Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Potatisskalare  (läst 2698 gånger)

lallas

• En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
Potatisskalare
« skrivet: 05 maj-09 kl 10:29 »

Undrar ifall någon kan rekommendera/tipsa om någon bra potatis-skalar-maskin. Visst, den klassiska skalaren funkar alldeles utmärkt. Inga problem. Men när man kommer hem om kvällarna och man vill ut och få saker gjorda medans det fortfarande är ljust så vill man snabba upp matlagnings biten en aning. Eftersom potatis är det vi är självhushållande med så blir det mycket av den varan.

Så är det någon som har några bra tips på maskiner som klarar mer än färskpotatis? Tips inom alla prisklasser är intressanta även om dom inköpsmässigt inte är det.
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

Hootenanny

SV: Potatisskalare
« Svar #1 skrivet: 06 maj-09 kl 16:44 »
Kanske ett dåligt svar men: Jag skalar inte potatisen, inte ens till potatismos. (Dock till pressad potatis) Tycker att det går alldeles utmärkt att äta dem med skalet på.

trädman

« Svar #2 skrivet: 06 maj-09 kl 23:45 »
Högtryckstvätten sägs vara en utmärkt potatisskalare, om man har en lämplig bunke att ha potatisen i under skalningen. Har dock inte prövat själv...

lallas

• En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
« Svar #3 skrivet: 07 maj-09 kl 07:52 »
Kanske ett dåligt svar men: Jag skalar inte potatisen, inte ens till potatismos. (Dock till pressad potatis) Tycker att det går alldeles utmärkt att äta dem med skalet på.

Nejdå, det är en smidig lösning. Skulle personligen inte ha några problem med den, men jag vet att det skulle bli tvärstopp i resten av familjen.

Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

Rutan

« Svar #4 skrivet: 07 maj-09 kl 08:18 »
Skala dem på morgonen och täck med vatten i grytan, bara att hälla av det gamla vattnet och hälla på nytt när du ska koka dem. Jag vet inte vad som händer med näring/stärkelse osv men det funkar.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 07 maj-09 kl 08:23 »
Högtryckstvätten sägs vara en utmärkt potatisskalare, om man har en lämplig bunke att ha potatisen i under skalningen. Har dock inte prövat själv...
Han dendär läskige kocken på tv gjorde ju så, han la dem i en kundkorg från affären och tvättade dem med högtryckstvätten,fungerade alldeles utmärkt  :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Existens?

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 07 maj-09 kl 08:41 »
Tja...som proffessionell potatisskalare sen 18 år så är detta ju ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat :)

Visst går det att skala hjälpligt med högtryck, men det funkar nästan bara på färskpotatis, och så är det ju ingen smidig metod precis, skvättfaktorn är ju extrem om man säger så...
Så jag tycker nog du kan satsa på en riktig maskin, söker du på potatisskalare på blocket så får du mängder med svar, här ett exempel i högen:   http://www.blocket.se/vi/21508601.htm?ca=17_s

Det går ju utmärkt att skala upp för ett par dar om man vill, bara dom står så dom täcks helt med vatten och står kallt. Ett visst svinn av stärkelse får man dock räkna med, så vill man göra saker där stärkelsen behövs, t.ex gratäng, så ska man ju använda dom direkt, medan t.ex råstekt potatis behöver bli av med lite stärkelse för att bli lättare att steka.

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #7 skrivet: 08 maj-09 kl 22:57 »
Har du barn?

De vill så gärna tjärna pengar......................månadspeng.........(Absolut inget barnarbete)

Då kan de hjälpa till med potatisskalningen!!!!!

Förutsatt att du har barn..........................

Jag brukar skala på kvällen innan eller på morgonen!!!!!
Bara att brassa på käket när jag kommer hem!!!!!!
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

727 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser