Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pälssömnad - boktips  (läst 3539 gånger)

vallhunden

• Västergötland
Pälssömnad - boktips
« skrivet: 05 maj-09 kl 18:25 »
Jag har tänkt börja sy saker av mina pälsskinn. Jag kommer att sy för hand och vill börja med mindre saker, typ vantar och tofflor.

Kan någon tipsa om en bra (nybörjar)bok som visar tekniker,  övrigt material man behöver och gärna med lite mönster i också??
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

• Västergötland
SV: Pälssömnad - boktips
« Svar #1 skrivet: 11 jun-09 kl 15:15 »
Ingen respons på detta, så jag puttar upp och gör ett nytt försök...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 11 jun-09 kl 21:46 »
Jag har ingen aning faktiskt... Skulle oxå vilja veta om nån har nåt bra boktips.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Birgit

« Svar #3 skrivet: 12 jun-09 kl 07:32 »
Det finns säkert nya moderna böcker, men jag har två gamla som är ganska intressanta. De visar det mesta i material, modeller och teknik.:
Fårskinn beredning sömnad traditioner. Katarina Ågren Karin Lundholm. (ICA)
Skinn och Läder traditioner. beredning. sömnad. Ingrid Granberg (LT)
Sök på antikvariat.net eller i begagnataffärer.
Det finns lite enklare mönster + lite förklaringar om hur plaggen byggs upp och mönsterläggning på skinnen, sömnadssätt osv.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 12 jun-09 kl 10:14 »
Tack Birgit!
Jag ska kolla om de finns någonstans.

Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 1 användare
Undine

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser