Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  medlemskap i föreningar?  (läst 1841 gånger)

hippoteket

• Småland
    • Hippoteket
medlemskap i föreningar?
« skrivet: 03 maj-09 kl 04:41 »
Jag håller på att starta upp en ny fårflock och den här gången köper jag enbart renrasiga tackor med härstamningsintyg och M3-status, för att kunna hålla på med lite mer "seriös" fåravel, om än i liten omfattning.
Det jag nu funderar på är var man behöver vara medlem/ansluten?
Vad gör respektive förening? Vad innebär medlemskap/anslutning?
Vad krävs för att jag ska kunna fixa härstamningsbevis för eventuella framtida sålda lamm?

Rasföreningen
Fårkontrollen (är vaddå egentligen?)
Annat?

Maedi Visna-programmet har jag koll på, ska bara fylla i och skicka in pappren.

Birgit

SV: medlemskap i föreningar?
« Svar #1 skrivet: 03 maj-09 kl 07:55 »
Medlemskap i rasförening är inte något tvång, mer än där föreningen för genbank (för att få bidrag). Fårkontrollen kommer numer att övergå i Elitlamm, som ju är det av SJV godkända registerförande organ, som är nödvändigt att ansluta sig till om man vill ha ut stöd för sin hotade ras.
De olika rasföreningarna jobbar ju för att medlemarna i föreningen ska ha någon nytta av dem. De anordnar kurser och seminarier, har en gemensam skrift och anordnar årsmöten, där medlemen kan vara med och ha synpunkter.

Charlotte

• -
« Svar #2 skrivet: 03 maj-09 kl 09:37 »
 Om du går med i ditt läns Fåravelsförening får du en bra tidning, chans att lära dig mer och sist men inte minst träffa trevligt Fårfolk :)
                                        Mvh
                                     Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

hippoteket

• Småland
    • Hippoteket
« Svar #3 skrivet: 03 maj-09 kl 10:07 »
Medlemskap i rasförening är inte något tvång, mer än där föreningen för genbank (för att få bidrag). Fårkontrollen kommer numer att övergå i Elitlamm, som ju är det av SJV godkända registerförande organ, som är nödvändigt att ansluta sig till om man vill ha ut stöd för sin hotade ras.
De olika rasföreningarna jobbar ju för att medlemarna i föreningen ska ha någon nytta av dem. De anordnar kurser och seminarier, har en gemensam skrift och anordnar årsmöten, där medlemen kan vara med och ha synpunkter.
Det är alltså Elitlamm man behöver vara ansluten till? Elitlamm låter så överkvalificerat, när planen är en väldigt begränsad fåravel...  :P
Rasföreningen får jag nog vara med i också.

Sen finns det säkert en massa "bra att ha-föreningar" man skulle kunna vara med i, men nånstan måste åtminstone jag dra gränseneftersom både tid och ekonomi är begränsade hos mig. Därför vill jag främst veta vad jag ska prioritera.

Mushi

« Svar #4 skrivet: 03 maj-09 kl 11:45 »
Anslutning till Djurhälsovården är min prio 1. Sen Elitlamm (samma sak som tidigare hette Fårkontrollen) för härstamningskontroll, sen Fåravelsförbundet för de bra kurser man kan gå, sen ev. rasföreningen.

(Gäller det allmogefår eller gute vet jag inte vad som gäller, om Elitlamm behövs för härstamningskontroll. Men för bidrag krävs Elitlammmedlemskap åtminstone.)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 03 maj-09 kl 12:02 »
Anslutning till Djurhälsovården är min prio 1. Sen Elitlamm (samma sak som tidigare hette Fårkontrollen) för härstamningskontroll, sen Fåravelsförbundet för de bra kurser man kan gå, sen ev. rasföreningen.

(Gäller det allmogefår eller gute vet jag inte vad som gäller, om Elitlamm behövs för härstamningskontroll. Men för bidrag krävs Elitlammmedlemskap åtminstone.)

Är med i samma föreningar som Mushi. Har funderat på att gå med i rasföreningen också men, det blir för dyrt med alla föreningar så några har prioriterats bort och det gäller för alla djursorter.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #6 skrivet: 03 maj-09 kl 12:55 »
Vilken fårras har du?

är de allmogefår så bör man vara med i allmogefårsföreningen o ansluta sina djur till genbanken för att kunna få med sina djur i föreningens stambok o kunna skriva ut genbanksintyg för dem...
Först då gör man gör man en isats för att bevara allmogefårraserna... o dina lammköpare kan i sin tur forsätta att avla för att bevara raserna..

Hur de är med just gutanra vet jag inte ... men är de tex rya, finullsfår, o köttraser så är de ju Elitlamm man är med i för att få härstamningen officiell..

Och rasföreningarna är ju bra att vara med i om man är intresserad av just sin ras.  då får man ju information som rör sin ras o hittar telefon o andra kontakt info om man vill diskutera frågor som rör  rasen...
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #7 skrivet: 03 maj-09 kl 13:12 »
Elitlamm Avel&Produktion så kan du dessutom slippa skriva stalljournalen  :)
Jag har inte heller så mycket får men tycker att Elitlamm är toppen att använda.. ska jag ansluta mina gutar till genbanken så fungerar det oxå snart genom Elitlamm.. (har inte genbank än för jag har inte kommit upp i M3 än)..

Fåravelsförbundet är jag oxå med i och har gått på deras lokalklubbsmöten, mycket trevligt.. De har även en intressant tidning..

Är även med i Föreningen Gutefåret..
« Senast ändrad: 03 maj-09 kl 13:15 av Oskarsgården »
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Iris

• www.skinnarbo.se
    • Uppland
« Svar #8 skrivet: 03 maj-09 kl 13:22 »
Slippa skriva stalljournal? DET vill jag veta mer om....  :-*

Och genbank genom elitlamm. Är det så nu? Jag har länge tänkt gå med i genbank, men inte fått tummen ur... så mkt som ska kopieras och så...

Personligen prioriterar jag Gutefårsföreningen framför Fåravelsförbundet. Jag var med i fåravelsförbundet, men tyckte inte det gav mig nåt.... Jag upplevde det som mer inriktat på produktion och storskalighet. Men smaken är ju som baken.
« Senast ändrad: 03 maj-09 kl 13:24 av Iris »

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #9 skrivet: 03 maj-09 kl 18:49 »
Jodå det är på G.. flera gårdar som börjat använda Elitlamms stalljournal på prov och den kommer att finnas om du har Elitlamm Avel&Produktion.. vet tyvärr inget datum än.
Vad gäller gutarna så är det under arbete där oxå  :)
Kika in på Elitlamms sida och läs mer om det där http://www.elitlamm.com / Ewa
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Ulla Krull

« Svar #10 skrivet: 04 maj-09 kl 21:14 »
Det beror ju lite på hur många tackor man har men Svenska Fåravelsförbundet tycker jag är bra just för att man kommer med i sin distriktsförening och då kan lära känna andra med får i sin närhet. Det är ju lite olika från distrikt till distrikt hur aktiva de är och inriktningen beror mycket på vilka som sitter i styrelserna och vilka förslag på aktiviteter som kommer från medlemmarna så det kan vara både storskaligt och småskaligt  ;)
http://www.faravelsforbundet.com/index.php/medlem
Stämman som är i Marstrand i år har ju temat "Kreativitet & Småskalighet".
http://www.faravelsforbundet.com/index.php/startsida/staemma-2008

Svenska Djurhälsovården tycker jag också är bra om man har många djur men för ett fåtal så tycker jag kanske att det är mycket pengar. Men det beror också på hur kunniga veterinärer man har i sin närhet, vissa är inte så bra på får och då kan det nog löna sig med "stora paketet".
http://www.svdhv.org/nyhemsida/Far/farindex.html

Elitlamm tycker jag är mycket prisvärt och ett roligt sätt att ha koll på djuren :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

716 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser