Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur blir man kompis med en get...? Lite bråttom...  (läst 8217 gånger)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur blir man kompis med en get...? Lite bråttom...
« Svar #40 skrivet: 26 maj-09 kl 00:43 »
Visst finns det 'la nåt att börja med i Sjödins "Getter"?  Mina trivdes bäst om jag mjölkade från sidan.  Spenarna är något riktade framåt, jfr när killingen diar.  Löstagbara plastbaljor för fodret underlättar rengöring.  Mät på Din egen kropp hur högt det ska vara för god arbetsställning.  Gör så att Du kan välja för varje individ om Du ska sätta fast henne eller inte.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

amandaolivia

• Skåne
« Svar #41 skrivet: 26 maj-09 kl 01:29 »
Hej. När du väl blivit riktig kompis med dina getter var lite restrektiv med kraftfoder och mat. de blir lätt feta annars. Getters huvudsakliga föda skall vara buskar, bark, löv och magert bete. Svartavinbärsbuskar är en delikatess =)

Sussilo

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 26 maj-09 kl 06:54 »
Ojniemin, på denna sajt finns det mesta i getväg.   http://fiascofarm.com/goats/milkstand.html

Trollmor

• -
« Svar #43 skrivet: 26 maj-09 kl 10:08 »
Svartavinbärsbuskar är en delikatess =)
Ja, all slags bark från frukträd och bärbuskar.  ;D  Akta dem för medicinalväxter och Rhododendron!  :o

ojniemin

« Svar #44 skrivet: 28 maj-09 kl 08:41 »
Tack för länken! Jag byggde min egen variant igår kväll. Hann även testa den som hastigast och den verkar fungera :)

Jag ska lägga ut en bild senare.

ojniemin

« Svar #45 skrivet: 30 maj-09 kl 23:52 »
Så här ser det ut nu. Fungerar bra, har fixat klövarna idag.

Jag byggde mjölkbordet så att man kan lyfta bort själva 'giljotinen' och ha bordet som en bänk i gethuset.

« Senast ändrad: 30 maj-09 kl 23:54 av ojniemin »

Sussilo

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 31 maj-09 kl 07:11 »
Tack för fina och roliga bilder! Vad snyggt mjölkbordet blev och så snabbt du fixade det. Den lilla överraskningskillingen är ju jättefin, även om han vänder baken till.
« Senast ändrad: 31 maj-09 kl 08:18 av Sussilo »

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #47 skrivet: 31 maj-09 kl 11:51 »
Jammen titta så fint! Den där kommer ni ha mkt. nytta av. Sätter man den mot väggen får man ännu bättre kontroll, typ när veterinären kommer på besök och ska ge läskiga sprutor och sånt.

Trollmor

• -
« Svar #48 skrivet: 31 maj-09 kl 16:16 »
Stiligt!  Och fina ungar, av såväl tvåbent som fyrbent slag!  Den ser ut att vara lätt att göra ren, vilket är ett stort plus.  När damerna är högdräktiga kan de uppskatta en pall att hoppa upp på.  Men det har Ni säkert redan tänkt på, fast det inte syns på bilderna.  Halkskydd?  LYCKA TILL!!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 2 användare
Nataks, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser