Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bra nummrering för märkningen?  (läst 1408 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
Bra nummrering för märkningen?
« skrivet: 04 maj-09 kl 13:38 »
Hejsan
Gårdens första "egentillverkade" djur har kommit till världen nu i vår och nu ska de små gynnarna märkas är tanken..
Jag tänkte nu skicka in en beställning till Jordbruksverket på öronbrickorna och min fråga är nu om det finns något man bör tänka på när man väljer nummer på dem?

Gissningsvis är det väl bara börja på 1 men sedan slog det mig att det möjligtvis finns någon form av inofficiell standard eller smart sätt att numrera dem på..

Hur gör ni era nummerserier?

Mushi

SV: Bra nummrering för märkningen?
« Svar #1 skrivet: 04 maj-09 kl 13:54 »
Man brukar märka får med en serie som startar med året, i år börjar det då på 09. Numren måste vara femsiffriga (EU), så jag börjar på 09001 och går uppåt. Har en liten besättning så egentligen borde man kanske köra löpande 00001 o s v. Men jag tycker det är praktiskt att ha födelseår i märkningen, det hjälper mig att komma ihåg vem som är mor och far till de som blir kvar som livdjur.
« Senast ändrad: 04 maj-09 kl 18:34 av Mushi »

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 maj-09 kl 14:47 »
Ok. Tackar för svaret!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 04 maj-09 kl 17:12 »
Att koda in årtal i märkena är slöseri med entropi.

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #4 skrivet: 04 maj-09 kl 21:29 »
Att koda in årtal i märkena är slöseri med entropi.

Informationsteori
Inom informationsteorin är entropi ett mått på hur mycket information som finns i en viss datamängd. Enkelt sagt kan entropin av data approximeras för jämförelse genom datakompression genom exempelvis gzip, dock är det inget vetenskapligt faktum. Idén bygger på att mönster känns igen och extraheras så att upprepningar undviks.

(använder mej själv av 09001  ;D ;D , modellen )
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 05 maj-09 kl 10:14 »
Jag gör som Mushi och Klipparn. I år har förstföddalammet 09001 och så fortsätter det. Jag gillar det för jag direkt vet vilket år ett visst får är fött och jag vet som är mamma och pappa osv. Fast det hade jag kanske vetat ändå.  ::) Men, det är som Mushi är inne på "lag" på att det ska vara femsiffriga nummer numera och ska du behålla lammen tills efter 6 månader så ska de märkas i båda öronen (tidigare om de lämnar gården till liv). Produktionsplatsnummer måste också stå med på brickorna.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #6 skrivet: 05 maj-09 kl 10:18 »
samma här, kör enl modellen 09001...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Fåraherden

• -
« Svar #7 skrivet: 05 maj-09 kl 11:18 »
Jag har haft olika idéer, vilket nu innebär totalt kaos. Har därför infört 09001- osv

Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

723 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser