Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inkörning  (läst 13401 gånger)

fräsen

• Gäst
SV: Inkörning
« Svar #100 skrivet: 20 jun-09 kl 15:13 »
Men gott folk, vad tror ni egentligen???? Att travhästar körs ut ur stallet i tävlingsmässig tempo? Det är så man blir rädd av förutfattade meningar..  :o :o

Om hon skyndar sig iväg har det ingenting med att göra att hon är f.d. travhäst utan självklart för att hon tillåts göra så...
Jag har bara besökt två travstall, båda amatör. På båda ställena spände man för sulkyn inne i stallet, hoppade upp o travade iväg direkt alt skrittade iväg i hastigt tempo.
Det är klart att en häst som är van vid att man gör så har svårt att stanna o stå still utanför stalldörren. Med det säger jag inte att alla gör så, men uppenbarligen endel.
Inte har det varit helt lätt o lära dom hästarna att stå still utanför dörren men det har gått, med envis träning.

covboy

• Gäst
« Svar #101 skrivet: 20 jun-09 kl 22:26 »
Jag har ingen erfarenhet av travhästar, aldrig besökt en travbana och har inget intresse för det heller.. ::) Men ägarinnan till vår inhysta häst gjorde just så att hon släpa kärran in i stallet och spände i där för att sen sätta iväg, varför har man lärt häsen sånt beteende ?  >:(.

Körde idag igen med Pella , allt gick kontrollerat.. Jag låter henne inte trava längre som vi gjorde innan , vill lära henne att man kan köra sakta oxå.

Min bilskolelärare sade att konsten ligger i att kunna köra lungt och sansat , för alla kan ju köra hårt! ;)

Ivrig är ju nog min Pella , hon grävde ner sig till fram knäna under tiden jag spände henne i kärran  :P. Så maraton vagn är nåt jag tänker skaffa till henne.. :D

Jag börjar tro att hon inte skenat för mig tidigare heller , bara att hon rivstartat och jag inte hunnit med.. :-[ För hon har ju alltid stannat inom en halv minut.. Skall köra henne med kärra nu en månad och sen ta hjälp och försöka på allvar med slanor, var ju för halt på vintern att hålla in henne då när hon ville iväg..
« Senast ändrad: 20 jun-09 kl 22:27 av cowboy »

cowboy

« Svar #102 skrivet: 28 jul-09 kl 12:56 »
Körningen med Pella framskrider positvivt.. 8)

Ptr

• Västergötland
« Svar #103 skrivet: 28 jul-09 kl 14:19 »
Skarpare bett kan vara bra, fast användas med förstånd, häst och kusk måste lära sig detta innan det behövs!

Osso eftergiften, annars blir där alldrig lungt!

Ha det
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

fräsen

• Gäst
« Svar #104 skrivet: 28 jul-09 kl 19:48 »
Körningen med Pella framskrider positvivt.. 8)

Hej du.. ;)

cowboy

« Svar #105 skrivet: 28 jul-09 kl 22:09 »
Eftergiften ? det förstår jag inte vad menas ?  :-[

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #106 skrivet: 28 jul-09 kl 23:51 »
Att man inte vrångdrar när hästen redan fattat poängen, typ  :P

Jag skulle vilja påstå att Pella och Kusk är på banan igen och göra rejäla framsteg  :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #107 skrivet: 29 jul-09 kl 08:02 »
På tal om körning. Finns det nån bra övning för en liten hingst som tror han är Don Juan framför vagnen så snart han anar en annan häst i fjärran eller är det bara kastrering som gäller ?  ???
Han är 15 år så jag vet inte om jag vågar kastrera honom  :-\
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

pålle

• Gäst
« Svar #108 skrivet: 29 jul-09 kl 09:29 »
efterjift betyder vell att man glömt att sköra låd bil  ;D ;D mvhpålle

Charlotte

• -
« Svar #109 skrivet: 29 jul-09 kl 09:37 »
Kimma: Är det väldigt krångligt när ni närmar er andra hästar?
Jag har sysslat med hingstar en del och att dom ställer upp sig lite och visar att dom är störst bäst och vackrast hör väl till lite, bara dom koncentrerar sig på att jobba:)
Jag tror inte en kastrering ändrar det beteendet så mycket när hingsten är så pass gammal.
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #110 skrivet: 29 jul-09 kl 09:42 »
Kimma: Är det väldigt krångligt när ni närmar er andra hästar?
Jag har sysslat med hingstar en del och att dom ställer upp sig lite och visar att dom är störst bäst och vackrast hör väl till lite, bara dom koncentrerar sig på att jobba:)
Jag tror inte en kastrering ändrar det beteendet så mycket när hingsten är så pass gammal.
Mvh Charlotte
Nej det är just det jag är rädd för.
Jepp det är krångligt när vi närmar oss andra hästar, jag får köra stora omvägar för att i möjligaste mån försöka undvika dem. Han lägger även jävligt snabbt på minnet var de finns och så snart vi närmar oss hemfärd genom byn så börjar han takta och spela Allan (flera kilometer innan) för vi måste passera en hage på vägen ner till vår gård så han drog nästan fingrarna ur led på mig igår. Har fortfarande ont i händerna idag  >:(
Den lille skiten är stark som en oxe  :P
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

pålle

• Gäst
« Svar #111 skrivet: 29 jul-09 kl 09:56 »
Nej det är just det jag är rädd för.
Jepp det är krångligt när vi närmar oss andra hästar, jag får köra stora omvägar för att i möjligaste mån försöka undvika dem. Han lägger även jävligt snabbt på minnet var de finns och så snart vi närmar oss hemfärd genom byn så börjar han takta och spela Allan (flera kilometer innan) för vi måste passera en hage på vägen ner till vår gård så han drog nästan fingrarna ur led på mig igår. Har fortfarande ont i händerna idag  >:(
Den lille skiten är stark som en oxe  :P
ett stång bett på den lille rakkan och efter jiftt mvh pålle

cowboy

« Svar #112 skrivet: 29 jul-09 kl 10:49 »
Har ni nåt bra förslag hur man kan lära hästen stå stilla ?
Nu då min häst stannat och kan stå stilla , några sek så vill hon dra igång igen .. :(

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #113 skrivet: 29 jul-09 kl 10:59 »
Nu då min häst stannat och kan stå stilla , några sek så vill hon dra igång igen .. :(
Jag har samma problem och jag har fått rådet, utav flera mkt duktiga personer, att man ska vara två, en som är bakom tömmarna och en som står och är beredd bredvid hästen för att rätta den om den gör fel.

Tyvärr har jag inte tid att testa det själv eftersom att det är så mkt annat som hela tiden måste göras.. Men någon gång i en fjärran framtid ska jag försöka ta mig tid att öva.

cowboy

« Svar #114 skrivet: 29 jul-09 kl 11:11 »
Jo jag har fått den känslan att jag inte själv lyckas lära den, nån borde stå framför.. Men farligt för nån klen dam eller 11 årig dotter, för hästen vill rusa iväg med kärran..

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #115 skrivet: 29 jul-09 kl 11:16 »
Jo jag har fått den känslan att jag inte själv lyckas lära den, nån borde stå framför.. Men farligt för nån klen dam eller 11 årig dotter, för hästen vill rusa iväg med kärran..
Jo det känner jag igen.. För min del är det slut med hästkörningen inom skogsbruket just nu, just p.g.a. det. Hon har börjat med ovanan att dra iväg när man lastar och då menar jag inte någon meter eller så.. Sist drog hon 1 km ut på stora landsvägen innan vi kom ikapp och fick stopp på det hela. Så nu är det tyvärr traktorn som gäller igen i skogen.

cowboy

« Svar #116 skrivet: 29 jul-09 kl 11:21 »
Jo, farligt farligt.. Men hästen förstår inte bättre , när den får lösa tömmar så tror de att nu är det fritt fram att springa ! Jag råkade nyligen ut för en incident då jag testa att stiga av kärran och gå bredvid , sluta med att hästen rusa iväg med mig hängande i tömmarna. Tur var jag på åker och visste att det går bra att åka på rygg där, så jag fick fast i ena tömmen och då stanna hon när jag drog huvudet snett. Stog och titta på mig när jag kröp upp i kärran igen , och då gick hon hur fint som helst resten att vår övningsrunda.

pålle

• Gäst
« Svar #117 skrivet: 29 jul-09 kl 11:35 »
  omm hästen kann backa och svänga då kan du ta jälp av lagåds väggen det har funggeratt för mej  mvh pålle

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #118 skrivet: 29 jul-09 kl 11:54 »
Man bör nog befästa halter och stillastående från marken innan hästen spänns för. Sedan kan ju hästen ändå bli ivrig vid körning, men den bör förstås ändå kunna lyssna och acceptera förhållningar. Är hästen bara ivrig brukar det ofta lösa sig genom att hästen t ex genom skogsarbete får jobba såpass så den lär sig uppskatta vilan i halterna. Är problemet värre än så bör man absolut ha någon framförställ vid an- och frånspänning, om man alls ska ge sig på att köra innan man fått bukt med problemet. En häst som försöker sticka vid körning är inte att leka med...
« Senast ändrad: 29 jul-09 kl 11:59 av Skumme »
Självhushåll till nytta och nöje

pålle

• Gäst
« Svar #119 skrivet: 29 jul-09 kl 12:08 »
Jo, farligt farligt.. Men hästen förstår inte bättre , när den får lösa tömmar så tror de att nu är det fritt fram att springa ! Jag råkade nyligen ut för en incident då jag testa att stiga av kärran och gå bredvid , sluta med att hästen rusa iväg med mig hängande i tömmarna. Tur var jag på åker och visste att det går bra att åka på rygg där, så jag fick fast i ena tömmen och då stanna hon när jag drog huvudet snett. Stog och titta på mig när jag kröp upp i kärran igen , och då gick hon hur fint som helst resten att vår övningsrunda.
för står jör domm nog men en trav häst är ju lådbils skörd från början när du släpper efter på tömmen så har domm ju  blive lärda att gasa medas en skos häst gårmed slaka tömmar för att kunna anvenda huvet  en skos häst anvisar du  bra vad du vill och resten fiksar domm skälva omm domm har blive rätt lärda ja skör så och det fungerar bra för mej  ja tror det kallas tilit  melan häst och kussk .ett tipps ha altid långa rep tömmar typ sexton meter då kann manman lägga ut domm och se till att altid ha en fot på.ett annat är att ha ett vasarabett typ post kandar  då en travare brukar vara ganska hårda i munenmen det fins även varianter på det ochså . mvh pålle

Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser