Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mängd selen?  (läst 6107 gånger)

Mmmm

• Övriga världen
SV: Mängd selen?
« Svar #20 skrivet: 06 maj-09 kl 17:13 »
Å eftersom jag bara har dvärgetter till sällskap och inte några som producerar nått, så lär d ju räcka.  Mina getter gillar då iallafall fårmineralerna.

Att de inte producerar något spelar ingen roll - kroppen fungerar likadant ändå. Och att de gillar det behöver inte betyda att det är bra för dem... Men visst, ta du död på dem långsamt, om du absolut måste ha rätt.

Charlotte

• -
« Svar #21 skrivet: 06 maj-09 kl 18:14 »
Att de inte producerar något spelar ingen roll - kroppen fungerar likadant ändå. Och att de gillar det behöver inte betyda att det är bra för dem... Men visst, ta du död på dem långsamt, om du absolut måste ha rätt.
Fast jag undrar om man direkt tar död på dom....
Mina fårmineraler (med koppar) är framtagna för Får OCH Get, kanske är det samma för Lantmännens Fårmineraler?
 Enligt ett utdrag ur länken från Lantmännen verkar det ju fungera:

"Även Fårfor Effekt mineralfoder kan fungera bra. Det är viktigt att alltid utgå från totalfoderstatens innehåll av mineralämnen för att kunna välja det mineralfoder som passar bäst. Mineralfoder ges till killing 5-10 g/dag och till vuxna djur 10-20 g/dag."
 Det beror ju på vad man fodrar med i övrigt.

Mvh
                          Charlotte
« Senast ändrad: 06 maj-09 kl 18:26 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #22 skrivet: 07 maj-09 kl 00:28 »
Fast jag undrar om man direkt tar död på dom....

Jag undrar inte - jag vet för jag har provat. Det gick alldeles utmärkt, även om det tog några år...  :-X

Mina fårmineraler (med koppar) är framtagna för Får OCH Get, kanske är det samma för Lantmännens Fårmineraler?

Då påstår jag att det är omöjligt att göra ett mineraltillskott som passar för både får och get, eftersom geten behöver ca 20 ppm koppar och får 5 - 10 ppm.

Ur artikeln Copper Deficiency in Pygmy Goats:
In one recent case, a pygmy goat herd in Western Washington was copper deficient. The first sign was weight loss in one doe who soon began to sway and became recumbent. The owners took her to their veterinarian where she died. Test results showed no mineral toxicity but the doe had coccidiosis, which seems to go hand-in-hand with copper deficiency. The family was told to treat the herd with CoRid®, but a short time later they began experiencing severe losses. Their goats became weak and swayed on their back feet to the point where they couldn't stand. They were being fed alfalfa, bluegrass hay and a corn/oat/barley mix, and they had access to a salt lick and sheep minerals. The goats were eating but still losing weight even with deworming and coccidia treatment. Other symptoms that the family noticed were a sweet sick smell before the animals died, crying due to pain and later, after the correct diagnosis, they clearly noticed white-colored rings around the eye (pigment  loss).

Jag ser vissa likheter med Lilly-Mayas beskrivning:

Den gången var hon så dålig att hon vinglade och tryckte sig mot väggen sen la hon sig ner och kom inte upp.
Men nu är hon pigg och äter, men hon verkar full, vinlgar som en del ibland. Hon är inte mager om magen utan verkar vara i hyffsat hull, men jag tycker hon är så benig på korset, verkar som hon inte har så mycke muskler som dom andra.

Charlotte

• -
« Svar #23 skrivet: 07 maj-09 kl 05:27 »
Eftersom all beräkning av optimalt innehåll av mineraler måste ske genom att man räknar ihop mineralinnehållet av allt man ger djuret så kan det säkert fungera med ett mineralfoder som innehåller mindre koppar om man samtidigt ger tex kraftfoder med mycket koppar. Det är ju så man kommit fram till att Texel och Mjölkfår kanske inte är så känsliga för koppar, men däremot ofta äter mer av kopparrikt kraftfoder och får i sig mer än nog ifrån det.      Jag är som sagt inte så hemma på getter men vet att jag har ett mineralfoder till mina får som är utvecklat för både får och getter. Har tom varit inne på norska mjölkgetsidor och sett att man ger av det till sina getter.           Mvh Charlotte   
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

ninna b

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 07 maj-09 kl 07:28 »
Det där med mineraler är inte lätt. Även om man har ett bra sammasatt mineralfoder så ska ju djuren gilla det också. Jag har testat allt möjligt och nu får dom såhär...

Dom här gröna slickbaljorna till får är en del riktigt förtjusta i, slicksten vanlig till ko gillas också. Sen får dom pelleterad komineral men det gillas inte så mycket men lite slinker nog ner iaf.

Jag brukar inte ge extra selen men det finns att köpa i pulverform. Tror tom att det är receptfritt. Kolla på apoteket.

Mushi

« Svar #25 skrivet: 07 maj-09 kl 14:24 »
Förr, när det inte fanns några Lantmännen och sånt, la man en kopparslant i vattnet. Undrar hur mycket koppartillskott det skulle ge.

Lilly-Maya

• Ångermanland
« Svar #26 skrivet: 07 maj-09 kl 18:51 »

Ursäkta mig men jag trodde det här var en sida där man kunde hjälpa varandra och ge råd, inte kritisera och nerdvärdera.
Bor tillsammans med min sambo och våra 2 barn på en gård. Har 9 Hereford, 5 hästar och 2 hundar.

Lilly-Maya

• Ångermanland
« Svar #27 skrivet: 07 maj-09 kl 18:54 »
Gav Mirre selen i förrgår och nu vinglar hon inte längre, så det funkade :) 
Bor tillsammans med min sambo och våra 2 barn på en gård. Har 9 Hereford, 5 hästar och 2 hundar.

Charlotte

• -
« Svar #28 skrivet: 07 maj-09 kl 19:52 »
Gav Mirre selen i förrgår och nu vinglar hon inte längre, så det funkade :) 
Men, vad bra! :)
   Mvh
Charlotte

Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 1 användare
junneboy

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser