Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Smitta genom kycklingar  (läst 1149 gånger)

Iian

• Uppland
Smitta genom kycklingar
« skrivet: 10 maj-09 kl 12:38 »
Hej!

jag skulle behöva lite råd... Jag har fått in en smitta i mitt hönshus den gör att alla mina kycklingar som jag kläcker fram och de nya höns jag köper in dör. Jag har försökt bli kvitt den men inte lyckats.

Så nu har jag nästan bestämt mig för att avveckla alla mina gamla höns och riva mitt hönshus och sedan bygga ett nytt  på en annan plats.  :-\

Men jag skulle gärna vilja ha kycklingar från dem och undrar därför kan det finnas någon chans att smittan kommer att finnas i de nya kycklingarna och i så fall vad kan jag göra för att minimera risken att den förs över till dem?

Tack i förhand

Iian
// Iian

Nettis

• Smörblommans Siv
SV: Smitta genom kycklingar
« Svar #1 skrivet: 10 maj-09 kl 13:07 »
Det beror helt på vilken sjukdom du fått in. Många av de sjukdomsalstrande bakterierna och vrusen sitter utanpå äggskalte och då behöver man bara deisinficera kläckäggen så är man av med smittan. Man bör desinficera kläckaren också. Men sen finns det några sjukdomar som sprids inuti äggen.

Har du fått in ILT så räcker det med att du plockar ägg som du desinficerar och sen tar bort alla gamla djur och desinficerar det gamla hönshuset och låter det stå tomt i några veckor.

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #2 skrivet: 10 maj-09 kl 13:07 »
Ta reda på vad det kan vara för smitta..............Kika in på sva:s hemsida.
Det kanske inte behövs så drastika åtgärder.

Anna
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

sallyomolly

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 10 maj-09 kl 13:07 »
Vad är det för smitta? Vet du inte så ta reda på det för det är nog det bästa, skicka dött djur till sva

Lycka

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 10 maj-09 kl 15:47 »
Håller med sallyomolly.
Man kan inte gissa sig till vilken sjukdom,
som dina höns drabbats av.
Skickar  dem, ring föra så kostar det nog inget.
Hedemorahöns

Iian

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 10 maj-09 kl 22:15 »
Jag är rädd att jag redan vet vilken smitta det är,hörde mej runt lite bland grannarna och hörde deras åsikter de trodde tyvär att de var hönsförlamningen som har drabbat mig då flera av dessa hade haft samma problem som jag   :-\   

Och är det inte så att smittan inte går bort trots att man har avlivat alla djuren och har städat hönshuset? och är det då så att de "gamla" kycklingarna kan föra över smittan till "nya" inköpta kycklingar?

Men jag tror att jag skickar in en höna i alla fall så jag vet vad det är

tack för alla råd

Iian
// Iian

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #6 skrivet: 10 maj-09 kl 22:28 »
Marek (hönsförlamning) går i stort sett inte att sanera bort. Det man kan göra är att kläcka massor med kycklingar och sen ta bort alla som visar symptom. De som inte insjuknar blir mer motståndskraftiga och deras kycklingar också.

De flesta hönsflockar har träffat på smittan och många är resitenta. Man kan också skaffa ägg eller djur från en resistent flock.

Marek är en av de snällare smittorna man kan råka ut för eftersom man kan avla bort den. Men de första åren får man räkna med stora förluster.

Iian

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 18 maj-09 kl 17:13 »
Okej då är det bara att kläcka fram en massa kycklingar då och det är ju alltid kul  :)

Förhoppningsvis så är det inte alltför många som dör  :-\

Iian
// Iian

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #8 skrivet: 18 maj-09 kl 17:26 »
Första året kan du får räkna med att du mister väldigt många men sen brukar det avklinga tills att i stort sätt alla klarar sig sen. Hade problem med Marek när jag hade min Hedemora och jag misste nästan alla kycklingar ett år. Men året därpå var det mycket bättre och nu har jag bara enstaka fall om jag har köpt in ägg från stam som inte varit resistent.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 18 maj-09 kl 18:39 »
Resistensavla! Nästan alla har marek så det är inget att vara orolig för. Känner många som ställer ut som har haft det och resistensavlat så du kan lugnt räkna med att så lätt som det smittar så har alla som köper höns av uppfödare som ställer ut det.

Alla är rädda för det men jag lovar att de som överlever är bra resistenta till nästa år. Nångång åker du på det...damm från nån annan som har höns el etc.

Förra året hade många problem, jag med, i år har jag inga problem alls.

Det är ett herpesvirus, tex som vattenkoppor, har du haft det får du det inte igen. Men nacka alla symtombärare so slutar det blomma tidigare.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #10 skrivet: 18 maj-09 kl 18:58 »
Säger som de andra, avla bort det!

Vi hade vårat utbrott för ca 8-9 år sedan... Flera av våra unga höns drabbades under hösten.
Har aldrig råkat ut för sjukdomen igen... Första och enda gången.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Iian

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 29 maj-09 kl 22:05 »
okej det låter ju bra att de bara får det en gång iaf  :)
// Iian

Dela detta:

* Inloggade just nu

373 gäster, 4 användare (1 dolda)
Numera, Nataks, alfhild

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser