Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur blir man kompis med en get...? Lite bråttom...  (läst 8201 gånger)

ojniemin

Hur blir man kompis med en get...? Lite bråttom...
« skrivet: 09 maj-09 kl 22:00 »
Har precis idag hämtat mina två afrikanska dvärggetter. De är 5 mån gamla och det var inte så pigga på att följa med mig  :) Själva bilresan gick dock bra. Just nu är de instängda i sitt 'hus' där de har nog med mat och vatten. Jag råddes av förra ägaren att göra på detta sätt för att de skulle ta huset som sitt hem och hinna lugna ner sig lite. Nu till frågorna:

Jag hade tänkt att släppa ut getterna imorgon. Är det för tidigt?

Hur blir man kompis med en get? Hur länge brukar det ta?

Jag är lite rädd att om de rymmer nu så kommer de aldrig tillbaka...

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Hur blir man kompis med en get...? Lite bråttom...
« Svar #1 skrivet: 09 maj-09 kl 22:25 »
Först och främst bör du ha tålamod.
Och vägen till getters hjärta går genom mat! ;)
Sätt dig inne hos dem med något gott för dem att mumsa på. Knäckebröd fungerar kanon.
Håll det en bit ifrån dig så kommer de nog snart fram och nosar och tar en liten bit.

Till att börja med kan du ju lägga det en liten bit ifrån dig och lägga det närmare och närmare digtillde vågar gå fram helt.
Får inte du plats hos dem får du nog bygga en liten hage till dem först som du kan sitta med dem i.
Hur lång tid det tar är ju olika.
Min get var tam när jag fick min getter, killingarna kom fram eftersom mamma gick. Bocken däremot tog lite tid att övertala. Han hade tjudrad hela tiden hos förra ägaren.
Gick åt massa äpple och knäcke!!!
Men rädlsan väl släppte så är han numer vår gosigaste get och kommer fram och buffar på en och vill bli kliad överallt!
Det går nog ganska så fort att få killingar tama, men det är ju olika från indvid till individ.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

ojniemin

« Svar #2 skrivet: 09 maj-09 kl 22:35 »
Tack för ditt svar!

Jag kom på en sak. Såg någonstans att getter inte skall tas i hornen alls. Det var på det sättet som de fångades in och 'släpades' till bilen när jag hämtade dem. Vad innebär detta? Kommer det att göra dem svårare att få tama om de tagits i hornen?

Hur länge tycker ni man ska ha dem kvar i gethuset innan man släpper ut dem? Hur länge kan man ha dem kvar utan att de börjar lida av det?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 09 maj-09 kl 23:30 »
Var dom ens tama innan transporten?

ojniemin

« Svar #4 skrivet: 10 maj-09 kl 08:03 »
Nej det tror jag inte att de riktigt var. De är 5 mån gamla och har varit på en stor bondgård där de knappast behandlats som några husdjur. De har inte behandlats illa men jag tror inte de har kliats så mycket under hakan heller.

Ska jag släppa ut dem idag eller ha dem kvar i gethuset och gå in och bli kompis med dem ett par dagar först...?

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #5 skrivet: 10 maj-09 kl 08:47 »
Har du staket eller eltråd i en hage eller ska du släppa dem helt lösa?
Jag tycker du ska vänta lite med att släppa ut dem oavsett.
Om inte huset är allt för litet så låt dem lita pådig först.
Släpp dem inte lösa helt förrän de kommer till dig närdu ropar eller skramlar med en hink med lite gottis.

Mysse

« Svar #6 skrivet: 10 maj-09 kl 09:38 »
Du behöver inte vara orolig att de har blivit förstörda av att blivit dragna i hornen någon gång, men du gör bäst i att inte fortsätta flytta dem på det viset. Det är (så vitt jag vet) inte direkt farligt om man inte rycker eller bänder så nacken far illa, men de känner sig väldigt låsta och blir då spända och bångstyriga. I undantags fall kan det vara enda utvägen. Eftersom det låter som att du inte kommer att ha många getter så tycker jag att du ska lära dem gå i koppel, det är lite svårt i början men så praktiskt när de lärt sig. Godisskrammel är ju också ett underbart hjälpmedel.

Som de andra har sagt: det skadar inte att ha dem inne några dagar, mat och godis är en genväg till till deras hjärta.
Klia dem mycket när de vant sig vid dig, de kommer säkert att älska dig ganska snart. Lycka till.
Välkommen hem till oss på en kopp te!

ojniemin

« Svar #7 skrivet: 10 maj-09 kl 09:42 »
Jag har ett vanligt, högt stängsel. Kommer dock att ha dem kvar i gethuset tills de blivit lite tamare som ni föreslår.

Låter bra det där med hornen. Jag får låta bli att ta i dem. Halsbandet sitter på nu så jag får försöka lära dem gilla koppel.

Tack för era svar. Jag ska rapportera sen hur det gick.

Sussilo

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 10 maj-09 kl 10:22 »
Hej  Ojniemin och grattis till dina getter!
Jag kan bara berätta vad jag skulle göra/har gjort, om det kan vara till nå´n hjälp. Med nya djur brukar jag tillämpa "intensivsamvaro", dvs all ledig tid inne hos dem under så lång tid det tar att vinna deras förtroende. Se Doris och Börjes knäckebrödsmetod som är oslagbar och prata lugnt med getterna så de lär känna din röst. Jag brukar sitta/ligga/sova på halmbalar inne hos djuren och vägra gå därifrån hur panikslagna de än kan vara. Böcker, tidningar, kaffekorg tas med. Getterna vänjer sig vid att jag ingår i deras tillvaro. Bär in ris/grenar som är lugnande terapi för dem just nu. I samband med transporten sätter jag på djuren stabila och litet för långa halsband. Remmen som hänger ner en bit används som "handtag"  i (istf hornen) om man måste få tag i djuren, innan de lärt sig hur trevlig jag är och hur gott knäckebröd är och kommer självmant. Jag skulle absolut inte släppa ut dem i en större hage innan de är så tama att de känner igen dig, lyssnar till knastret av knäckebröd eller rasslandet i en havrehink och ivrigt kommer fram och låter sig hanteras. Det är mycket svårare att få djuren tama på en större yta och du får ett elände om de rymmer. Vänj dem snart att gå ut i rep och ha fickorna fulla av knäckebröd. Gå till ett sly/busk/skogsområde där de lugnar sig och snart glömmer att de har halsband och rep. Vinn deras förtoende. Ge dem en mindre rasthage när de är handtama och stora hagen när de inte längre kan motstå dig, knäckebröd eller havre.
« Senast ändrad: 10 maj-09 kl 16:42 av Sussilo »

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #9 skrivet: 10 maj-09 kl 11:00 »
Hmjo, håll dom inne ett tag du.

Vad ska man dra i horn eller koppel för, när det finns havreskopor? *hint*  ;)

Vägen till en gets hjärta heter......knäckebröd & respekt.

ojniemin

« Svar #10 skrivet: 10 maj-09 kl 22:36 »
Vi har gjort lite framsteg idag. Har varit hos getterna ganska många gånger under dagen och nu vågar de äta kvistar som jag håller i handen. De vågar tom nosa på mig men är fortfarande på sin vakt och hoppar undan om jag försöker röra dem. Jag får fortsätta imorgon... Tänkte bygga en liten 5m*5m hage för dem för att de verkar tydligt att de vill komma ut. Om någon vecka kan jag kanske släppa dem ut till den stora hagen.

Knäckebröd verkar de inte bry sig om alls. Ni som skrivit om knäckebröd; är det helt vanligt knäckebröd ni gett era getter? Tar det tid innan det börjar gilla det?

Ska man förresten vaccinera getterna så här i början? Brukar man göra det med nya getter?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #11 skrivet: 11 maj-09 kl 10:06 »
Knapra på knäckebrödet själv med. "Mmmm gott gott!"

Sussilo

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 11 maj-09 kl 11:49 »
Ja, vanligt knäckebröd. Låt dem höra knastrande och lägg in ett par ett par småbitar till dem i en skål/fodertråg eller där de äter. De har tydligen aldrig fått denna getdelikatess och måste först få upptäcka det.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #13 skrivet: 11 maj-09 kl 16:33 »
Hade ett par "vildgetter" förr som följde mig var jag än gick sen efter att dom fått smak för det. Men som sagt....lura i dom först. Knapra....knastra...ljudligt....mmmm....så gott.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #14 skrivet: 13 maj-09 kl 00:17 »
Oj oj oj, redan fem månader och inte hanterade alls, eller nästan inte alls?  Och inte vana vid godis?  Känner inte till knäckebröd, inte socker, inte ens havre?  Men kvistar, dock?  Alltid något!  Getter lär sig av de äldre, eller experimenterar själva, ytterst försiktigt, för att få veta vad som går att äta.  Att hålla fast dem i hornen brukar starta deras kamplust, och det vill vi inte uppmuntra.  Det finns roligare saker än en get som kommer springande och kör hornen i den hon ser.

Men eftersom de inte har blivit illa behandlade, snarare inte behandlade alls, så är det bara att fortsätta som Du börjat.  I det långa loppet är det effektivast att inte försöka klappa dem, utan vänta ut dem, tills de kommer själva.  Låt dem nosa på dig, gärna på en framsträckt hand, om de törs, men visa tydligt att Du inte har en tanke på att fånga dem.  Kanske de snart nog upptäcker vilken godisautomat Du är, och blir odrägliga, efterhängsna och påstridiga.  Då har Du lyckats!  Vi ser fram emot rapporter!

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ojniemin

« Svar #15 skrivet: 13 maj-09 kl 23:23 »
Nu har det hänt en hel del saker :) Som jag skrev i en annan tråd jag startade så killade den ena geten idag! Dottern kom ut från gethuset och fattade ingenting. Våra killingar som skulle vara 5 månader gamla... Den ena var alltså drägtig och nu har vi tre stycken getter. Vi är hur nöjda som helst bara killingen klarar sig.

Förresten, den andra geten (som fortfarande ska enligt den förra ägaren vara 5 mån gammal...) har efter att kompisen killat varit ganska vild. Hoppar upp och ner mer än tidigare. Är detta normalt?

Annars låter sig getterna strykas medan de äter. Lite framsteg har det alltså blivit. När de ätit klart tar det ett betryggande två meters avstånd från oss. Jag köpte havre och det fungerar som godis. Vi ska inte börja mata getterna regelbundet  med havre utan använder det som godis för att bli polare med dem. Finns det en risk att man ger för mycket havre?

Igår hade vi första rymningen :) Lyckades dock locka till henne med havre och haka fast kopplet på halsbandet, vilket sitter kvar turligt nog. När kopplet var på blev hon ganska vild. Jag skulle vilja lära getterna att gå i koppel men frågan är hur man gör? Ska man vänta med det tills de blir ännu tamare? Kan man ta ut bara en get åt gången eller måste alla med på promenad samtidigt? Mammageten kan ju inte lämna killingen än...

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #16 skrivet: 14 maj-09 kl 06:23 »
Har ingen erfarenhet av killingar tyvärr.

Men måste fråga dig: Varför vill du ha dem att gå i koppel?
Jag tar ut getter till grönbete varje morgon och in varje kväll utan koppel.
De brukar skutta runt mina ben och vet vart vi är på väg. Det händer emellanåt att de inte vill gå med utan hittar något annan att göra(äta)
För att få med dem åt rätt håll räcker det med att skramla med en hink med något gott i. Havre eller liknande låter jättemums i getöra!

Du kommer inte behöva ha dem i koppel om du visar att hinkskramel betyder något gott.
De kommer gå med dig vart du vill, bara du är intresant och rolig för dem. Då kan du ha dem lösa på promenader istället. Roligare för alla!
Att din get blev vild i kopplet är inte så konstigt. Hon är ju inte van vid det.
Och tänk på att getter är väldigt flockkära och tycker bäst om att vara ihop med sitt "gäng". Ta du med hela gänget, när de är tama, på en promenad  och ha dem lösa så ska du se att de har tre glada getter som följer dig.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #17 skrivet: 14 maj-09 kl 06:52 »
Ah, nu har du chansen!  Ta killingen i famnen och visa vänlighet så många gånger du kan IDAG, medan den är liten och trött efter att ha blivit född.  I morgon springer den fortare än du, och då är det ju trevligt om den springer TILL dig heller än bort ifrån dig.  Den är då också stor nog att följa med på korta promenader.

Men en fem månaders "killing" som blir mamma, det låter faktiskt inte som en mjölkgård.  Den som lever på getter kan mer än så ...

Låt dem bli tama först, och hitta på konstigheter sen, när de vet att du inte är farlig.  Att gå i koppel är jättekonstigt, tänk dig själv ...  Jag tycker det är lättare att hantera dem utan koppel och med havrehink, men det beror ju på hur man bor.

Ja, det går att ge för mycket havre.  Det går att byta fodervanor för fort.  Jag ser ingen anledning till att de skulle få äta havre ur hink för sej själva.  Låt havren vara just lockfoder, så får du koll på vem som äter mest, och när konsumtionen börjar närma sig de 25% av hela intaget som hos mina gav magproblem.  (Om det är dvärggetter ska de ha ännu mindre havre, om det vet Balbina mera.)

Om du vill veta hur det är att gå på promenad med getter utan koppel, så kolla tråden Skogsprommis, här under getter.  Fart och fläkt, och de springer TILL människorna!  Så ja, visst är det normalt att getter skuttar och far runt!  "Som torra löv i en virvelvind."

När jag tänker på saken:  Om både du och säljaren trodde på de "fem månaderna", men den ena geten visar sig vara minst åtta, (de blir könsmogna vid tre eller fyra, och går dräktiga i fem månader), så kanske det ÄR dvärggetter?  Om du kan sätta in en bild, så kan vi hjälpas åt att gissa rasen!

Jo, och försök kolla att mamman har blivit av med efterbörden, och ser ren ut under svansen.  Du behöver inte skrämma henne med att ta i henne, om hon är upptagen av en havrehink kan du nog smyga bakom henne och kolla att det inte hänger ut något som börjar ruttna.  Men många getter blir tamare av alla hormonerna omkring förlossningen, har du tur är din flicka en av dem.  I så fall kan du även kolla att juvret känns mjukt, och inte spänt som en fotboll, för det gör ju ont!  Somliga killingar nöjer sig med en spene, och lämnar all mjölk i den andra.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 14 maj-09 kl 08:59 »
Naturligtvis är det eftersträvansvärt att ha getterna så fria som möjligt, men då måste de ju vara tama. Alla bor inte mitt inne i skogen vid grusvägens slut. Har man trafikerade vägar, järnväg, granntomt/odlingar, verkstäder och företag inpå knuten, är det inte lätt att ha getterna lösa och att släppa otama getter lösa kan inte rekommenderas. Att getterna till en början lär sig gå i långa rep är inga konstigheter utan både praktiskt och roligt. Det har alla mina getter lärt sig snabbt med lustfyllda metoder. Då kan man leda dem över vägar och förbi andra farligheter till skogen, där de kan släppas lösa när de är tama. Även helt otama getter lär sig snabbt att beta t.ex. sly i långt rep med människan i andra änden. Det finns också getägare som gillar att lära getterna dra små vagnar och pulkor, då måste ju getterna vänjas vid seldon. Självklart ska umgänget get-människa vara lustfyllt. På tråden "Skogsprommis" handlar det just om tama getter som lärt sig hur trevligt det är i människans närhet. Och ja, det finns risker med för mycket havre. Allt foderbyte ska ske försiktigt och gradvis.

ojniemin

« Svar #19 skrivet: 14 maj-09 kl 23:47 »
När ni skriver att man kan ge FÖR mycket havre så undrar jag hur mycket är för mycket? Det är svårt att veta hur mycket de äter totalt när de går och betar i hagen. Vi har nu öppnat den stora hagen men de har hittils inte gått så långt från gethuset. Mammageten lämnar inte killingen ovaktad för någon längre stund. Idag när getterna låg och vilade i gethuset så lyckades jag stryka dem en liten stund utan att de ville gå iväg men senare under dagen var det igen mer skeptiska. Lite framsteg ialla fall.

Jag kommer att vilja ha getterna i koppel just för att inte störa andra som bor i närheten. I skogen kan vi dock släppa dem fria hur vi vill.

Jag bifogar en bild på getterna. Bilden är från bilfärden. Hoppas ni kan bekräfta att de verkligen är dvärggetter...

Dela detta:

* Inloggade just nu

664 gäster, 2 användare
stromback, William

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser