Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Havtorn?  (läst 13829 gånger)

eva_i_paradiset

• KESO på mattes huvud
Havtorn?
« skrivet: 03 maj-09 kl 09:37 »
Hej! Nyinflyttade i "Paradiset" upptäcker vi nya växter i trädgården varje dag. Bla stora taggiga buskar med många små bebisar runt om. Tror de heter havtorn.

Hur ser man om de är hona eller hane?

Vad gör man med bären? Tacksam för tips :) Eva
Höstnjuter i paradiset utanför Gränna med ungar, man, och djur!!!!

Tapio

• Västergötland
SV: Havtorn?
« Svar #1 skrivet: 03 maj-09 kl 11:18 »
Halaj!

Var ute och fotade mina havtorn.

Man kan nog göra precis samma som med andra bär.
Själv gör jag saft med en saftmaja.
Jag tror att det skulle bli väldigt god likör av dem.
Kanske provar jag i år.

//T

Tapio

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 03 maj-09 kl 11:19 »
Halaj!

närbilder.

//T

Norrland

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 08 maj-09 kl 23:42 »

Hur ser man om de är hona eller hane?

Vad gör man med bären? Tacksam för tips :) Eva

Hej,
om jag minns rätt ser man först senare på året vilka som er hon- eller hanplantor. Honplantorna är bärbärande ;-) hanor har däremot inga bär.
Du kan göra saft, gelé, marmelad, likör och säkert också vin men det har ja aldrig provat själv.
Recept finns massor på nätet om du söker på "havtorn+recept"
 :)
« Senast ändrad: 08 maj-09 kl 23:49 av Norrland »

balans

« Svar #4 skrivet: 12 maj-09 kl 13:13 »
Hej!

Om du tittar riktigt noga på bilderna från Tapio, så ser du en skillnad i blomningen. Det krävs dock lite vana att se det.....men sen när du ser skillnaden då är den ganska tydlig. Det tog mig ett par år att se några som helst blommor på mina havtornsbuskar. Så det är när buskarna blommar som man ser skillnaden. De måste alltså bli några år.
Havtorn är det bästa som finns. Riktigt livselexir. ett par tsk pressad saft + varmt vatten + honung, så börjar jag helst varje dag.  Alltså pressa saften (med ex. saftcentrifug), pastörisera den (hetta upp den till 83 grader) sätt den genast i heta flaskor (fyll upp helt). Så kan du spara den länge, i tex. källare. Skalet och kärnorna skall du torka på
svag värme och sedan förvara dem i glasburkar på mörkt ställe. Vid behov, mal lite grann (för några veckor itaget)
strö 1-2 tsk/dag på gröt eller var du nu vill. Gott att använda i bröddeg också. Och det håller då mig "vaken" också under vintern. Brukar annars få brist på serotenin under det mörka halvåret och bli trött och hängig.
Det är viktigt att du får söndermald kärnorna för det är där det viktiga finns. Om inte kommer de ut hela igen.
Du kan också göra egen havtornsolja genom att sätta pulver/mjöl i olja (din eller dina favoritoljor - jag föredrar rybsolja). Havtornsolja är mycket bra för huden och också som hårinpackning. Den tar fram en gyllene ton i håret.

Inger

eva f

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 12 maj-09 kl 13:51 »
Åh, vad roligt!!! Ni kan ju så mycket,så kanske jag kan få inflika med en annan fråga. Min Bock kom lös i fjol >:( och han skalade av barken runt om på mina havtornbuskar :'( Nu är jag rädd att de är DÖDA. Tror ni att de kan ta sig från rötterna om jag kapar dem vid marken? Han har lyckats skala hela vägen runt om och nerifrån marken upp till första grenen :o Jag har tagit skott (och fått rötter på dem) som jag ska plantera om ett litet tag. Men det skulle vara roligt om det går att rädda de gamla planten med.

balans

« Svar #6 skrivet: 12 maj-09 kl 15:58 »
Så gjorde också mina får. Dom hade perioder när dom smet iväg och gnagde på barken. Beroende på skadornas omfattning så dog de flesta.
Har du sett om det kommit nya rotskott, runtomkring? I såfall är det inga problem. Jag brukar slå med lien runt buskarna ett par gånger varje sommar och på samma gång välja ut några skott jag låter stå och växa. Kanske jag själv behöver förnya någon buske, eller kansek någon annan vill ha.

De skott jag  slår bort brukar jag endera spara till té eller ge till fåren.

eva f

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 12 maj-09 kl 21:21 »
Har kollat men inte några än, de är ju inte å lätta att upptäcka heller. Har buskarna någon bestämd tidpunkt på när de lägger iväg med rotskotten?

balans

« Svar #8 skrivet: 13 maj-09 kl 09:55 »
Mina buskar brukar skjuta rotskott under hela växtperioden. Förstås om det handlar om nyplanterade buskar så tar det ju ett par år. Om jag nu kommer ihåg rätt så var omkring när buskarna började ge skörd som rötterna stack iväg. Hade ett jordgubbsland ett par meter på sidan om. Med tiden så växte det upp skott också i det. Och ännu på andra sidan jordgubbarna kom det nya havtorn. Brist på skott blev det då inte.
Det är säker också beroende av sorten. Mina är de rysk-lettiska sorterna med mycket lite taggar och mängder av bär. Som är "lättplockade". http://www.blomqvistplantskola.com/

eva f

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 13 maj-09 kl 17:43 »
Hm, jag vill ha för mig att min bror (som jag köpt dem av) hittade ett rotskott för två år sedan, men det förvann. Jag har inte hittat några fler. Det var nog för fyra eller fem år sedan jag köpte dom.

balans

« Svar #10 skrivet: 14 maj-09 kl 09:43 »
Dina buskar verkar vara svaga.. Om de då e sorten som inte är se kraftig. Du har väl inte övergödslat dem? Eller hur är marken där du planterat dem.
Mina planterade jag på "gammal havsbotten". För att de inte skulle ha för kraftig jord blev jag rekommenderad att sätta till lika mycket sand. Och bara lite brunnen stallgödsel. Nu har de då inte brytt sig om hur jorden är (eller så är den helt perfekt för dem) De bara fortsätter vidare. Har inte gödslat dem sedan plantering. Under vintern brukar jag strö lite aska runt dem. De e allt.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 15 maj-09 kl 15:00 »
http://playrapport.se/#/video/1557846

Senaste numret av Åter (2/09) innehåller en tätskriven och initierad 4-sidig artikel om havtorn - odling, skörd och användning.
« Senast ändrad: 15 maj-09 kl 23:08 av Foppas fot »

Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser