Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slagruta?  (läst 40492 gånger)

annaofia

• jord under naglarna och frid i själen
    • Öland
Slagruta?
« skrivet: 29 apr-09 kl 15:45 »
Hej
Vad tror ni om slagrutor? Båg eller sanning? Medfödd gåva eller något som alla kan känna? Egna erfarenheter? Berätta!

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
SV: Slagruta?
« Svar #1 skrivet: 29 apr-09 kl 15:48 »
Jag känner inget. Min hustru och hennes bror känner mycket. Märkligt.

Edgar

Attes matte

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 29 apr-09 kl 16:15 »
Om man med slagruta menar två vinklade metallsträngar som viker inåt när man går över en ledning eller liknande så ja, dom funkar. I alla fall för mig och min far.
Skithäftigt faktiskt eftersom jag egentligen inte trodde på det innan jag testade. ;)
/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

pålle

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 29 apr-09 kl 17:07 »
det jäller även trä klyka och det fungkar har provat mvh pålle

Huggorm

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 29 apr-09 kl 22:49 »
Rönnträ skall det vara, eftersom det trädslaget har mest inneboende magisk kraft

Attes matte

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 29 apr-09 kl 23:47 »
Men om man ska försöka vara helt seriös nu, hur fan funkar det egentligen?! Jag är väldigt nyfiken på om nån har ett förslag...
Det vi har hittat med hjälp av slagrutorna hittills är ledningar av diverse slag och även vattenådror i marken. Vi tror i alla fall att det är vattenådror, det ska i alla fall inte gå några ledningar just där...

/Sara

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #6 skrivet: 30 apr-09 kl 08:02 »
Rönnträ skall det vara, eftersom det trädslaget har mest inneboende magisk kraft

Min kära hustru känner inget extra med rönn. Inte jag heller (men det är ju inte så konstigt).

Edgar

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #7 skrivet: 30 apr-09 kl 08:23 »
Men om man ska försöka vara helt seriös nu, hur fan funkar det egentligen?! Jag är väldigt nyfiken på om nån har ett förslag...
Det vi har hittat med hjälp av slagrutorna hittills är ledningar av diverse slag och även vattenådror i marken. Vi tror i alla fall att det är vattenådror, det ska i alla fall inte gå några ledningar just där...

/Sara

Detta är något som den etablerade naturvetenskapen har svårt att förklara. Därför bedrivs ingen seriös forskning inom området, eftersom den som vill utforska detta får etablissemanget mot sig.

Från vetenskapligt håll får man "förklaringar" som att den som går med slagruta har en sådan blick för naturen att de kan avgöra var vatten finns, hur djupt osv. Tveksamt, då hade ju inte slagrutan behövts.  Men etablissemanget kanske menar att detta är ett uttryck från medeltida magikerskrå som slår blå dunster i allmänhetens ögon.

Jag vet att min hustru inte är medeltida magiker. Hon säger att det är inte så viktigt hur man håller slagrutan, eller vad det är för träslag i den. Hon får utslag med slagrutan lika fullt. Vi vet att det inte (bara) är elledningar som hon känner, men har inte utforskat vad det finns i marken. Jag känner inget där hon får utslag, och ingen annanstans heller.

Hennes bror har tagit ut brunnar med slagruta.

Konstigt är det, men jag är nu såpass klok att jag inser att det finns saker jag aldrig kommer att förstå.

Edgar

Attes matte

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 30 apr-09 kl 08:39 »
Detta är något som den etablerade naturvetenskapen har svårt att förklara. Därför bedrivs ingen seriös forskning inom området, eftersom den som vill utforska detta får etablissemanget mot sig.

Från vetenskapligt håll får man "förklaringar" som att den som går med slagruta har en sådan blick för naturen att de kan avgöra var vatten finns, hur djupt osv. Tveksamt, då hade ju inte slagrutan behövts.  Men etablissemanget kanske menar att detta är ett uttryck från medeltida magikerskrå som slår blå dunster i allmänhetens ögon.

Jag vet att min hustru inte är medeltida magiker. Hon säger att det är inte så viktigt hur man håller slagrutan, eller vad det är för träslag i den. Hon får utslag med slagrutan lika fullt. Vi vet att det inte (bara) är elledningar som hon känner, men har inte utforskat vad det finns i marken. Jag känner inget där hon får utslag, och ingen annanstans heller.

Hennes bror har tagit ut brunnar med slagruta.

Konstigt är det, men jag är nu såpass klok att jag inser att det finns saker jag aldrig kommer att förstå.

Edgar

Hi hi, en man med självinsikt, det gillar vi.  ;)
Pappa fick lära sig att använda slagruta av en gammal jämtkraft-knegare. Han använde alltid dessa trådar för att ta reda på var ledningar gick i marken eftersom dom även gav utslag på vattenledningar och annat som inte dom elektroniska mackapärerna gav utslag på.
Jag kommer hädanefter att testa ALLA som hälsar på om dom lyckas peka ut en ledning med slagruta!  ;D

/Sara

Intricate

« Svar #9 skrivet: 30 apr-09 kl 08:45 »
Vår granne gick med slagruta för att känna av var el-ledningarna gick. Om han hade rätt sen det vet jag ju inte men han skulle gräva upp runt huset och han stöte inte på någon ledning iaf =)

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 30 apr-09 kl 09:21 »
Det finns ingen som helst vetenskaplig förklaring till slagrutan. Det man vet är att en som är skicklig med slagruta har en träffsäkerhet som är(förvånandsvärt mycket) större än slumpen, men vad det beror på finns det som sagt ingen vetenskaplig teori om.

Att någon springer omkring på tomten och plötsligt får ett anfall och skakar, samt påstår att det finns vatten, och du gräver och hittar vatten, räcker inte som bevis, det kan finnas vatten på hela tomten.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Pastorn

• -
« Svar #11 skrivet: 30 apr-09 kl 10:16 »
jag o en kompis brukade experimentera, han var fena på slagruta och jag brukade gömma en vattenflaska under en av tio hinkar som vi ställde ut. han hittade ALLTID rätt på första försöket, och då provade vi många gånger!

edit: själv kan jag inte alls verkar det som.

Tapio

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 30 apr-09 kl 11:58 »
Halaj!

Jag vet att jag är tråkig nu, men jag säger bara:
James Randi

//T

Attes matte

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 30 apr-09 kl 19:54 »
James Randi?

Huggorm

• Gäst

Mabande

« Svar #15 skrivet: 30 apr-09 kl 20:43 »
* "Från vetenskapligt håll får man "förklaringar" som att den som går med slagruta har en sådan blick för naturen att de kan avgöra var vatten finns, hur djupt osv. Tveksamt, då hade ju inte slagrutan behövts."
- Fast slagrutan kan ju helt enkelt användas som en utlösare - en placebo som i sig själv inte gör någonting, men som tillåter användaren att fokusera på att producera resultat. Det som krävs är  "bara" lite instruktioner för hur slagrutan ska reagera och mycket inlärning i hur man hittar vatten :)

Att elledningar borde gå att hitta med koppartrådar känns inte helt ovetenskapligt (ledningarna är ju magnetfältsalstrande ), men kräver ju ganska reglerade förhållanden. Så troligt är väl i de fallen att det är nån som är observant på indicier för magnetfältsskiftningar (alternativt känslig för magnetfält, typ elallergi utan allergidelen) eller att magnetfältet är riktigt starkt :)

Borde det inte f.ö. funka lika bra med en vanlig kompass? I alla fall elledningssökandet :)

Slö

• Medelpad
« Svar #16 skrivet: 30 apr-09 kl 21:10 »
Begärde utsättning för elkablar hos ett av de större bolagen för en del år sedan då en ny dränering skulle till.
 Utsättarn kom och körde sitt race med de elektroniska prylarna.
 Blev en stund över för skitsnack och jag tog och frågade vad han trodde om slagruta.
-Visst sade han och tog fram ett par vinklade kopparstänger.
 Han markerade ut en befintlig dränering som längre fram stämde  på prickenoch dessutom visade sig vara en plastlang.
Sen fick jag en lektion hur man gör och för mig fungerade det.
 Sökte av en källare med jordgolv och fick ett utslag.
 - I h*lvete där ska inte finnas någon dränering, tänkte jag.
Utslaget var kraftigt så jag började gräva utan att hitta något.
Till slut lyfte  jag blicken mot taket och där var en kuloledning....

Tapio

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 30 apr-09 kl 21:25 »
James Randi?

Halaj!

Japp.
Slagruta kvalar garanterat in under paranormala fenomen.
Mannen har alltså utlyst en belöning på en miljon dolllar till den som kan påvisa och återupprepa ett paranormalt fenomen.

Hittills har ingen lyckats.
Konstigt. För den som har förmågan är det ju lättförtjänta pengar.

//T

Pimmen

• En särdeles gris!
    • Blekinge
« Svar #18 skrivet: 30 apr-09 kl 23:19 »
Hej. Vad kul mad alla svar! Anledningen till att jag ställde frågorna till att börja med är att jag själv verkar kunna hitta vatten om jag går med en y-formad gren, likaså kan min far det. jag känner ingen mindre andlig (eller om man vill kalla det flummig) människa än min far. han är en sann naturvetare. likförbannat funkar det. utan att han kan förklara det. han skulle aldrig fejka något sådant, dessutom var han otroligt skeptisk till det till en början. jag är föga "andlig" själv men ändå vrider sig grenen nästan ur handen på mig. det spelar ingen roll vilket träslag det är... jag tänkte första att det har nåt med att göra med att grenen vill åter till vatten för att kunna överleva och därför böjs mot marken... det underliga är dock att även gamla torra grenar kan ge utslag. helskumt och mycket intressant. har läst att det allra bästa ska vara flygrönn, så det ska jag prova  :)
jag ska nu kolla om även det där med om man går med två metalltrådar som korsar sig vid ledningar funkar. mycket spännande. jag tillhör nog dem som tror att dessa fenomen har en naturlig förklaring, men det betyder inte att jag måste finna den. det funkar bra som det är: en fascinerade upplevelse helt enkelt.

fortsätt skriva, det är jätteintressant!

Pimmen

• En särdeles gris!
    • Blekinge
« Svar #19 skrivet: 30 apr-09 kl 23:22 »
Och meddelandet ovan är inte skrivet av Pimmen (inte heller detta) utan av Annaofia, men hon fattar inte hur man loggar ut en person för att sen logga in en annan. Ursäkta!

Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser