Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klätterväxter som inte är giftiga  (läst 13902 gånger)

BK

• Västmanland
Klätterväxter som inte är giftiga
« skrivet: 11 maj-09 kl 07:00 »
Jag tänkte så ngn sorts klätterväxt på nätet till hönsgården för att hönsen ska få lite skugga.
Jag behöver förslag på klätterväxter som inte är giftiga. Växterna ska visserligen vara på utsidan, men hönsen kan ju gå i sig dem i alla fall om de vill.
Jag har funderat på luktärter. Har ni ngt annat förslag som inte är giftig och som växer fort?

Krågedal

• Östergötland
SV: Klätterväxter som inte är giftiga
« Svar #1 skrivet: 11 maj-09 kl 07:25 »
Jag har krasse, det blir jättelånga "revor" och har även blommor i gult och orange (ätbara), även  "svartöga" går att så, Humle fungerar med, men är flerårig, kanske någon som har som du känner? ;D :D
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

taccotad

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 11 maj-09 kl 07:31 »
Jag har krasse, det blir jättelånga "revor" och har även blommor i gult och orange (ätbara), även  "svartöga" går att så, Humle fungerar med, men är flerårig, kanske någon som har som du känner? ;D :D

Vilka bra förslag! Krasse blir ju så fint så det ska vi definitivt sätta vid vår hönsgård.

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #3 skrivet: 11 maj-09 kl 07:51 »
Eller plantera björnbär vid hönsgården? Det är både ogiftigt och ger goda bär och bra skugga.

BK

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 11 maj-09 kl 08:59 »
Det blir jättebra med krasse, men är humle ofarligt i fall hönsen äter mkt av det?

BK

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 11 maj-09 kl 09:01 »
Eller plantera björnbär vid hönsgården? Det är både ogiftigt och ger goda bär och bra skugga.
Ja, det har jag redan planerat att plantera, inte minst för min egen skull :)
Men det tar väl ganska lång tid för björnbär att växa, dvs det är ingen växt som blir två meter på en sommar, eller hur?

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #6 skrivet: 11 maj-09 kl 09:09 »
Jag tänker satsa på krasse, klematis samt kanske kanske humle (den är så invasiv...) ::)
jag tror jag ska hinna sätta allt innan hönsen kommer....annars blir det väl bara små stumpar kvar...haha
Sen hade jag tänkt att sätta någon röd eller svartvinbärsbuske i hönsgården, så får dom en egen...
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Attes matte

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 11 maj-09 kl 11:36 »
Humle ska absolut inte planteras i närheten av hus eller andra byggnader. Det blir förskräckliga rötter som letar sig in i grunden och kan förstöra rejält. Men om nån vill ha så tror jag nog att jag kan knåpa upp några rotbitar med skott på. Men är dom alltså inte farliga för djur att äta?
/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

BK

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 11 maj-09 kl 11:50 »
Är det lätt att få Humle att "ta sig". Jag har inga gröna fingrar, occh inte blir det bättre av att det är en massa småsten i jorden så man inte kan gräva så djupt.

BK

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 11 maj-09 kl 11:59 »
Jag tror inte hönsen äter pepparrot. Jag har pepparrot utanför hönsgården, och när hönsen går ute fritt så rör de inte pepparroten. Jag försökte plantera pepparrot i hönsgården, för att de stora blande skulle ge skugga till hönsen, men jag fick det inte att ta sig. :(

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #10 skrivet: 11 maj-09 kl 13:34 »
Ja, det har jag redan planerat att plantera, inte minst för min egen skull :)
Men det tar väl ganska lång tid för björnbär att växa, dvs det är ingen växt som blir två meter på en sommar, eller hur?
Nja, inte första sommaren kanske men väl andra. Vårt björnbär har redan växt ca 40 cm i år. Växer som ogräs när det väl fått fart. ;D

Knopparp

• Halland
« Svar #11 skrivet: 11 maj-09 kl 20:01 »
Varför inte sockerärtor???
Bor med make, frigående blandrashöns och Myskankor. Har även katten Sigge och en schäfertik.

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #12 skrivet: 11 maj-09 kl 22:23 »
Rosenbönor säger jag!  ;D  Plantera inne eller på friland, blir uppemot 3-4 meter, får stora täckande blad, röda blommor och så bönskidor som bonus!

Växer snabbt! Ett säkert kort för skugga till hönsen, ska peta ner några bönor själv imorgon.

Mvh
Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Attes matte

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 11 maj-09 kl 23:16 »
Är det lätt att få Humle att "ta sig". Jag har inga gröna fingrar, occh inte blir det bättre av att det är en massa småsten i jorden så man inte kan gräva så djupt.

Jag tror att humle är nåt av det lättaste att få att växa väldigt yvigt. En kompis har varit och hämtat rotskott som det skjuter små skott ur, och det ska bli intressant hur dom tar sig hos henne. I så fall är det en väldigt levnadskraftig planta. Rötterna är helt galna, så lite sten är inga problem. En av plantorna hos mig hade kört en rot rätt igenom den murade lagårdsväggen.  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #14 skrivet: 11 maj-09 kl 23:37 »
Jag har lyckats döda humle i en fin rabatt med fina humlestörar... två har dött och en tredje ser ut att vilja dö... men så är det med det mesta jag försöker odla...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #15 skrivet: 12 maj-09 kl 07:03 »
Jag har lyckats döda humle i en fin rabatt med fina humlestörar... två har dött och en tredje ser ut att vilja dö... men så är det med det mesta jag försöker odla...

Du är inte ensam om humle ;-) Därtill har jag misslyckats med vinstock intill nätet (satt hösten innan hönsen kom) liksom inne i gårn, pepparrot, parkslide, svarta vinbär och har nu en äkta fläder som sjunger på sista versen.
I gårn växte innan hallon och nässlor och en storbladig växt ca 1 m med cikorialiknande blommor som luktar blä. Av sistnämnda finns nu 3 blad bland stenbumlingarna, som jag hoppas på.
Krasse ska jag testa bums. Kanske om jag placerar en kruka på taket så att den sen kan slingra sig ovan där. Däremot har jag lyckats med ampeln inne och pannmuren utanför där jag sätter en del vacker.

Krassen tror jag på!
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #16 skrivet: 12 maj-09 kl 09:17 »
Jag visste inte att det gick att ta kål på Parkslide  :P
vår granne har men inte vi, och det är vi glada för (även om Parkslide är fin och ser ut dom bambu...)
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Sothönan

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 13 maj-09 kl 23:07 »
Rosenbönor säger jag!  ;D  Plantera inne eller på friland, blir uppemot 3-4 meter, får stora täckande blad, röda blommor och så bönskidor som bonus!

Växer snabbt! Ett säkert kort för skugga till hönsen, ska peta ner några bönor själv imorgon.

Mvh
Johanna

Rosenbönan i all ära :)  har sådana själv i min trädgård men den är dock giftig när det gäller baljorna/bönskidorna, eftersom det rekommenderas att de ska kokas / förvällas innan intag. 
Hur pass giftig resten av växten vet jag tyvärr inte...  ??? :-\

Och tanken på krassen...  Låter hönsen verkligen bli denna grannlåt?  ::)  Inte för jag tror att den är giftig.

Som jag uppfatta med trådens inledningen, så var väl syftet att få upp något vettigt relativt snabbt som ger skugga..  då är ju den ökända 'arkitekternas räddning'  kanske en lösning  - Bokharabindan som inte kräver så mycket av jorden, den påminner om Silverregn och den sist nämnda är starkväxande art upp till tio meter eller mer. 
Och det är inga problem att tukta Bokharabindan i fall den blir alltför stor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

716 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser