Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inkörning  (läst 13368 gånger)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Inkörning
« Svar #120 skrivet: 29 jul-09 kl 12:49 »
ett stång bett på den lille rakkan och efter jiftt mvh pålle
Jo det var precis det jag tänkte prova. Han är annars superkänslig i munnen men när han går upp i varv skiter han i smärtan tydligen.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

pålle

• Gäst
« Svar #121 skrivet: 29 jul-09 kl 12:56 »
Jo det var precis det jag tänkte prova. Han är annars superkänslig i munnen men när han går upp i varv skiter han i smärtan tydligen.
det fins ju ett ordspråk inget bett är hårdare än den hand somm håller i tömmen mvh pålle

Ptr

• Västergötland
« Svar #122 skrivet: 29 jul-09 kl 15:38 »
Och håller man ständigt tömmen helt sträckt så blir inte skilnaden tillräckligt stor, skit samma hur skarpt bettslat det är. Utan eftergift går det heller inte att ta ett tömmtag, så är det bara.

Mvh
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

pålle

• Gäst
« Svar #123 skrivet: 29 jul-09 kl 17:36 »
Och håller man ständigt tömmen helt sträckt så blir inte skilnaden tillräckligt stor, skit samma hur skarpt bettslat det är. Utan eftergift går det heller inte att ta ett tömmtag, så är det bara.

Mvh  Japp så är det  :) mvh pålle

cowboy

« Svar #124 skrivet: 29 jul-09 kl 18:38 »
Så är det pålle , genast när tömmarna blir lösa då tror hon att man ska lägga full fart.. Så för tillfället vågar jag ingen annan köra än jag som känner fenomenet. :P
Men söker nån lösning för att få bort det beteende..

Ska på Hasse Sidbäcks körkurs snart , kanske vi kommer på nåt vettig lösning. :-\

pålle

• Gäst
« Svar #125 skrivet: 29 jul-09 kl 19:10 »
då får du ritiger jälp så lykatill och hällsa sidbeck från an somm ine är så för skustt i låbils sköreriet han vet vad jamenar  ha det gott mvh pålle

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #126 skrivet: 30 jul-09 kl 08:10 »
det fins ju ett ordspråk inget bett är hårdare än den hand somm håller i tömmen mvh pålle
Det är jag mycket völ medveten om och jag är inte hård på hand. Ska inte behövas. Har man själv i lärosyfte fått ha ett stålbett i munnen vet man hur ont det kan göra. Men det hjälper föga när man som jag har en hingst som i vissa lägen skiter fullständigt i att han varken kan gå normalt, andas eller smaka bettet av ren upphetsning.  :-\
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Charlotte

• -
« Svar #127 skrivet: 30 jul-09 kl 08:51 »
Kimma: Du har väl inte haft honom så länge? Kanske det krävs lite mer tid för att visa vem som är 'Herre på täppan'?
Vi fick hand om en ganska bortskämd shettishingst och han blev bättre och bättre när han fick lära sig vem som bestämde och att sånt fjant inte lönade sig. Hur är han när du leder honom? Det kanske är lättare att ta ner honom så jorden då?
Till er som uppfattar travkörning som 'lådbilskörning';): Jag fick då aldrig lära hästarna på jobbet att lösa tömmar är full fart... Lösa tömmar var skritt i lugn takt, innan snabbkörning samlade man ihop tömmarna. Precis som vid vilken annan körning som helst:)
Men, att låta en häst som inte är van tid att  gå med lösa tömmar kräver ju att man är koncentrerad och steget före hästen hela tiden, för varje gång den lyckas dra iväg blir det värre...
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #128 skrivet: 30 jul-09 kl 09:04 »
Kimma: Du har väl inte haft honom så länge? Kanske det krävs lite mer tid för att visa vem som är 'Herre på täppan'?
Vi fick hand om en ganska bortskämd shettishingst och han blev bättre och bättre när han fick lära sig vem som bestämde och att sånt fjant inte lönade sig. Hur är han när du leder honom? Det kanske är lättare att ta ner honom så jorden då?
Till er som uppfattar travkörning som 'lådbilskörning';): Jag fick då aldrig lära hästarna på jobbet att lösa tömmar är full fart... Lösa tömmar var skritt i lugn takt, innan snabbkörning samlade man ihop tömmarna. Precis som vid vilken annan körning som helst:)
Men, att låta en häst som inte är van tid att  gå med lösa tömmar kräver ju att man är koncentrerad och steget före hästen hela tiden, för varje gång den lyckas dra iväg blir det värre...
Mvh Charlotte
I början gick han rakt över mig, trampade på mina fötter och knuffades, men det fick jag plockat av honom jävligt snabbt, en överviktig shettis på tårna var ingen hit  >:( så nu respekterar han min space och går snällt brevid. Han har även fattat att vi inte spatserar omkring under anspänning framför vagnen eller att vi störtdyker under körning för att hugga en tugga gräs (och rycka mina armar ur led)  >:( han lyssnar även på röstkommando myyyycket bättre men det finns lite kvar att finputsa, i synnerhet under markarbete. Han har nog fått traska på lite som han ville innan så jag har tömkört mycket i skogen och över/genom hinder för att få igång kommunikationen men just i lägen där det finns andra hästar, i synnerhet ston givetvis får han frispel framför vagnen. Har provat att leda honom längs hagarna men det slutade med en vild dans mitt ute på vägen i full trafik. Grrr  >:(

pålle

• Gäst
« Svar #129 skrivet: 30 jul-09 kl 10:10 »
Mvh Charlotte  Det glädjer mig att du inte till hör låd bils jänget  ;) ja kan inte säja att ja kan trav häst men domm ja skört har alla betetsig likadant rusat  så fort ja släpt på tömmen .lådbis skörning behöver inte vara av ondo det kantilloch med vara nödvendigt . men du somm kan travare du kan vell för klara varför domm rusar när du släper efte på tömmen ? mvhpålle

Charlotte

• -
« Svar #130 skrivet: 30 jul-09 kl 12:00 »
Nej, jag kan inte förklarar det, eftersom jag aldrig upplevt det så :)
 Mvh Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

pålle

• Gäst
« Svar #131 skrivet: 30 jul-09 kl 20:03 »
Nej, jag kan inte förklarar det, eftersom jag aldrig upplevt det så :)
 Mvh Charlotte
  Hur upp leve du det då ?  ;) mvh pålle

Charlotte

• -
« Svar #132 skrivet: 30 jul-09 kl 20:17 »
Jag har precis som jag skrev inte upplevt att travhästar rusar iväg när de får gå på lång töm. Det är när man samlar upp tömmarna dom vet att det ska bli springa av:)
 Det kan väl hända att en häst (oavsett vilken typ av häst det är) är pigg och vill springa och då får man vara vaken och ta in den, inte sitta och sova;). Jag har kört travhästar, timmerhästar i skogen, ponnyer som barn och parhästar i precisionskörning på bana och jag upplever inte att det är någon större skillnad, man får vara vaken och med och läsa av hästen så fungerar det bra:)   
Mvh Charlotte

pålle

• Gäst
« Svar #133 skrivet: 30 jul-09 kl 20:36 »
Jag har precis som jag skrev inte upplevt att travhästar rusar iväg när de får gå på lång töm. Det är när man samlar upp tömmarna dom vet att det ska bli springa av:)
 Det kan väl hända att en häst (oavsett vilken typ av häst det är) är pigg och vill springa och då får man vara vaken och ta in den, inte sitta och sova;). Jag har kört travhästar, timmerhästar i skogen, ponnyer som barn och parhästar i precisionskörning på bana och jag upplever inte att det är någon större skillnad, man får vara vaken och med och läsa av hästen så fungerar det bra:)   
Mvh Charlotte
jaja du fårs kryta hurmycke du vill  ja vet vad ja vet och det  har fungerarat  så även för di gamlle kusskarna somm lärde mej sköra häst . mvh pålle  ;D

Charlotte

• -
« Svar #134 skrivet: 30 jul-09 kl 21:00 »
Jag skryter väl inte... Jag talar om att travare inte är ett dugg annorlunda att köra än 'andra' hästar, kanske bara lite mer väluppfostrade än många andra hästar;), och det var väl vad du undrade hur jag upplevde det? Eller var det något annat?
Mvh Charlotte

pålle

• Gäst
« Svar #135 skrivet: 30 jul-09 kl 21:34 »
Jag skryter väl inte... Jag talar om att travare inte är ett dugg annorlunda att köra än 'andra' hästar, kanske bara lite mer väluppfostrade än många andra hästar;), och det var väl vad du undrade hur jag upplevde det? Eller var det något annat?
Mvh Charlotte
jaupplevr det så eftesomm du sriver jar skör det och det hur  tållkarman det . kan bara utalamig uti  frå n de travare ja skört och det jasett och inet skör man en skos häst somm entravere det får du nog över tala någon anan omm omm dina travare  skulle kunna sköras på samma sätt är domm nog ett udan tag mvh pålle

Charlotte

• -
« Svar #136 skrivet: 30 jul-09 kl 21:47 »
Nu är frågeställningen tydligen en annan... Helt klart gör man inte samma saker med en skogshäst som med en travare... Även om de kallblodstravare jag kört med lite träning i stillastående vid lastning skulle funka som skogshästar eftersom vi körde mycket stötting och släde med dom med däck eller stockar efter just i skogen upp och ner i backar och på krokiga stigar. Första gången de skulle ridas var det bara att hoppa upp och rida iväg, dom var väluppfostrade hästar som fann sig i vad man hittade på;)
Varmbloden har inte varit tränade på riktigt samma sätt, men jag tycker dom har funkat att köra som vilken häst som helst ändå:) Men du har ju flera gånger bett mig förklara varför travare rusar iväg när man släpper på tömmen och jag har svarat flera gånger att jag inte upplever det så... Men nu ger jag upp i förklarandet, vi har helt enkelt inte samma uppfattning:)
Mvh Charlotte

pålle

• Gäst
« Svar #137 skrivet: 30 jul-09 kl 22:00 »
Nu är frågeställningen tydligen en annan... Helt klart gör man inte samma saker med en skogshäst som med en travare... Även om de kallblodstravare jag kört med lite träning i stillastående vid lastning skulle funka som skogshästar eftersom vi körde mycket stötting och släde med dom med däck eller stockar efter just i skogen upp och ner i backar och på krokiga stigar. Första gången de skulle ridas var det bara att hoppa upp och rida iväg, dom var väluppfostrade hästar som fann sig i vad man hittade på;)
Varmbloden har inte varit tränade på riktigt samma sätt, men jag tycker dom har funkat att köra som vilken häst som helst ändå:) Men du har ju flera gånger bett mig förklara varför travare rusar iväg när man släpper på tömmen och jag har svarat flera gånger att jag inte upplever det så... Men nu ger jag upp i förklarandet, vi har helt enkelt inte samma uppfattning:)
Mvh Charlotte
men sälla du det var vel travare vi prata omm från början ? mvh pålle

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #138 skrivet: 30 jul-09 kl 22:03 »
Men tjata  :(

Ptr

• Västergötland
« Svar #139 skrivet: 08 aug-09 kl 23:52 »
Nu vill jag också tjata, har faktiskt sett några travare som körs på "bruksvis", med slak men inte slack töm och god eftergift, utom just när kusken .vill be hästen göra annat än den skälv ville. Råkade få möjlighet att tala med en sådan kusk om det och hans svar var enkelt:-Finns det något annat sätt att köra häst på, som också får hästen att vilja göra sitt bästa, även om man inte har schans på att ligga nära täten? Vad travfolk i bekantskapskretsen säger om honom är att hans hästar sällan vinner, men ligger på en jämn och hög nivå, lop efter lopp. Inte vet jag, jag är inte travintreserad. Men det tycks fungera bitvis även för mig, och jag kör gärna i skogen, även där vissa säger att det inte går att rida eller ens bära en cyckel, men det är en helt annan historia!

Mvh
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 1 användare
Smålandstokarna

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser