringsprojekt till skånelänga.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser