Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Arbetslös och 2,5 tunnland mark = ??  (läst 4988 gånger)

Kattie

SV: Arbetslös och 2,5 tunnland mark = ??
« Svar #20 skrivet: 04 jun-09 kl 15:57 »
Lite allmänna djurkunskaper har jag och ett mindre startkapital, ca 50-75 000:- och tar tacksamt emot alla förslag :-[

tench

• -
    • Solrot
« Svar #21 skrivet: 04 jun-09 kl 16:06 »
Det låter som en himlans projekt. Ifall du ska driva en gård för eget hushåll så kommer du behöva ha kunskaper i hur du håller boskap (nöt, gris eller kanske höns). Boskapen är en viktig del ifall du ska driva ett ekologiskt jordbruk eftersom du måste föra tillbaks näring till jorden du odlar i. Sägs att man ska kunna klara sig utan boskap genom att odla kvävefixerande grödor, gröngödsla, yttäcka och andra ekologiskt metoder, men det kräver nog en del erfarenhet. Växelbruk är nästan nödvändigt, så en viss del av marken kan inte alltid odlas på.
Det blir nog svårt att starta ifrån början, speciellt ifall du räknar med att vara självhushållande i år eftersom odlingssäsongen kommit en bit på vägen.
Jag vet inte hur desperat du är just nu, men jag skulle nog tillbaka till planeringen och funderat ut vad man behöver när man inte har någon inkomst.
Tänk Mat, Tak över huvudet som en början.
Själv skulle jag se över möjligheterna att studera. T.ex. trädgård/jordbruk/djurhållning och liknande. Då har du möjlighet att få studiebidrag och låna lite pengar så att du klarar mat/boende medan du funderat ut resten.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Caroline

• Närke
« Svar #22 skrivet: 04 jun-09 kl 20:27 »
Det finns en bra bok som heter You can farm som handlar om att starta och driva ett jordbruksföretag. Du skulle kunna klara det.

Gunilla0

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 04 jun-09 kl 20:58 »
Hund, häst och kattpensionat. Gärna med någon speciell profil, typ lyxbehandlingar som massage (katter kan kan gilla taktil massage och hundar brukar tycka om att man knådar). Gör reklam för hur mycket kontakt och omsorg djuren får på ditt pensionat (och lev upp till rekalmen förståss). Sen odlar du så mycket av din egen mat som möjligt så att du kan hålla nere hushållskostnaderna.

Rödjan

« Svar #24 skrivet: 06 jun-09 kl 10:47 »
Västvärldens husdjur är mer problem än nytta.

Satsa på att plocka ner ett gammalt växthus. De brukar finnas på blocket. Odla sen grönsaker. Ha gårdsförsäljning och sälj även andra ekoprodukter. Det tar ett par år att lära sig att göra det bra dock. Men det finns handelsträdgårdar som är i den storleken och går väldigt bra. Så är det, och du skulle absolut kunna försörja dig på det.
Har en liten gård. Odlar grönsaker. Har grisar, getter och höns.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #25 skrivet: 15 jun-09 kl 13:35 »
Hej Kattie
Jag har skickat PM till dej i fall att du inte har sett det.
Mette
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Kattie

« Svar #26 skrivet: 15 jun-09 kl 21:46 »
Tackar! har inte sett det förrän nu ikväll :-[

Dela detta:

* Inloggade just nu

682 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser