Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Budgetisolering  (läst 1429 gånger)

Kulan

Budgetisolering
« skrivet: 08 maj-09 kl 20:56 »
Vi har en "bod" som är byggd av plywoodskivor ut- och invändigt med en 45-regel emellan. För att förenkla förvandlingen från bod till hönshus har vi tänkt att bara isolera golv och tak som är enkla och billiga att isolera utan att lägga till annat material än själva isoleringen.

Insidan kommer att målas och få en lös plastmatta på golvet.

Boden är ca 1,5 x 4,5 m stor och ca 2,2 i takhöjd.

Någon som har erfarenhet av att endast sätta "raggsockor och mössa" på hönshuset? Är det någon idé hjälper det när vinterkylan slår till?? Vi bor i Berslagen och kan råka ut för perioder med temperaturer ner till -25....huj...brrr...

Vi tycker brahmahönsen är vackra är det en bra nybörjarras? Vi har tänkt starta med en besättning på ca 5 st inkl tupp.

//Kulan

Therese K

• Skåne
SV: Budgetisolering
« Svar #1 skrivet: 08 maj-09 kl 21:28 »
Hej hej!

Jag har oxå Brahma :D tycker dom är helt underbara! Ni kan kanske sätta upp frigolit i taket? På insidan då.. Vad ligger där för golv nu? Brahma höns tål ju ganska mycket kyla..mycket fjädrar.. men inte -25. Det som är bra med Brahma är ju att dom inte har så mycket kam.. = svårare att förfrysa.. men du bör nog tänka på att ha någon form av värmekälla för vattnets skull, så att inte det fryser. Kanske ni kan hitta överbliven isolering för en billig peng på ex blocket?? Själv har jag ett betong golv med strö på.. 
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Torry

« Svar #2 skrivet: 08 maj-09 kl 22:14 »
Varför inte göra det ordentligt med en gång? Inte så kul sen när det blir vinter och kylan slår till och ni har flera minusgrader inne hos hönsen ,vattnet är stelfruset och hönsen sitter hopträngda och kurar. Då får ni sätta in nån värmekälla som drar en hiskelig massa ström eftersom det är dåligt isolerat.
Budgetisolering är inget som jag rekommenderar. Dessutom isolerar man även mot värme som nästan är värre för hönsen eftersom dom inte kan svettas.
//Torry

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 09 maj-09 kl 00:09 »
 :)

Vi bor också i Bergslagen och håller just på att renovera vårt hönshus  ;D Kolla gärna in vår renoveringstråd med bilder http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=64338.0

Vi ska skaffa Hedemorahöns, en svensk lantras, de har också liten kam och ullig fjäderdräkt, mest sannolikt på grund av anpassning av klimatet. Hedemoran är den nordligaste av lantraserna.

Vårat hönshus är sedan tidigare isolerat, vet dock inte hur bra, det är "minispån" i väggarna (som rasde ut när man knackade på väggen vid renoveringen ) och kommer inte att ha någon värmekälla ihuset under vintern förutom en värmeplatta till vattnet.

Lycka till!  Fundera på Hedemora du med! Vore skoj att ha en granne att diskutera med  ;D ;D
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 09 maj-09 kl 08:21 »
Är budgeten tajt, får man ju ändå lösa problemet. Isoleringsmateral till mindre projekt finns ofta i byggavfallscontainers. Om hönsen inte ska ha hela huset, kan man isolera den del de ska bo i.  Ett hönshus är ur värmesynpunkt bra om det inte är för stort.
Isoleringsmaterial är inte så där väldans dyrt, men det hänger ju oxå på vad man kan kosta på sig.

Mina höns har små hus(ett par kvm), som har 10cm isolering, och det är alltid frostfritt, står på ben 80 cm över marken.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Kulan

« Svar #5 skrivet: 09 maj-09 kl 15:16 »
Hej, jag var nog lite otydlig sist  ???

Jag kommer att isolera golv och tak med 10 cm , i golvet finns luckor där isoleringen enkelt kan läggas och boden har en liten vind där isolering oxo kommer att läggas.

Isolering har jag, anledningen till att jag skrev budget var att isoleringen ju måste fästas på väggen på utsidan dvs reglar + panel eller skivor och det är panelen eller skivorna som jag saknar just nu....men men det är långt till vintern...vi kankse hinner få dit både reglar och isolering på väggarna innan den kommer.

Känns ju trist att inte kunna skaffa hönsen förrän till hösten bara för att vi inte haft råd att isolera klart...vi vill ju njuta av våra nya familjemedlemmar redan under sommaren  ;D

Hedemora, ja varför inte skall spana in dem lite extra......Lövbacken: vart i Bergslagen bor du? Kankse kan vi få göra ett studiebesök?

//Tina

Dela detta:

* Inloggade just nu

710 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser