Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  pankaks vänding medelst lätt knyck med handleden.  (läst 2777 gånger)

H-K

• Gäst
pankaks vänding medelst lätt knyck med handleden.
« skrivet: 29 apr-09 kl 14:00 »
ja jag gör pankakor nu och väder de utan redskap sas alltså kastar upp pankakan i luften,den gör en saltomotal å landar på andra sidan i pannan,ibland lyckas det i bland inte,,en landade på skåpsluckan ,vidare ned på golvet där den nu ligger anklagande om ett bättre öde. finns här några viritouser på detta område?

H-K

• Gäst
SV: pankaks vänding medelst lätt knyck med handleden.
« Svar #1 skrivet: 29 apr-09 kl 14:03 »
hahahahaha ;D ;D ;D ;D ;D nu tog jag i för hårt å den landade på samma sida som den låg,,dubbel saltomotal  eller???

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 29 apr-09 kl 14:04 »
För det första stavas det pannkakor.
För det andra finns ingen virtuos inom området pannkaksjonglerande under detta tak.

H-K

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 29 apr-09 kl 14:38 »
För det första stavas det pannkakor.
För det andra finns ingen virtuos inom området pannkaksjonglerande under detta tak.

för det tredje så ber jag om ursäkt för min stavning ;D jasså du hyser ingen dylik under takåsarna? tricket verkar vara att inte "ta" i för mycket, bägge yterligheterna skämmer det mesta ,för lite ingen vändning,för mycket landar på "fel" sida, ungarna påstår att kalle anka ska va en stor stjärna på detta gebit? kan det äga sin riktighet?

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 29 apr-09 kl 16:33 »
Jag svänger omeletten med  locket (när jag vill leka vid spisen), upp med den i luften, fånga den med locket och beroende på vilken sida den hamnar, låter jag den glida ner eller lägger jag på locket snabbt. Kan bli slabbigt!

Man kan oxå använda en sk plättavändare,  eller  lägga ett annat järn som lock och svänga runt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Vargerik

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 29 apr-09 kl 17:49 »
Vi virotouser på pankaksvändning (som jag nu kallar pannkaksvändning i protest) vet självklart att hemligheten är att RÄTT utformning på stekpannans kant, en stor radie ger en mjuk övergång i lättningsögonblicket och ger pankakan en trygg & kontrollerad luftfärd som i förlängningen gör en kontrollerad landning möjlig. Att pankakan inte helt eller delvis sitter fast i pannan underlättar också.
En speciell pankakspanna rekommenderas varmt.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 29 apr-09 kl 18:06 »
Och den pannan heter "Smålänningen". Jag vet inte vilket företag som tillverkar den, men den är gjord av pressat aluminium och har en stekyta av gjutjärn. Lätt att hålla på med och underbar stekkänsla! Och så är kanten perfekt för pannkaks-kastning. ;)
/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 29 apr-09 kl 18:15 »
Det är nog svårt att belägga aluminium med gjutjärn, utan att aluminiumet smälter.
Dessutom skulle det, om det gick vilket det alltså inte gör, inte sitta kvar eftersom gjutjärn krymper när det svalnar.
Jag tror det är titanbeläggning i pannan, har själv en utmärkt sådan köpt på ICA.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 29 apr-09 kl 19:39 »
Titan tror jag inte det är, då skulle den inte kosta 300 spänn utan närmare 1500 känns det som... Men jag ska undersöka saken. Det är i alla fall världens bästa stekpanna. ;)
/Sara

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 29 apr-09 kl 20:00 »
Nej för h-e, en titanbelagd stekpanna kostar från 3-400 och uppåt.
Det är bara en tunn beläggning, och den påminner faktiskt en del om gjutjärn till färgen, stålgrått liksom.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 29 apr-09 kl 20:05 »
Där ser man... Budget-titan... ;) Då kanske det är det ändå, men jag måste nog höra med tillverkaren ändå... ;)
/Sara

Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 3 användare (1 dolda)
beekeepern, eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser