Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Framgångsrik rabarberodling  (läst 11051 gånger)

Maddie

• Uppland
SV: Framgångsrik rabarberodling
« Svar #20 skrivet: 12 maj-09 kl 20:07 »

Veterinären  har lärt mej hur jag  får stora och fina rabarber  : Hämta en grep hästdynga från stallet eller hagen och lägg på rabarbern på hösten...
Nu har jag  fina rabarber !!   ;D

ingegärdsgårn

« Svar #21 skrivet: 12 maj-09 kl 22:02 »
Biodlaren
Man får visserligen rabarber om man sår men man vet inte vad man får. De är inte fröäkta.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #22 skrivet: 13 maj-09 kl 21:01 »
Första året vaddå? Om jag gräver upp en regäl rot hos ngn annan och sätter i min trädgård, är det 2första året" lika mycket som om jag frösår t.ex...?
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

ingegärdsgårn

« Svar #23 skrivet: 13 maj-09 kl 23:00 »
Jag skulle inte ta några rabarbet när jag har flyttat en planta. Vänta ett år.

Vildrosen.

« Svar #24 skrivet: 14 maj-09 kl 04:02 »
Jag gör inte ett dugg med mina rabarber.
Jag fick min "moderplanta" av svärmor för 3 år sedan - tog redan då av rabarberna första året. Sedan har jag delat "moderplantan" planerat i två delar + att gubben körde över den med jordfräsen - han hade "ingen aaaaannnnning om att det var rabarber där"  ::)  ;D .
Det ända som händer med den är att hunden kissar på den eller i närheten av den  :-X men rabarberna tvättas innan användning + att de offtast blir tillagade till paj, kräm, saft eller annat.
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

tulipan

• Hon bor i sitt paradis i skogen med sambo och barn
« Svar #25 skrivet: 15 maj-09 kl 23:25 »
Sent på hösten lassar vi på en massa löv.... över vintern häller vi på sot från våra spisar... tidigt i våras skyfflade jag på en jädra massa hästgödsel som stått och brunnit ett år.

Jääääääääääädrar va det växer :) saftiga och goda

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #26 skrivet: 18 maj-09 kl 12:26 »
Hemma är det snudd på Mördarrabarbern Anfaller nu, måste vara läget (och hönsskiten jag hävde på i höstas). Har börjat skörda kraftigt för att vitlöken och pepparroten ska ha någon sportslig hans att hävda sej under bladhavet.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #27 skrivet: 18 maj-09 kl 13:37 »
Har man problem att få några buskar och träd att klara sig undan sorkangrepp, så kan ett alternativ vara att odla rabarber istället.

Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser