Hej!
Om du tittar riktigt noga på bilderna från Tapio, så ser du en skillnad i blomningen. Det krävs dock lite vana att se det.....men sen när du ser skillnaden då är den ganska tydlig. Det tog mig ett par år att se några som helst blommor på mina havtornsbuskar. Så det är när buskarna blommar som man ser skillnaden. De måste alltså bli några år.
Havtorn är det bästa som finns. Riktigt livselexir. ett par tsk pressad saft + varmt vatten + honung, så börjar jag helst varje dag. Alltså pressa saften (med ex. saftcentrifug), pastörisera den (hetta upp den till 83 grader) sätt den genast i heta flaskor (fyll upp helt). Så kan du spara den länge, i tex. källare. Skalet och kärnorna skall du torka på
svag värme och sedan förvara dem i glasburkar på mörkt ställe. Vid behov, mal lite grann (för några veckor itaget)
strö 1-2 tsk/dag på gröt eller var du nu vill. Gott att använda i bröddeg också. Och det håller då mig "vaken" också under vintern. Brukar annars få brist på serotenin under det mörka halvåret och bli trött och hängig.
Det är viktigt att du får söndermald kärnorna för det är där det viktiga finns. Om inte kommer de ut hela igen.
Du kan också göra egen havtornsolja genom att sätta pulver/mjöl i olja (din eller dina favoritoljor - jag föredrar rybsolja). Havtornsolja är mycket bra för huden och också som hårinpackning. Den tar fram en gyllene ton i håret.
Inger