Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur snabbt?  (läst 1106 gånger)

Torsabjörke

hur snabbt?
« skrivet: 06 maj-09 kl 14:31 »
Hej!

Har fått tvillingar i "familjen"för ett par timmar sedan, de var väldigt små men fullgångna. HUr snabbt efter att de kommit till välden ska de dia? De verkar liksom hungiga och suger på mina fingrar men fattar inte riktigt när jag leder dem till en spene.

Tacksam för svar!
4 barnsfamilj, arbetande drömmare med, värmlandsfår, blommehöns, myskankor, linderödare, katt.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: hur snabbt?
« Svar #1 skrivet: 06 maj-09 kl 15:04 »
Inom en kvart brukar de söka sig mot juvret.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Torsabjörke

« Svar #2 skrivet: 06 maj-09 kl 15:09 »
så om jag inte sett dem dia sedan de föddes ska jag skaffa ersättning eller avvakta? : ???
4 barnsfamilj, arbetande drömmare med, värmlandsfår, blommehöns, myskankor, linderödare, katt.

Charlotte

• -
« Svar #3 skrivet: 06 maj-09 kl 15:14 »
Försök först att hjälpa dom att dia på tackan, det är det allra bästa :)
Se till att det verkligen kommer mjölk.
Håll tackan still och ge lammen lite stöd i sökandet (om det beövs) så ska det nog gå bra.
Lycka till!
                  Mvh
              Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Torsabjörke

« Svar #4 skrivet: 06 maj-09 kl 18:49 »
 :)puh... det verkar ha löst sig!  Tack!!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 06 maj-09 kl 19:32 »
Min erfarenhet är att ju mer man lägger sig i, ju sämre går det... Det förvirrar lammet och irriterar tackan. Lammen har förmågan inprogrammerad, så i de allra, allra flesta fall löser det sig. Om magen ser lite rund ut och lammet inte skriker, så får det mat.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Charlotte

• -
« Svar #6 skrivet: 06 maj-09 kl 19:41 »
 Fast min erfarenhet säger mig att tysta lamm lika gärna kan vara döende lamm så där alldeles i början. Det är bråttom med mjölken i starten.
  Är man nybörjare är det inte så lätt att se om magen är rund eller inte.
 Jag har inga som helst problem med att hantera mina lamm och tackor i samband med förlossningen, måste vara jobbigt att ha det så... Det är väldigt sällan det behövs, men dom få gångerna det gör det så räddar man faktiskt liv.
                                    Mvh
                                 Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #7 skrivet: 06 maj-09 kl 23:37 »
 Håller med Vallhunden OCH Charlotte ,,, men någon timme klarar sig ungen utan mat,Ju hungrigare den är ju mer söker den. Det är bara viktigt att ungen inte blir uttröttad och inte orkar söka spenen längre,, det finns ingen patent lösning
Ser nu det löst sig för dig    Lycka Till
     MvH
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 1 användare
jws jws

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser