Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  angående glesbygd  (läst 1465 gånger)

flingan

• Västerbotten
angående glesbygd
« skrivet: 11 dec-05 kl 16:56 »
Hej!

Jag ville bara "skriva av mej" lite..

Tror ni som själva bor i glesbygd att trenden kommer att fortsätta? Utflyttningar, nerlagda affärer och skolor, arbetslöshet osv.

Eller håller/kommer trenden att vända?
Hur är det där ni bor?

Själv är jag relativt nyinflyttad i et liten by med affär(går knappt runt) och en liten grundskola med dagis, 20-30 elever.

Trots att de flesta här är pensionärer så undrar jag om det inte kommer att vända, att ett generationsbyte är på väg!
De hus som är till salu blir inte stående, utan säljs till 20-30 åringar. Själv ska jag göra allt i min makt för att få mina jämnåriga vänner och bekanta att förstå hur bra och fint det är att bo här!

vilka underbara fördelar det finns i en by i jämförelse med storstaden, där alla försöker leva upp till konstgjorda moderna ideal..hitta "drömjobbet", utsidan och status är superviktigt.. istället för att prioritera fritiden och inse att dagens moderniteter bara är tillfälliga trender! Jag vill definitivt att mina framtida barn ska leka i skogen o inte mellan hyreshusen..

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Re:angående glesbygd
« Svar #1 skrivet: 11 dec-05 kl 17:21 »
*suck*
Jaha, nu hade jag skrivit ett inlägg här om hur läget ser ut i min hemkommun...och så kommer min store katt och kliver en vända på tangentbordet och...vips! Borta! *morr*

Får väl skriva det igen då...lite kort.

Servicen blir sämre här i trakten; busstrafiken är ett skämt, en av våra rälsbusslinjer är nerlagd, 5-6 små mataffärer har slagit igen dom senaste 6 åren, skolor har bommats igen och så vidare. Som om inte vi ute i bushen betalar lika mycket skatt som dom bortskämda typerna innanför 50-skyltarna...

Men trots att vi motarbetas både inifrån kommunhuset, ICAs och Konsums centrala organisationer som vill ha väck småbutikerna, Posten som tjurar om lantbrevbäringen och så vidare...så tror jag att det finns hopp.
Runt omkring här finns det bygdeföreningar som jobbar med företagsutveckling, lockar inflyttare, ordnar kulturarrangemang, startar friskolor och har kurser. Och det finns fortfarande gott om barnfamiljer här ute i skogen, så länge det finns sån "återväxt" är väl inte loppet helt kört...hoppas jag ?!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

geirh

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 dec-05 kl 00:51 »
Hei.
Jeg bor ikke i glesbygd, men i en middel stor stad laaaangt fra hovedstaden å vet meget godt vilke virkemiddel som må til for å beholde bosetning i utkant. Regjeringen må gå inn å bidra til lokal verdiskapning. Ikke bare ved å låne ut investeringsmidler, men bistå med markesundersøkelser, planlegging, markedsføring av evt. produkt osv.
For å bo må man (desverre?) ha inkomst.

De små lokalsamfunn som mister hoved arbeidsgiver er i stor fare for utflytting. Slikt har man sett i Sverige og i Norge.

Løsningen er IKKE å ukritisk gi ledighets penning til folk.

Om det er et trend-skifte (for folk flest) fram i tid er isolert sett kun avhengi av den lokale økonomiske konjunktur.

Man kan jo selvfølgelig si at hvis det flytter folk ut i distriktet så øker den lokale verdiskapningen å man får en selvoppholdende sirkel. Men hva kommer først? Høna eller egget?

Håper ikke jeg virker veldig negativ. Det er ikke meningen. Jeg og min kone har sterke vurderinger om å flytte til hennes hjemsted i blekinge, overta gården til sigerfar å leve det landlige livet, men går det ikke opp økonomisk blir det med drømmen......

flingan

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 21 dec-05 kl 23:20 »
Hej igen! Håller med er båda om att det är pengarna och jobb som styr.. och även politiken som vill centralisera allt från banker till skolor, post o affärer.. allt ska  även vara så "stort" som möjligt. (supermarkets, skolor, jordbruk..)

Det vore verkligen tråkigt om denna trenden fortsatte, då går der ju snart inte att bo på landet, för hur många är beredda att pendla flera mil till jobb och mat- och klädaffärer, eller skicka sina barn med skolbuss varje dag.

All heder åt er som lever så! =)

Men här i norrland kommer snart ett stort uppsving när all gruvdrift kommer igång. = jobb!

En anna sak som håller på att hända är att alla jordbruk ska vara så stora som möjligt eller inte finnas alls..

Jättetråkigt! Tänk hur mycket fint gräs som finns här, alla naturresurser och generationer av kunskap som håller på att försvinna! Det är ju inte så att vi bor i ÖKNEN eller djungeln, alla möjligheter finns bara folk kan börja förstå det!

Det öppna landskapet med betande kor blir ett minne blott...=(

För övrigt så har vår by bildat en ekonomisk förening, som har fått hit bensin och tagit över affären när ägarna slutade. (dom hade tyvärr inte så stor erfarenhet, klarade sig inte riktigt)
Nu är det en person anställd och bara försäljningen ökar lite så kommer det att gå runt! Helt klart värt ett försök tycket jag, heja Nyåker!

EvaSara

« Svar #4 skrivet: 01 jan-06 kl 13:03 »
Hej Flingan (och andra)!

Jag bor inte på landsbygden men jag är uppvuxen i en liten by och känner starkt för landsbygden.

Det var roligt att läsa om bygdeföreningar på olika ställen. I min hemby (och omkring den) är folk mycket aktiva och jobbar tillsammans för att få en bra tillvaro.
Några exempel:
-I min hemby finns en 1-6 skola med 60 elever som har varit nedläggningshotad, bland annat för att kommunen inte hade råd att bygga om den. Byborna har gått ihop och ställt upp och jobbat (massor!) med att bygga om skolan. Nu har även dagis och fritids flyttat in i skolbyggnaden, närmaste dagis och fritids fanns förut 6 km bort.
-Överhuvudtaget finns det många föreningar i byn som ordnar saker som kommunen eller företag sköter i tätorten: Idrottsplatser, samlingslokaler, aktiviteter som dans, underhållning, middagar och andra träffar. Det finns många barnfamiljer och det är faktiskt brist på lediga hus!
-I en annan by som ligger 20 km från närmaste tätort har Konsum nyligen lagt ner sin butik. Då gick byborna ihop och startade lanthandel. I och för sig tror jag att Konsum la ner för att byborna inte handlade så mycket i butiken (de flesta jobbar på någon större ort och handlar där) men det blir förmodligen bättre när butiken är deras egen.
-I ytterligare en annan by har byborna satt igång den gamla kvarnen och startat en massa aktiviteter, bla julmarknad med lokala produkter på en gård i byn.

Jag tycker att det är mer som händer på landsbygden och det är mer positiv anda än när jag växte upp på 80-talet.

Men jag tror att folk på landsbygden måste ha en öppen inställning. När jag växte upp pratade folk mycket om hur man skulle undvika att ungdomar flyttade från bygden. Den riktiga frågeställningen borde vara hur man ska få fler människor att flytta till bygden. Människor idag vill se olika platser och prova olika saker. Men jag hoppas att många har börjat förstå det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 1 användare
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser