Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mängd selen?  (läst 6120 gånger)

Lilly-Maya

• Ångermanland
Mängd selen?
« skrivet: 05 maj-09 kl 14:27 »
Hej!

Min get har blivit sjuk igen. Mirre var sjuk för 2 månader sen, men vart bra efter behandling, hon fick kalk, b-vitamin och foderjäst. Den gången var hon så dålig att hon vinglade och tryckte sig mot väggen sen la hon sig ner och kom inte upp.
Men nu är hon pigg och äter, men hon verkar full, vinlgar som en del ibland. Hon är inte mager om magen utan verkar vara i hyffsat hull, men jag tycker hon är så benig på korset, verkar som hon inte har så mycke muskler som dom andra. Kan det vara selenbrist?
Tänkte släppa ihop alla nu när jag ska he dom på bete, men jag vet inte om jag törs ha henne i samma hage som dom andra, då dom är rätt hårda mot varandra, är rädd för att hon inte ska kunna försvara sig då hon är svagare.

Jag ringde till vet. och han trodde d skulle vara samma igen, men det tycker jag verkar underligt, så jag tror mer på selenbrist.

Ska hämta selen hos min hovslagare ikväll som var å hjälpte mig å klippa klövarna på getterna idag och han tyckte jag skulle prova ge henne selen.
Så hur mycket selen brukar ni ge?
Hur lång tid tar det innan man ser förändring om det nu är selenbrist?
Bor tillsammans med min sambo och våra 2 barn på en gård. Har 9 Hereford, 5 hästar och 2 hundar.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Mängd selen?
« Svar #1 skrivet: 05 maj-09 kl 15:04 »
Är det selenbrist så lär du märka förändring redan inom några timmar, kan du inte få tag i intravenös selen så lägg selen direkt på tungan så du säkert vet att hon får det i sig.

ger du dem aldrig selen annars?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Lilly-Maya

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 05 maj-09 kl 15:17 »
Näe jag har aldrig gett dom selen.
Men visst finns väl selen även i mineralfodret  :-\, för det får dom ju iallafall.
Bor tillsammans med min sambo och våra 2 barn på en gård. Har 9 Hereford, 5 hästar och 2 hundar.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 05 maj-09 kl 15:24 »
Undrar det..

vad är det för mineralfoder du ger dem då?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Lilly-Maya

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 05 maj-09 kl 15:37 »
Jag ger dom fårmineraler med koppar,  kollade innehållsföteckningen, finns selen i.
Sen finns det ju även i saltstenen jag ger.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 05 maj-09 kl 15:47 »
Jag ställer mig dock undrande till om det räcker. Sverige är jätte selenfattigt så djuren behöver allt de kan få. Mina får, får saltsten med koppar samt mineraler men ändå ger jag dem selen då och då under årets gång. Jag gjorde likadant med mina getter och de visade aldrig några symtom på selenbrist.

Lilly-Maya

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 05 maj-09 kl 15:50 »
Ja man lär sig ju nått nytt varje dag :)

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #7 skrivet: 05 maj-09 kl 15:51 »
Helt klart  :)

massey-35

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 05 maj-09 kl 19:36 »
tall och gran har rätt så stor mängd selen. ge dom fri tillgång om du kan till ny och fräch tall så tror jag att selenbristen kommer att lösa sig
varför göra något idag när du kan skjuta upp det till morgondagen.

ninna b

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 05 maj-09 kl 20:29 »
Cae , kanske ....

Charlotte

• -
« Svar #10 skrivet: 05 maj-09 kl 20:38 »
Finns det några eventuella källor till att tall och gran skulle innehålla mer selen än andra växter? Jag har fått lära mig att växterna inte kan ta upp selen om det inte finns i marken. Och Sverige är väldigt selenfattigt som Kimma skrev. Kvistar och grenar innehåller en massa nyttigheter och är fin terapi, men extra selen är ett sätt att hålla sig på den säkra sidan. Nu är jag väldigt dåligt insatt i getter... Men skulle man inte kunna ge dom mineraler för nöt? Det finns speciellt mineralfoder   med extra selen för grovfoder uppfödda dikor, kunde det vara något? Vi använder det till våra och har inte haft några problem, vet också om en stor besättning med snabbväxande kalvar som sluppit allt krångel efter att ha bytt till detta mineralfoder.                  Mvh Charlotte   
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #11 skrivet: 05 maj-09 kl 21:20 »
Den gången var hon så dålig att hon vinglade och tryckte sig mot väggen sen la hon sig ner och kom inte upp.
Men nu är hon pigg och äter, men hon verkar full, vinlgar som en del ibland. Hon är inte mager om magen utan verkar vara i hyffsat hull, men jag tycker hon är så benig på korset, verkar som hon inte har så mycke muskler som dom andra.

Tycker inte det låter ett dugg som selenbrist, mer som att geten är rejält försvagad av någonting. Möjligen ett kraftigt angrepp av parasiter (haemonchus) som i princip tappar geten på blod inifrån. Hur ser slemhinnorna ut? Titta på insidan av ögonlocken - är det rött, rosa eller blekt/vitt? Är det blekt - avmaska!

För övrigt innehåller fårmineraler alldeles för lite koppar för getterna. Komineraler är bättre.

Lilly-Maya

• Ångermanland
« Svar #12 skrivet: 05 maj-09 kl 21:57 »
Citera
För övrigt innehåller fårmineraler alldeles för lite koppar för getterna. Komineraler är bättre.

Verkar vara delade åsikter om vad man ska ge för mineraler. Jag frågade på granngården och dom tyckte inte jag skulle ge nötmineraler, dom ringde och frågade foderproducenten. Och dom sa att det var stor risk att jag förgiftade mina dvärggetter.

Har gett Mirre selen nu ikväll så får se om det hjälper, annars får jag väl pröva nått annat, och funkar inte d då blire go natt.

Lilly-Maya

• Ångermanland
« Svar #13 skrivet: 05 maj-09 kl 21:59 »
Ska även avmaska allihopa nu innan jag släpper ut dom, väntar bara på recept från vet.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #14 skrivet: 05 maj-09 kl 22:11 »
Här får dom komineral.

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #15 skrivet: 05 maj-09 kl 22:32 »
Verkar vara delade åsikter om vad man ska ge för mineraler. Jag frågade på granngården och dom tyckte inte jag skulle ge nötmineraler, dom ringde och frågade foderproducenten. Och dom sa att det var stor risk att jag förgiftade mina dvärggetter.

Skitsnack! Då står alltså Lantmännen/granngården inte ens för vad de själv skriver på sin hemsida?

http://direkt.lantmannen.com/webit/websidor/visasida.asp?idnr=3MgATnBauHbKOjzWqDd1Ke8RlFYtGa4NhBLoHbvIN7QkEXrEe2Lf9InAaOHb

Anna

• -
« Svar #16 skrivet: 05 maj-09 kl 22:53 »
Jag har testat ge nötfor effekt som är mineraler i pulverform. Mina totalvägrade äta det när jag testade tidigare, men nu när jag höll fram det i en påse för nå'n vecka sedan så var det ändå lite intressant. Har fått hem yterligare tre getter och verkar nå'n annan få nå't gott så verkar de kunna äta det bara för att inte bli utan när andra får...
Jag har ingen saltsten till mina för det läste jag att man inte skulle ha till getter, minns inte riktigt varför. Menar ni att man ska ha det? Isf ska jag införskaffa en genast. Har skaffat b-vitamin för hästar i pelletsform som de älskar och får som godis ibland. Ska dock försöka få till det så att de får i sej mineraler regelbundet på nå't sätt, nu när de ändå verkar lite intresserade. Jag har dock gett tall och gran hela vintern, så de kanske har fått i sej en del selen ändå.
En dum fråga kanske, men hur/vart köper man selen?
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Lars Pers Maria

• -
« Svar #17 skrivet: 06 maj-09 kl 01:25 »
Jag har givit salt i form av viltsten då den innehåller mera selen än den vita saltstenen.
Varför skulle man inte ge saltsten till getter?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Anna

• -
« Svar #18 skrivet: 06 maj-09 kl 15:27 »
Minns inte om det var dåligt för deras tänder eler nå't. Minns bara att jag läste nå't om det när jag pluggade på getter förra sommaren inför införskaffandet. Det behöver ju inte vara rätt bara för att jag läst det nå'nstans så tycker ni det är bra med saltsten så ska det införskaffas. Tack för alla råd!
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Lilly-Maya

• Ångermanland
« Svar #19 skrivet: 06 maj-09 kl 16:55 »
Skitsnack! Då står alltså Lantmännen/granngården inte ens för vad de själv skriver på sin hemsida?

http://direkt.lantmannen.com/webit/websidor/visasida.asp?idnr=3MgATnBauHbKOjzWqDd1Ke8RlFYtGa4NhBLoHbvIN7QkEXrEe2Lf9InAaOHb

Näe tydligen gör dom inte d. Dom sa så till mig iallafall.
Men det står ju även där att fårfor effekt går bra. Å eftersom jag bara har dvärgetter till sällskap och inte några som producerar nått, så lär d ju räcka.  Mina getter gillar då iallafall fårmineralerna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

625 gäster, 4 användare
Bokohammare, Smålandstokarna, skogskälla, mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser