Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förkultivering av pumpa  (läst 2407 gånger)

Andreas75

Förkultivering av pumpa
« skrivet: 09 maj-09 kl 13:35 »
Jag har en pumpaplanta som jag ska plantera ut senare. Den börjar redan få blomknoppar och är allmänt stor. Hur håller jag bäst efter den tills det är dax för utplantering?

Tulipanaros

SV: Förkultivering av pumpa
« Svar #1 skrivet: 09 maj-09 kl 14:27 »
Du kanske sådde lite tidigt?  ;) Förvuxna pumpor medan det fortfarande finns risk för nattfrost därute är ganska knepiga att ta hand om, mest eftersom de inte gillar det torra inneklimatet. Bäst är förstås ett nattvarmt växthus. Finns inte det är det bästa nog att bära runt på krukan: ute, i skyddat, soligt och mycket varmt läge så mycket som möjligt (om den är avhärdad förstås), men inomhus på natten och om utevädret är ruffigt. Vilken zon bor du i? Jag (i zon 3/4) brukar inte plantera ut pumpa och squash förrän en bit in i juni.

mistel

• -
« Svar #2 skrivet: 09 maj-09 kl 17:08 »
Om du bara har en planta kanske du ska så någon till pumpaplanta och nu är lagom tid att så, ca 4v innan utplantering är lagom att så. Förväxta pumpaplantor har en tendens att kunna gå av vid utplanteringen så det kan vara bra att ha någon reserv ifall så sker under utplanteringen.

Andreas75

« Svar #3 skrivet: 10 maj-09 kl 11:59 »
Ja såklart! Jag har ju faktiskt redan sått flera plantor. Bor ganska långt norrut, så utplantering blir en bit in i juni. Väl i jorden då, ska man hålla efter plantorna då på något sätt? Vill ju hellre ha några få pumpor som hinner bli stora och mogna än en massa mindre.

Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser