Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur blir man kompis med en get...? Lite bråttom...  (läst 8218 gånger)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur blir man kompis med en get...? Lite bråttom...
« Svar #20 skrivet: 15 maj-09 kl 00:17 »
Jag tycker de mest liknar dvärggetter, så det kanske är bäst att vara lite snål på allt kraftfoder.  Hör med Balbina; hon känner nog igen "sin"ras bättre än jag.  Mina lantrasgetter åt cirka 2 kilo hö per dag och get, motsvarande mängd av bete.  Max ett halvt kilo av höet kunde jag byta ut mot havre innan de började bli lösa i magen.

Jättefin bild, vackra färger!  Ännu bättre skulle man se om de hade vänligheten att stå upp.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ojniemin

« Svar #21 skrivet: 15 maj-09 kl 22:25 »
Nu fungerar knäckebrödet! Verkar vara en riktig godis för getterna. När jag kommer knagandes in i hagen så kommer de till mig och hoppar till och med i famnen om jag sätter mig ner på en stubbe! Det här var ju riktigt skoj! :)

De verkar glömma bort allting annat när det har något gott att äta. När det är klara blir de som regel mer avvaktande. Jag får ger den tid, de har trots allt varit hos oss bara en vecka.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #22 skrivet: 15 maj-09 kl 22:33 »
Roligt att höra att ni gör framsteg!
Visst är det underbart trevligt med getter??
Som du sa ger du dem tid, så har du snart getter runt benen, i knät, ja överallt!! Och det är så mysigt!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #23 skrivet: 16 maj-09 kl 00:17 »
När jag kommer knagandes in i hagen så kommer de till mig och hoppar till och med i famnen om jag sätter mig ner på en stubbe!

Vad var det jag sa!?  ;D

Sussilo

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 16 maj-09 kl 07:43 »
Ojniemin, du är på rätt spår - knäckebrödspåret! Passa på att lyfta upp lillbocken och kela och gosa med honom. Ett tips, klia honom inte på huvudet, pannan och där hornen kommer att sitta. Det stimulerar till framtida stångande.

Anna

• -
« Svar #25 skrivet: 16 maj-09 kl 09:41 »
Det är så lustigt för dina getter ser precis ut som mina två. En lite ljusare och en mörkare. Vackra är de iaf. De ser unga ut också tycker jag om man kollar på hornen mm. Men visst har su hela tiden skrivit att de är dvärggetter och aldrig nå't om nå'n mjölkgård? Elelr har jag missat nå't inlägg?
Jag minns att nå'n dvärggetsägare skrev att en dvärgget skulle ha 0,8 kg hö/dag och fritt med sly, tall-granris mm. Kraftfoder endast om de var dräktiga elelr gav di/mjölkades. Din get behöver kanske nå'n form av kraftfoder nu när myckte kraft går till killingens mjölk. Andra här vet säkert vad som är bäst.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Anna

• -
« Svar #26 skrivet: 16 maj-09 kl 22:27 »
Ska jag ut med mina getter i skogen så måste jag börja promenaden med koppel. Först passerar vi makens nya skoter, sen vår hela trädgård, ev en granne beroende på hur vi går och sedan är vi i skogen och kan släppa dem fria. Skulle inte våga släppa ut dem och riskera att skotern blev deras nya hoppleksak  :o
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

ojniemin

« Svar #27 skrivet: 16 maj-09 kl 22:34 »
Tack för tipsen om att inte klia killingen på huvudet.

Jag kommer nog att börja vänja getterna med koppel imorgon. Nu har de blivit rätt så närgångna när man har knäckebröd i handen. Lär inte bli något problem att fånga in dem även om de skulle smita.

Sussilo

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 17 maj-09 kl 07:24 »
Använd långa rep isf hundkoppel, så känner de sig inte så "infångade". Låt getterna leda dig i repen och följ snällt med dem, inte dra dem - och massor av knäckebröd som uppmuntran och senare till att locka dem dit du vill. Getter är mycket nyfikna och brukar tycka om att få utforska nya områden.
« Senast ändrad: 17 maj-09 kl 08:37 av Sussilo »

ojniemin

« Svar #29 skrivet: 17 maj-09 kl 08:30 »
Hur reagerar getter på hundar? Eller tvärtom?

Sussilo

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 17 maj-09 kl 08:58 »
Avvaktande och försvars/flyktberedda. De egna hundarna accepterades nådigt av getterna efter det att getterna satt sig i respekt rejält hos valparna, vilket vi lät dem göra utan att ingripa. Grannhunden, som inte hade getvett, jagades skoningslöst bort. Hur hundar rent allmänt reagerar på getter beror ju mycket på vilken typ av hund det är, hur många de är, lösspringande eller i människans sällskap, fostran, ålder osv.
« Senast ändrad: 17 maj-09 kl 09:42 av Sussilo »

ojniemin

« Svar #31 skrivet: 24 maj-09 kl 12:09 »
Nu har vi varit på vår första promenad i skogen och det gick bra! Kommer nog inte behöva någon koppel framöver om inte för hundarnas skull. Det finns många hundarägare som går i skogarna här. Det går att leda getterna genom trädgården med hjälp av havre/knäckebröd. Att använda lång koppel känns då onödigt.

Getterna har alltså blivit rätt så tama nu men inte så tama att man skulle kunna ta i deras ben för att åtgärda klövarna. Hur håller ni fast era getter när ni klipper klövarna eller kommer det att bli van vid det också? Den ena geten har jag lyckats kolla klövarna på men den andra hoppar vilt undan när man försöker...  Det är mammageten som är mer skeptisk.

Anna

• -
« Svar #32 skrivet: 24 maj-09 kl 15:43 »
Vi "verkade" klövarna på våra igår. Vi var två som hjälptes åt, för de rörde för mycket på sej så jag kände att det var överkurs att göra det själv när man är ovan. De fick stå och äta och så höll en fast geten om kroppen och den andra höll i benet och klippte med en sekatör. Det gick jättebra. De försökte såklart komma loss och tyckte vi störde dem i maten, men det gick fort och enkelt när vi var två. På stora ställen där man även mjölkar antar jag att man sätter fast dem som när man ska mjölka och så fixar man det på en person.

ojniemin

« Svar #33 skrivet: 25 maj-09 kl 01:08 »
Det låter som att det blir en ganska otrevlig upplevelse för geten... Hon hoppar som besatt när man försöker lyfta hennes fötter. Men det får bli att testa sådär.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #34 skrivet: 25 maj-09 kl 03:08 »
Bygg ett mjölkbord oavsett om ni ska mjölka eller inte. I med lite havre i framändan, lås och stå över geten och klipp. Efter några gånger går det fort. Bättre det än förväxta klövar med felställning till följd.

Sussilo

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 25 maj-09 kl 08:18 »
Otrevlig upplevelse eller inte, låt henne inte lära sig att hon kommer undan med att hoppa osv.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #36 skrivet: 25 maj-09 kl 15:03 »
Brukar löna sig i längden att hjärntvätta dem till att gilla det.  Godis är huvudmetoden.  Och tid.  Om Du kan, så tag bara en klöv om dagen, eller gör på andra sätt obehaget kort och godiset långt.  De kanske tror att de blir fasthållna av en varg?  Bäst att försöka fly, eller hur?  Men om det är Godisautomaten som håller, så är ju saken annorlunda.  Tips:  Lägg hö eller gräs i foderbaljan.  Havre ovanpå.  När geten äter, ramlar kornen ner mellan stråna, och geten måste leta.  När hon är upptagen av det, har hon inte tid att sparka lika mycket.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ojniemin

« Svar #37 skrivet: 25 maj-09 kl 21:56 »
Jag ska ta o söka på mjölkbord och bygga ett.

Ett nytt bekymmer är fästingarna som det verkar finnas gott om...

Sussilo

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 25 maj-09 kl 22:02 »
Ett kasserat köksbord eller annat, där man sågar av benen till önskad höjd duger bra.

ojniemin

« Svar #39 skrivet: 25 maj-09 kl 23:04 »
Jag lyckades inte hitta någon tråd om hur ett mjölkbord ser ut... Någon som har en bild?

Dela detta:

* Inloggade just nu

621 gäster, 1 användare
matematiker

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser