Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Brutal ekonomitrimning, -halvera bensinmotorn!  (läst 68017 gånger)

JohnA

• Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Brutal ekonomitrimning, -halvera bensinmotorn!
« Svar #140 skrivet: 21 mar-11 kl 09:32 »
Med risk att väcka Murphy´s uppmärksamhet tar jag ut glädjen över ettårsfirandet två dagar i förskott. -På onsdag har fiaten överlevt ETT HELT ÅR pinad hårt med bara två kolvar i motorn!
I förra inlägget räknade jag snett men NU har bilen i alla fall passerat 3000 mil som tvåcylindrig, ca 7000 mil i min ägo och ca 16.000 mil totalt. Men så som motorn såg ut när jag rev isär den för ett år sedan hade nog mätaren redan slagit runt så att den verkliga körsträckan i skrivande stund är 26.000 mil. Vad är då 3000 mil på två cylindrar?  ;D

Bensinförbrukningen har varit onödigt hög under vintern till följd av förgasarknas men nu är den "hemma" igen. Senaste mätningen visade 5,5/100, vilket jämfört med moderna bilar är smått pinsamt men för en fyrväxlad 30-åring som tidigare slurkade en deciliter mer är det helt ok.

Hur firar man ett år och 3000 mil på ett värdigt sätt?
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Misse

• nr 9424
« Svar #141 skrivet: 21 mar-11 kl 22:26 »

Hur firar man ett år och 3000 mil på ett värdigt sätt?

Genom att kraaama motorn och säga halleluja o:)

Och ge den en dunk helsyntetolja :-* :-* :-*
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #142 skrivet: 23 mar-11 kl 18:34 »

Tja Misse, sedan jag svetsade på oljelocket från en Fiat 126 högt placerad vevhusventilation är oljeförbrukningen nästan obefintlig så nu skulle jag faktiskt kunna krama motorn utan att bli helt nerkletad. Men den är förbaskat svår att omfamna där den sitter.

Idag är det hur som helst ett år och 2977 mil sedan vansinnesprojektet rullade ut på gatan första gången. Att det skulle hålla så här länge hade jag verkligen inte vågat hoppas.

En dunk helsyntet står redan och väntar men det riktiga firandet har jag tänkt göra genom att
byta den bakre ljuddämparen till en fullflödes absorptionsdämp från Biltema. Tanken är att få ett betydligt mulligare ljud än det nuvarande plåtigt fisande tuffandet som närmast låter som en mopedbil enligt grannen. Ljuddämparen är inhandlad så det är bara å kavla NER skjortärmarna
och börja svetsa!

JIPPPPPIIIIIIIII! *känner mig förbannat cool idag*
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #143 skrivet: 20 jun-11 kl 15:55 »
Inte mycket nytt att skriva om eftersom fanskapet bara puttrar vidare!  8)
Idag säger mätaren 39.000 km på två kolvar och även om förgasaren är ett elände med ojämn tomgång, tjuvstopp och startsvårigheter vägrar motorn att dö för gott.
Detta firar jag med en ny film:

Fiat engine downsizing

Det öppnare avgassystemet har varit på plats en tid nu och låter mycket trevligt. Tyvärr har ljudet påverkat min körstil åt det hetsigare hållet...  ;D Associationerna till mopedbil är i alla fall borta nu.

Innan sista juli måste bilen antingen dra sin sista suck eller passera bilprovningen. Det är en del saker att fixa men jag MÅSTE få veta hur länge idiotin kan fortsätta innan det smäller till i motorn.

Bensinförbrukningen är ungefär som tidigare, d.v.s. drygt halvlitern per mil. Kör jag på motorväg ökar snittfarten över 90 och förbrukningen ökar även den. Jag snålkörde en period, höll mig under 80 och undvek höga varvtal. Förbrukningen hamnade då på 0.51. Det tycks vara svårt att komma under halvlitern. Jag har också experimenterat med tändinställningen utan någon märkbar inverkan på förbrukningen.

Motorn klarar uppemot 20% E85 utan ryckningar men blir tjurig vid kallstarterna. Vid 25% E85 blir bilen ryckig och nästan omöjlig att starta kall. Detta tyder på att det finns vissa marginaler att snåla in på huvudmunstycket vid ren bensindrift, men tidigare test har visat att det inte ger någon betydande besparing. Det hade varit trevligt att nå under 0.50 av rena principskäl men jag vet inte hur jag ska lyckas med detta utan att fuska med en bogserlina... ;D

Hmm, på tal om det, jag har ofta fantiserat om harpungevär och elastisk lina att skjuta efter lastbilarna med. DET skulle i alla fall ge extrem bränslebesparing till en förhållandevis liten investering/ombyggnad! 8)

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #144 skrivet: 19 jul-11 kl 09:47 »
Jag befinner mig i någon slags existensiell eller identitetsbaserad kris nu och inser att det kan krävas vissa radikala offer för att gå vidare. Jag som i större delen av mitt bilägande liv varit direkt beroende av att åkdonen fungerar dag efter dag har gjort det till en stor sport att med alla medel hålla liv i gamla bilar. Detta har gått så långt att det blivit en livsstil eller en del av min identitet och nu när det äntligen tycks vara slut på denna kamp känns det onekligen lite märkligt, ja lite som att förlora en del av mig själv...  ;D

Hur som helst, jag har egentligen inte längre behov av en liten och praktisk halvlitersbil och inser att jag borde göra mig av med den för att få en sak mindre att sköta om. Det känns snopet, för jag vill så gärna få veta hur länge fiatmotorn med två urtagna kolvar kan hålla ihop. Men utan de dagliga 18 milen lär det helt enkelt ta lång tid att få svaret...

Det är en ful skitbil med en del saker att fixa inför besiktningen, men inget är rost som måste svetsas, och det är ovanligt för en 30 år gammal fiat! Jag har nog det mesta som behövs, -vindruta, bromsdelar och kanske något mer. Jag tror två man (räknar in mig själv som hjälpande hand) fixar felen på en dag, sedan har man efter besiktning en otroligt billig veteranbil som tycks kunna rulla lika tryggt som anskrämligt länge till. Bilen är skattebefriad, behöver bara besiktigas vartannat år och är billig att försäkra. Och kanske viktigast av allt så bidrar man till ett mycket intressant motorexperiment!

Besiktningen i början av augusti är betald så jag tänkte köra dit bilen och få en exakt arbetsorder. Körförbud inträder 1:a augusti. Förutom ibland lätt anliggande broms är bilen fullt körbar.

Bekvämast vore att bara köra bilen till skroten men det skulle kännas så otroligt sorgligt. Då gör jag hellre en "förlust", lägger en fixardag på den och skänker den till någon som uppskattar den.

Så, är det någon som vill ha min fiat gratis och få en bil med ett oslagbart häftigt motorljud? ;D

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #145 skrivet: 19 jul-11 kl 10:55 »
Glömde säga att bilen finns i nordöstra Vallentuna, sex mil från Uppsala, fem från Stockholm och tre från Norrtälje. Jag skulle själv våga lita på bilen till vilken ort som helst i Sverige men ska den köras långt från sitt nuvarande hem får man vara beredd att ta hänsyn till att marschfarten ligger på omkring 80km/h i snitt.

Känner jag mig själv rätt kommer jag inte ha hjärta att köra bilen till skroten om ingen vill ha den utan behålla den som onödig extrabil...

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #146 skrivet: 22 jul-11 kl 11:41 »
Verklighetens krassa insikter tränger sig på och det BLIR skroten för min kära gamla trotjänare. Bilen är överflödig helt enkelt och då är det svårt att motivera den tusenlapp det säkert kommer kosta med småreparationer och besiktning. Det är den bekvämaste och billigaste lösningen. Ibland måste man bita ihop, rycka på axlarna och gå vidare. Det var ett förbaskat kul projekt att ha lyckats med. Jag lägger hellre tiden och pengarna på att få liv i min Heinkel MC-bil.

Jag ser det som ganska väl bevisat att åtminstone 180-gradersvarianten av kolvstympningen inte förkortar en motors livslängd, åtminstone inte så radikalt. Jag förmodar att konceptet bara tilltalar envisa bränsleekonomijägare och sådana som liksom jag försöker hålla liv i gammalt skrot utan att lägga ut massor av pengar. Förmodligen är det redan prövat av fattiga ryssar och kanske av en och annan bilskojare. J

Jag har hört om en kille som på 70-talet köpte en jänkare med V8. Killen konstaterade att det var någon misständning i motorn och kollade stiften. -Fin gnista överallt. Aha, en kärvande ventil! Kompressionsprovet visade absolut noll på en av cylindrarna men vipparmarna rörde sig precis som de skulle... Till slut körde han ner en ståltråd i tändstiftshålet för att känna på kolven men tråden nådde ner i oljetråget... Jag har hört om folk som ful-fixat gamla traktorer på samma sätt.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #147 skrivet: 22 jul-11 kl 11:48 »
Någon rensade en burk och slog i en träklabbe på en merca för 50 år sen........... Det fanns ju 5 till.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #148 skrivet: 23 jul-11 kl 01:48 »
-Och den mercan går säkert fortfarande...  ;D

Men vad gjorde den där träklabben för nytta?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #149 skrivet: 23 jul-11 kl 10:18 »
-Och den mercan går säkert fortfarande...  ;D

Men vad gjorde den där träklabben för nytta?

Vid närmare eftertanke  ???............ingen aning! :-\ Höll tätt.............eller nått? ::)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Misse

• nr 9424
« Svar #150 skrivet: 23 jul-11 kl 10:55 »
Verklighetens krassa insikter tränger sig på och det BLIR skroten för min kära gamla trotjänare. Bilen är överflödig helt enkelt och då är det svårt att motivera den tusenlapp det säkert kommer kosta med småreparationer och besiktning. Det är den bekvämaste och billigaste lösningen. Ibland måste man bita ihop, rycka på axlarna och gå vidare. Det var ett förbaskat kul projekt att ha lyckats med. Jag lägger hellre tiden och pengarna på att få liv i min Heinkel MC-bil.

Jag ser det som ganska väl bevisat att åtminstone 180-gradersvarianten av kolvstympningen inte förkortar en motors livslängd, åtminstone inte så radikalt. Jag förmodar att konceptet bara tilltalar envisa bränsleekonomijägare och sådana som liksom jag försöker hålla liv i gammalt skrot utan att lägga ut massor av pengar. Förmodligen är det redan prövat av fattiga ryssar och kanske av en och annan bilskojare. J

Jag har hört om en kille som på 70-talet köpte en jänkare med V8. Killen konstaterade att det var någon misständning i motorn och kollade stiften. -Fin gnista överallt. Aha, en kärvande ventil! Kompressionsprovet visade absolut noll på en av cylindrarna men vipparmarna rörde sig precis som de skulle... Till slut körde han ner en ståltråd i tändstiftshålet för att känna på kolven men tråden nådde ner i oljetråget... Jag har hört om folk som ful-fixat gamla traktorer på samma sätt.
Jag skrev till dig igår eller i förrgår med en dum önskan om att ''ta över'' projektet, är det så att du absolut VILL skrota den nu..? ???
Lite sorgligt isf, jag är säker på att Fiaten längtar efter lite högre kompression och en annan förgasare o:) ;D

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #151 skrivet: 23 jul-11 kl 20:51 »
Ibland blir det bara så sabla komplicerat och osannolikt...
Skit att jag inte såg det du skrev Misse förrän nu! För mindre än en timme sedan inträffade det helt galna att ett helt gäng 25-åringar svärmade in på min gård tillsammans med en blå fiat 127 av samma årsmodell som min egen Storfia Blåburk. Den besökande bilen är i snyggare skick än min egen men den behöver en massa reservdelar så jag skakade hand med killen om att han får hämta Storfia på måndag för 500 kronor.

Jag behöver pengarna och slapp samtidigt ifrån en massa besvär och de senaste dygnens vilda idéer som min hjärna alltid kokar ihop. -Jag har t.ex. länge varit nyfiken på vad man får för väghållning i en småbil om man tar bort bakhjulen och ersätter dem med ett ensamt hjul i mitten. Enda fördelen med ett sådant fordon, om det ens går att registreringsbesiktiga som MC, är att man kan parkera gratis i MC-rutorna och smita ifrån trängselskatten i Stockholms innerstad, men det vore en kul sak att prova ändå. Det var på samma grunder idén om kolvstympningen föddes och slumpen gav mig till sist en anledning att testa det.

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #152 skrivet: 25 jul-11 kl 20:04 »
Med en blandad känsla av vemod och befrielse stod jag på gården och lyssnade på det i fjärran sakta utdöende knattret från den tvåcylindriga 500-kubikarens mycket speciella ljud... Storfia bor inte längre kvar hos mig.

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #153 skrivet: 14 okt-11 kl 18:20 »
Det var det det... Intressant, kul och lärorikt!

Men tankarna om brutala ingrepp på en bilmotor rullar vidare. Jag har hört talas om mångcylindriga motorer som stryper några cylindrar vid låg belastning för att spara bränsle. Tror inte jag hört talas om detta på fyrcylindriga motorer och jag antar det beror på att man får en för de flesta människor oacceptabelt ojämn gång.

Med insprutning och en spridare per cylinder borde det vara en baggis att strypa bränslet till t.ex. två cylindrar, även på en vanlig radfyra. Man får förvisso dras med samma friktionsförluster men pumpningsförlusterna borde minska när luftspjället öppnas och det faktiska kompressionsförhållandet borde öka och ge en effektivare förbränning.

Även på en äldre förgasarmotor skulle man kunna göra samma trick genom att montera två förgasare och strypa bränsletillförseln på den ena. Det tar förstås en stund innan flottörhuset är tömt respektive återfyllt, men för landsvägskörning borde det inte spela någon större roll.

Med två separata förgasare, hur vore det då att mata den ena med vanlig bensin och den andra med etanol? Vid kallstart har man då i alla fall två cylindrar som borde tända snällt och vid landsvägskörning stänger man av pumpen till bensinförgasaren.

Visst blir slitaget och förbränningen ojämnt fördelade mellan cylindrarna, men vad spelar det
egentligen för roll? Mitt experiment med fiaten visar rätt bra att motorer tål ganska brutal misshandel på det temat.  ;D

Magnusandersson

• Gäst
« Svar #154 skrivet: 16 okt-11 kl 12:34 »
kanske nog sånt här kan passa här?http://schou.dk/hvce/

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #155 skrivet: 18 okt-11 kl 15:21 »
Oj, den gamla bluffen med Hot Vapor-motorn!  ;D Hade för mig att det var i tidningen Bilsport man bjöd på ett svenskt reportage, men det kan ju ha uppmärksammats av flera. Jag vill också minnas att det först flera år senare avslöjades mer definitivt som en bluff men att ingen var direkt förvånad med tanke på Smokey Yannicks historia som storfuskare inom stock car racing. Bland annat var han en mästare på att fuska med bilarnas bränsletankar. Det finns en skröna om hur han en gång blev stoppad för tolv olika regelbrott inför en tävling och att man då gav sig fasiken på att avslöja hans bränslefusk samtidigt. En stor del av bränslesystemet skruvades isär... Smokey blev förbannad över de tolv anmärkningarna, sade "make it thirteen" och startade sin tävlingsbil!  ;D

Enligt artikeln på 80-talet ordnade Smokey´s Hot Vapor stor uppståndelse bland motorjournalister och det finns även myter kring bensinbolagens mörkade ageranden i ren panik.
Jag är inte så väldigt insatt i storyn och nöjer mig med att avfärda alltihop som ett väldigt lyckat skämt och en skicklig bluff.

Min snål-twin är däremot absolut sann!  :) Jag hade hoppats på större bränslebesparing men är ändå helt nöjd med resultatet. Det var ju trots allt inget high-techprojekt direkt... Rimligtvis kan man kalla bränslebesparingen på tiotalet procent som en grov uppskattning av en bilmotors  halva friktionsförluster?

Det vore förmodligen mer exakt att montera motorn i bänk, värma upp den till 100 grader med en elpatron och sedan dra runt den med en elmotor för att mäta hur tungt det går. Då skulle man också kunna se hur pumpförlusterna påverkas av gasspjällets läge. Jag GISSAR att de övriga friktionerna är betydligt större än skillnaden mellan öppet och halvöppet spjäll.

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #156 skrivet: 18 okt-11 kl 15:37 »
Med fiaten ute ur leken kör jag numera Saab 96 V4 till vardags. De bilarna har en kaross med betydligt bättre snålbilspotential än den kantiga lilla fiaten. Eftersom frugan också kör bilen till vardags lär det nog inte bli fler konstiga experiment som leder till radikalt försämrade prestanda, men tankarna snurrar ohjälpligt vidare...

Fords gamla V4 är ju väldigt frestande att göra en splitt på. Man skulle då kunna spara några (obetydliga) kilon från bilen genom att helt enkelt inte montera det ena topplocket! Kylkanalerna kring cylindrarna har separata inlopp så det är bara att plugga den ena ledningen. Värre blir det att få insugsplattan tät så man får nog fräsa fram ett cylinderlock ur en aluminiumplatta. Ventillyftarna får man låsa fast i uppdraget läge så de varken skramlar mot kamaxeln eller orsakar stora oljeläckage. På det viset är en OHC-motor ofta lättare att modifiera. Men så var det detta med balansen då... V4-motorn har en balansaxel och frågan är om den ska vara kvar eller ej när två kolvar försvinner på motorns ena sida? Balansaxeln står säkert för en liten men kanske mätbar del av bensinförbrukningen.

Man kan förstås också bygga sig en V-twin, men utan en egenhändigt utformad vevaxel blir det inte en äkta sådan eftersom vevtapparna är separata och förskjutna motsvarande cylindervinkeln.

Mekartekniskt blir det förstås enklare att låta båda topparna sitta kvar. Fordmotorerna har god aptit på ventilsäten då dessa är frästa direkt i det mjuka gjutgodset och inte ens blyersättningen hjälper mer än en bit på vägen. En liten sidovinst med min motor-splitt eller kolvlobotomi är att en konvertering till blyfri bensin med ipressade hårdmetallsäten blir billigare om man bara gör det på den ena toppen. Sedan kan man borra upp motorn från 1500 till 1800 cc också. Både arbetet och behovet av nya kolvar och staklager blir ju bara hälften mot normalt.

Med utgånspunkt från de välkända rallytrimningarna skulle man utan direkt radikala åtgärder (åtminstone inte större än vad en "motorsplitt" i sig innebär  ;D) kunna återställa originalmotorns effekt på ca 65 hk men jag antar att den kamaxel som krävs inte lär få motorn att gå så snålt. Men 30-40hk skulle man nog kunna få ur en välbyggd snål-V4.

Magnusandersson

• Gäst
« Svar #157 skrivet: 18 okt-11 kl 23:29 »
Oj, den gamla bluffen med Hot Vapor-motorn!  ;D Hade för mig att det var i tidningen Bilsport man bjöd på ett svenskt reportage, men det kan ju ha uppmärksammats av flera. Jag vill också minnas att det först flera år senare avslöjades mer definitivt som en bluff men att ingen var direkt förvånad med tanke på Smokey Yannicks historia som storfuskare inom stock car racing. Bland annat var han en mästare på att fuska med bilarnas bränsletankar. Det finns en skröna om hur han en gång blev stoppad för tolv olika regelbrott inför en tävling och att man då gav sig fasiken på att avslöja hans bränslefusk samtidigt. En stor del av bränslesystemet skruvades isär... Smokey blev förbannad över de tolv anmärkningarna, sade "make it thirteen" och startade sin tävlingsbil!  ;D

Enligt artikeln på 80-talet ordnade Smokey´s Hot Vapor stor uppståndelse bland motorjournalister och det finns även myter kring bensinbolagens mörkade ageranden i ren panik.
Jag är inte så väldigt insatt i storyn och nöjer mig med att avfärda alltihop som ett väldigt lyckat skämt och en skicklig bluff.

Vet inte hur det var med äktheten,kom bara att tänka på den motorn ;D

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #158 skrivet: 21 okt-11 kl 12:16 »
Tja, själv vet jag inte hur det är med äktheten i det påstådda avslöjandet av den påstådda bluffen...  ;D

Källkritiskt tänkande är en svår konst, t.o.m. med Wikipedia till hands...

http://en.wikipedia.org/wiki/Smokey_Yunick

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #159 skrivet: 24 okt-11 kl 11:04 »
Det finns ett annat klassiskt sätt att "halvera" bilmotorn för att spara 10-15% bränsle, nämligen att göra det i tid istället för med mekaniska ingrepp. Metoden kallas "pulse-and-glide" på utrikiska och jag antar den bara är ett motortekniskt enklaremen mer körtekniskt krävande sätt att få motorn att arbeta mer ekonomiskt genom att belastaden maximalt.

http://www.metrompg.com/posts/pulse-and-glide.htm

Att man sparar just 10-15% på PnG-metoden känns extra kul eftersom det var just de siffrorna jag nådde med motorhalveringen.  :)
« Senast ändrad: 24 okt-11 kl 11:06 av JohnA »

Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser