Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att våga köpa ett billigt ställe  (läst 5973 gånger)

Petter B

• Administratör
    • Västergötland
Att våga köpa ett billigt ställe
« skrivet: 06 dec-05 kl 12:38 »
Vill man satsa på självförsörjning är det tungt gå omkring med en miljon i lån i ryggsäcken.
För många av de Återläsare som aldrig lyckas lämna lägenheten är nog just detta med att hitta och våga köpa ett eget ställe det största hindret.
-"Det finns inga billiga ställen längre, och om det finns så är de så dåliga att det kostar massor att få ordning på dem och jag vet ju inget om hur man rustar upp en gård."

Är det så illa? Har du/ni köpt en billig gård/torp eller mark? Hur går det, får ni ordning på stället? Berätta! Det vore nog bra med lite inspiration och uppmuntran i den här frågan, från er som kommit billigt undan genom att våga köpa något som inte är helt tipptopp.

/Petter

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:Att våga köpa ett billigt ställe
« Svar #1 skrivet: 06 dec-05 kl 13:18 »
Köpte en avstyckad gård med 7000 kvm tomt i skogen för 230000:- förra året. Visst, vissa "utmaningar" har det inneburit men vi betalar bara 1200:-/mån per person för det. Ens egen arbetskraft är gratis. Att renovera fönster kostar bara en burk kit, linojla, terpentin, oljefärg och en avlagt smörkniv. En full vedbod är viktigare än pengar i fickan. Vi har det gott och trivs bättre än någonsin. Och vem behöver dyra nöjen, när man har egna getter att skratta med? Eller en fårkind att nosa och gosa på. Och doften av en nyöppnad "hörulle"........ren njutning!

Vi lever på en halvtid i butik, en sketen pension och det lilla vi lyckas knåpa ihop själva. Som ägg, kött, frukt, bär, sälja livdjur och lite byteshandel. Grönsakslandet är planerat till nästa år.

Ingen bil. (stor besparing) Sambon går 7 km varje dag och pendlar med tåg och buss. Och jag åker moppe.

Bodde 5 minuter från Stureplan innan och steget ut är inget vi vill ha ogjort eller ångrar. Utedass och vatten på gården när stormen Gudrun och hennes framtida systrar drar sina kjolar runt knuten, ger bara andra perspektiv av vad som är viktigt. Jag byter nog aldrig tillbaka!
« Senast ändrad: 08 dec-05 kl 00:43 av Gruff »

Linnea-maria

• grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
« Svar #2 skrivet: 06 dec-05 kl 16:59 »
Jag vet inte om man kan säga att vårt hus är billigt. Men så här har vi det i allafall;
För fyra år sedan köpte vi vårt hus för 600 000:- Vi hade lyckats pruta ner köpesumman pga av renoveringsbehoven. Eftersom huset är väldigt stort så kan vi hyra ut en tvåa (egentligen en fyra, men vi har lagt beslag på två rum). Själva disponerar vi fyra rum och kök + två av rummen på övervåningen samt en ganska stor källare. Tomten är på 4000 kvm, inte så stor men tillräckligt för ett stort grönsaksland ,stora uthus och så småningom lite smådjur.

Det stora bekymret är uppvärmningen, vi har el element!! :( Tack och lov har man sparat kakelugnar och vedspisar så vi använder knappt elementen utan eldar varje kväll för att få ner förbrukningen. Så småningom kommer vi att skaffa vedpanna.

Vi har heltidsarbeten båda två och pendlar. Renoveringen finansieras av hyran från hyresgästen. Vi har provat att leva på en lön + några tusenlappar från försäkringskassan (barnledig) och det gick precis jämt upp.

Kan man stå ut med att ha det lite obekvämt och inte bränna ut sig med renoveringen så kan man hitta bra hus för hyfsade priser. Många som letar hus blir avskräckta av orenoverade kök och standard från 50-talet. Vi såg inte problemen utan möjligheterna med vårat hus. Många på byn går förbi och tycker att det blir fint och att vi gör ett bra jobb trots att allting är halvfärdigt, med tanke på den takt vi jobbar i.
kan själv

imze

• Brors
« Svar #3 skrivet: 07 dec-05 kl 19:08 »
Vi köpte vårt hus för 325 000:-. Det har vi aldrig ångrat. Med hårt arbete har vi på tre år fått det att öka i värde till 600 000:-!
Mer info finns på vår hemsida www.alternativ.nu/brors

Innan dess hade vi ett hus i Värmland som vi köpte för 45 000 och sålde för 130 000. Till en norrman, visserligen, vi hade inte gjort så värst mycket. Det var inte beboeligt året runt i alla fall. ;D

Norrut i landet finns många billiga hus, hus som står och förfaller därför att deras ägare inte tror att någon vill ha dem. Åk dit, leta, det finns!

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 11 dec-05 kl 23:32 »
Ett hus ska inte kosta millioner, fast det är prislappar över det på de flesta objekt häromkring. Nu varierar priser över landet, och en mil i en riktning kan göra mycket på priset (och fastighetsskatten). I mina trakter kan man få ett hus med tilltagen tomt i ensligt läge, en bit från gräddhyllorna för 350-400 tusen, och för tillfället lånar banken till 100% på ett sådant objekt. Har man inte alltför trendiga anspråk och nöjer sig med ett 50-standard, tills man med eget arbete fått det som man vill.

Det viktigaste är tak och väggar, samt grund.
Ett hus där nästan allt så småningom behöver bytas/fixas blir billigare, men oxå lättare att få som man vill efterhand.
Vem har råd att betala för, och byta ut dyrare investeringar , som man ändå inte är nöjd med i ett hus.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Filip Skräplund

« Svar #5 skrivet: 12 dec-05 kl 00:09 »
Jag är ganska säker på, att många äldre risiga hus kommer att överleva dagens nybyggda svindyra villor.
Det blir inte lätt att försöka renovera ett slitet hus av lättreglar, mineralull och plastfolie utan troligen billigare att riva och bygga nytt.
Snacka om snabb värdeminskning när husen börjar bli en 50-60 år gamla. Det blir bara skulderna kvar till barnen.
Om man inte vill ha allt genast, utan nöjer sig med att lappa en bit i taget med beprövad teknik på en äldre kåk, så tror jag man sover betydligt lugnare om natten nu och i framtiden.
Dock krävs det att man gör det mesta jobbet själv.
Annars kan det tom bli dyrare än att bygga nytt.
Sen ska man passa sig noga för att dras med i den prismässiga fartblindhet vi befinner oss i just nu.
Det kommer sannolikt något slags backlash på det här, men kanske inte lika kraftig sådan som i början av 90-talet.
Så låga skulder som möjligt är superviktigt om man vill slippa känna sig som portis åt banken.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 12 dec-05 kl 13:20 »
Rätt, man måste våga ge sig på saker, att anlita firmor till allt blir ekonomiskt omöjligt (rotavdraget är inte till för mig, jag skulle aldrig ha råd att utnyttja det).

Tog på skoj in pris för att foga om fasaderna på huset, och det skulle bli 250 kr/kvm (huset är 18 m långt och 8 meter brett, och så har det höjd, en del fönsteryta går ifrån) Jag håller på med det själv sedan  förra året till och från, och hann med båda gavlarna före vintern , och de var mest akut. Cement, grus gick på ett par hundra. Har inte räknat ut vad firman skulle ha men det är så många kvadratmeter vägg att jag kanske inte sett så mycket pengar i min ficka nånsin.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #7 skrivet: 28 dec-05 kl 22:43 »
(huset är 18 m långt och 8 meter brett, och så har det höjd, en del fönsteryta går ifrån)

Låter fränt. Var det ett bostadshus från början eller var det något annat?

Valma

• Och allt är början, mittoppi och slut..
« Svar #8 skrivet: 21 feb-06 kl 18:54 »
Så, då var förvärvstillståndet vårt och jag kan numer titulera mig hemmansägarinna.
Vi har köpt en gård i Järvsö med 5 ha mark varav ca 3,5 ha välskött skog och 1 ha åker, resten är tomt med bärbuskar och fruktträd. Huset är i mycket gott skick med relativt nytt plåttak och nya stuprännor, ca 120 kvm stort. Inredningen är väl ompysslad och passar ett modernitetsfientligt par som oss utmärkt (tvättmaskin, frysboxar, kyl & frys och spis medföljer naturligtvis). Trekammarbrunn med infiltration finns och keramisk panna för ved och el.

Utöver huset så finns det:
En ladugård i finfint skick, även den med nytt plåttak och nya rännor.
En nybyggd verkstad (70kvm) med el och gjutet betonggolv. Porten är 3,05 m hög vilket är viktigt för en familj med folkabuss.
En nybyggd carport.
Ett gapskjul (en liten stuga på berget med gjuten grill).

Med gården följer någon kilometer staket för fårhage, 1,5 ton hö och 100 kubik färdighuggen och torkad ved samt en hel del möbler.

Men det vackraste av allt är nog läget… Framför huset är det bara böljande åkrar med några enstaka gårdar, i horisonten anar man Ljusnan och sedan ser man bara bergen avteckna sig mot himlen. Bakom gården finns det bara skog.

Pris: Straxt över 500 000 kr…

/Valma

Ps. Vill ni titta hur det ser ut nu mitt i vintern så går det bra.

http://hem.bredband.net/adedah/

Klicka sen på länken: Vår nyss inköpta gård.

Ds.
« Senast ändrad: 04 mar-06 kl 17:15 av Valma »
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #9 skrivet: 21 feb-06 kl 20:24 »
Ser ju ut som ett härligt ställe. Och inte mer avsides än att det går att pendla till flera stora nog tätorter för arbete i den mån man behöver.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

hönstanten

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 22 feb-06 kl 10:09 »
Hemmansägarinnan Valma !  ;D
Vad roligt att flytta från storstan till en gård!
Berätta, vad har du för planer? Djur? Odling?
Ska ni jobba eller försöka klara er på gården?
När går flyttlasset?

VAd kul!!!
Grattis!

/HT

git

• På våran gård är det
« Svar #11 skrivet: 22 feb-06 kl 10:59 »
Hej Valma
Vilket drömställe, perfekt pulkabacke utanför huset och fina hus . Tack för att du visade detta granna bildspel.
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

Valma

« Svar #12 skrivet: 22 feb-06 kl 11:31 »
Pulkabacken är grym! Ska börja bygga kälkar och andra farkoster så fort vi kommer upp. Kommer till att börja med bo kvar i den gudsförgätna storstaden medan vi fixar, trixar och letar jobb. Sedan bär det av uppåt och då vill jag ha kaniner, en gris eller två, åsnor, höns, ankor och får.

Och tackar ödmjukast för alla gratulationer!

/Den stolta hemmansägarinnan Valma

butterix

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 24 feb-06 kl 12:24 »
Ååååhhh vad fint och bra! Grattis grattis! Härliga Hälsingland, i påsk flyttar vi dit oxå (Dellenbygden). Ses kanske?!  8)
/b

Valma

« Svar #14 skrivet: 24 feb-06 kl 12:50 »
Låter kalas, butterix!

/Valma
« Senast ändrad: 24 feb-06 kl 12:50 av Valma »

butterix

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 25 feb-06 kl 21:17 »
Spelmansstämmemöte låter suvveränt  ;D Spelar du nåt, Per L, eller roar du dig på annat sätt? Jag gnider på felan 8) Så finns ju Hovrastämman på Kr.H.färd, då ska vi gå på polskeurs för å lära oss snurra snurra snurra..!
/b

Per L

« Svar #16 skrivet: 04 mar-06 kl 16:43 »
Vi köpte ett billigt ställe på 5 ha i Järvsö. Vi hade tur på sätt och vis för dom som ägde huset gillade oss, så trots att det fanns andra som bjöd mer så ville dom att vi skulle få stället.
Det lönar sig alltså att ta det lugnt, ta en fika på ett par timmar, och givetvis hitta några gemensamma nämnare etc.
Men det var nog mycket kemi för vi tyckte väldigt mycket om dom som sålde huset.

Så här ser det ut.

http://hem.bredband.net/adedah/

Klicka sen på länken: Vår nyss inköpta gård.

Vi ville ha ett garage med höga portar för att få in Bettan, vår folkabuss från -72, som är campinginredd och har förhöjt tak så 4 pers kan sova i bussen.

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #17 skrivet: 05 mar-06 kl 11:47 »
Har just blivit kär i ett hus.

Det ligger inte alltför långt ifrån stan så det går att behålla anställningen.

94 kvm på 1.5 våning och uthus (+smedja).

Charmfaktor 100% rationalitet 0%    :)

« Senast ändrad: 08 mar-06 kl 13:22 av Chaan »

manna

• -
« Svar #18 skrivet: 05 mar-06 kl 12:18 »

Gå efter vad magen säger till dig att göra! Att vara rationell är väl inget att sträva efter?!  ;D
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #19 skrivet: 05 mar-06 kl 14:06 »

Låter som här hemma det. Men människan är formbar. Så det går bra. Rent av lärorikt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser