Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lövbackens hönshusrenovering med bilder!  (läst 10436 gånger)

Lövbacken

• Västmanland
Wiii nu har jag och sonen åkt bil i fem timmar fram och tillbaka för att hämta hem våra allra första höns!

Det blev Hedemorahöns med genbanksintyg och Tuppen har fått namnet Mattis, den grå hönan heter Ronja, den ljusare av de bruna heter Undis och den mörka heter Lovis ;D
( vi gillar Astrid Lindgren...  ;D )

Under nästa vecka ska hönsgården göras färdig så de får komma ut också, nu får de nöja sig med vila och lite färskt inplockat gräs... :)
« Senast ändrad: 10 maj-09 kl 19:15 av Lövbacken »
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Lövbacken

• Västmanland
SV: Lövbackens hönshusrenovering med bilder!
« Svar #21 skrivet: 10 maj-09 kl 17:48 »
 en liten provisorisk lösning av sittpinnar, vi ska snickra nåt bra under kommande vecka...
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #22 skrivet: 10 maj-09 kl 17:50 »
här ser man "isoleringscellen" hahaha, kan va bra till kycklingar eller sjuk höna :)

Sonen ger första maten...

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #23 skrivet: 10 maj-09 kl 17:51 »
våra fina höns!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #24 skrivet: 10 maj-09 kl 18:01 »
Jättefina! Och det blev hemskt fint i hönshuset också, de kommer säkert att trivas prima! Bra med en liten sjukstuga redan från början så behöver man inte ordna det i panik sen när/om det behövs.

Jag undrade lite över matautomaten, hur kommer det sig att du har satt den på en ställning så, det är ju bra att hönorna får lite mer golvyta, men jag har aldrig sett något liknande. Eller är de vanligt?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #25 skrivet: 10 maj-09 kl 18:09 »
Jättefina! Och det blev hemskt fint i hönshuset också, de kommer säkert att trivas prima! Bra med en liten sjukstuga redan från början så behöver man inte ordna det i panik sen när/om det behövs.

Jag undrade lite över matautomaten, hur kommer det sig att du har satt den på en ställning så, det är ju bra att hönorna får lite mer golvyta, men jag har aldrig sett något liknande. Eller är de vanligt?

Haha , jag har ingen aning... jag fick den av en arbetskamrat som när han höll höns hade ganska många, var uppe 100 ett tag... Men jag tycker att den tar upp lite väl mycket plats, plus att den verkar vara anpassad till många höns, så vi får se hur vi gör i framtiden.

Har tänkt att bygga ett värprede också så småningom där "luckorna" sitter precis vid nätet och själva redet kommer ut i "för-rummet" med en lucka för utplockning av ägg, detta borde skapa mer plats inne bland hönsen.
« Senast ändrad: 10 maj-09 kl 18:11 av Lövbacken »

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #26 skrivet: 10 maj-09 kl 18:58 »
Har tänkt att bygga ett värprede också så småningom där "luckorna" sitter precis vid nätet och själva redet kommer ut i "för-rummet" med en lucka för utplockning av ägg, detta borde skapa mer plats inne bland hönsen.

Bra ide! Allt som frigör utrymme åt hönorna är ju bra (för de blir säkert fler...) Jättebra att kunna plocka äggen utifrån också, då stör man inte hönorna lika mycket om man hämtar äggen när de sover, eller om någon som är lite rädd för hönor vill hjälpa till att plocka in ägg.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #27 skrivet: 10 maj-09 kl 19:31 »
kvällsmat :)

Lantrasgården Nygårds

• Gästrikland
    • Lantrasgården Nygårds
« Svar #28 skrivet: 10 maj-09 kl 19:46 »
Jösses!

Dom kom ju till paradiset!

Vad fint ni har gjort ; )))))

Lycka till med denna lilla flock från oss!

mvh Lena o Stefan
Bor på gård i Gästrikland! Vi har Gotlandskaniner, Lejonhuvade kaniner,Vaktlar, Hedemorahöns, katter, marsvin, hund, ankor och arabhästar!
www.lantrasgarden.se

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #29 skrivet: 10 maj-09 kl 20:03 »
Hej!

Det är bara att önska er varmt lycka till för nog tycker jag att ni har fått till det mer än bra! Grattis! Där kommer hönsen att trivas och ni med dem! Så vackra de är!
Just detta att "rädda" ett nergånget hus är en utmaning man kan vara stolt över.

Hedemorahönshälsningar till er på Lövbacken från Kolbäck
Lycka till med Genbanksansökan!
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #30 skrivet: 10 maj-09 kl 20:13 »
Ser jättefint ut!
Hoppas ni vill gå med i genbanken.
Lycka till med era hedemora!  :)
Gotlandskaniner, genbank.

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #31 skrivet: 10 maj-09 kl 20:36 »
Jösses!

Dom kom ju till paradiset!

Vad fint ni har gjort ; )))))

Lycka till med denna lilla flock från oss!

mvh Lena o Stefan

:)Tack!

Vi ska göra allt för att ta hand om dem på ett bra sätt!

Håller er uppdaterade ;)

Lövbacksmormor

« Svar #32 skrivet: 10 maj-09 kl 22:17 »
Grattis till finfina hönshuset! Tänka sig att du min storstadstjej blivit hönsmamma på landet... ;)
Nu blir det snart världens godaste ägg i nästa ugnspannkaka till pojkarna.
Mormor som längtar till landet!!

Kulan

« Svar #33 skrivet: 11 maj-09 kl 20:28 »
JÄTTEFINT och underbart vackra höns !

Lycka till önskar "grannarna" i Bergslagen som nu också vill ha Hedemora i vårt blivande hönshus.

Någon som har ett gäng till salu ?

//Tina

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #34 skrivet: 12 maj-09 kl 11:11 »
Igår plockade jag in våra två första ägg, bruna och helt klart lagda av två olika hönor! Det ena var helt perfekti formen, kändes kraftigt och var blankt. Det andra var mer ovalt och matt i färgen, lite ojämn i formen.
Ena ägget var värpt i redet och det andra i fodertråget =) 48 respektive 45 gram

Jag hade flyttat ner fodertråget från ställningen och lyft upp gallret för de hade inte förstått att det fanns mat däri, men efter igår så lyfte jag åtminstone på gallret eftersom jag såg att de då ätit rejält :) Om et par dag ska jag prova flytta upp tråget på ställningen igen, då har de ju förhoppningsvis lärt sig att det finns mat där.

Kan man dra slutsatsen att det är de två bruna hönorna som lagt dem eller kan den grå också lägga bruna ägg? Nån som vet?

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #35 skrivet: 12 maj-09 kl 11:14 »
Jag är inte så hemma på hedemora, men tror nog att alla värper ägg med ungefär samma färg på äggen, oavsett vilken färg de har själva. Det har nog mer med rasen än färgen att göra.

Har du tur så skiljer nyansen/formen lite så du vet vilken höna som värper vilket ägg. Så har jag det med mina tre blommehönor, det är så kul att veta vem som värpt vilket ägg, och nu när det blivit kycklingar, vilka de är mammor till. Min systerdotter som är namne med min Linnea brukar få av hennes ägg och ska kanske få kycklingar i födelsedagspresent efter henne.

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #36 skrivet: 12 maj-09 kl 11:25 »
Jag är inte så hemma på hedemora, men tror nog att alla värper ägg med ungefär samma färg på äggen, oavsett vilken färg de har själva. Det har nog mer med rasen än färgen att göra.

Har du tur så skiljer nyansen/formen lite så du vet vilken höna som värper vilket ägg. Så har jag det med mina tre blommehönor, det är så kul att veta vem som värpt vilket ägg, och nu när det blivit kycklingar, vilka de är mammor till. Min systerdotter som är namne med min Linnea brukar få av hennes ägg och ska kanske få kycklingar i födelsedagspresent efter henne.

??? Jag är ju så nu på det här, men har liksom alltid funderat på hur man vet vem som värper vad. Jag har fårstått och nu fått det bkräftat att äggen kan se olika ut, men hur sjutton håller man koll på vem som värpt? Då måste man ju ha en jimla tur och komma in i huset just när de ligger i redet eller?

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #37 skrivet: 12 maj-09 kl 12:32 »
??? Jag är ju så nu på det här, men har liksom alltid funderat på hur man vet vem som värper vad. Jag har fårstått och nu fått det bkräftat att äggen kan se olika ut, men hur sjutton håller man koll på vem som värpt? Då måste man ju ha en jimla tur och komma in i huset just när de ligger i redet eller?

Ja, ungefär så  ;) eller så får du sätta upp övervakningskamera!

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #38 skrivet: 12 maj-09 kl 13:54 »

Mina hönors ägg är lite olika.  Två värper helt släta och perfekta benvita, blanka ägg (den vetefärgade och den blå) den svarta värper ngt sträva ägg med diffusa prickar i skalet. Den lilla röda värper brunare, mindre släta ägg och den spättade benvita, släta avlånga. Har man bara fem hönor så är det ingen prestation att se vems som är vems.
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #39 skrivet: 12 maj-09 kl 14:30 »
Mina hönors ägg är lite olika.  Två värper helt släta och perfekta benvita, blanka ägg (den vetefärgade och den blå) den svarta värper ngt sträva ägg med diffusa prickar i skalet. Den lilla röda värper brunare, mindre släta ägg och den spättade benvita, släta avlånga. Har man bara fem hönor så är det ingen prestation att se vems som är vems.

Det är olika färg på dem alltså? Jag trodde att alla hönor inom en ras la ägg av samma färg? Häftigt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

390 gäster, 1 användare
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser