Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frysta plommon på enklaste sätt, studerat..  (läst 4582 gånger)

Max_K

• Eg. min blogg men är mer som en hemsida.
Frysta plommon på enklaste sätt, studerat..
« skrivet: 29 apr-09 kl 10:31 »
Nu har jag provat det som jag inte trodde på och inte sett någon skriva om förut.
I höstas fryste jag en påse små blå plommon (vet tyvärr inte sort) helt som de var.
Upptinade blev de förstås svampiga och trista, konsistensen var bortblåst. Smaken sådär,
vattnigt och trist.
Så lät jag dom bara ligga, utan att torka dem i ugnen.
Efter en vecka i rumstemperatur var dom lite skrumpna men mindre vattniga och smakade hyfsat,
nästan som färska.
Då fick jag för mig att ställa in dom i kylen.
Efter en vecka i kylen smakade dom jättebra.
Faktiskt som katrinplommon, dvs en ny smak på dom.
Helt skrynkliga men goda..
Signatur: Min mormor hette Signe.

Bo

SV: Frysta plommon på enklaste sätt, studerat..
« Svar #1 skrivet: 29 apr-09 kl 13:17 »
Fortsätt experimentera, det låter mycket intressant.

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 29 apr-09 kl 14:44 »
Men vad roligt!  :D
Själv slänger jag bara ner dem i kastrullen med en skvätt vatten och låter koka en stund under lock.
Sedan sockrar jag på tills det blir fin smak. Kokar ihop, silar och reder sedan med potatismjöl.
Helt vanlig kräm alltså..

ameli_h

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 29 apr-09 kl 15:45 »
Mamma brukar frysa in skalade plommon (med kärnan kvar) i sockerlag. Bara att ta ut ur frysen, stoppa i en kastrull och värma på, samt lite potatismjöl när allt smält och blivit varmt. (Också helt vanlig kräm altså...)

Max_K

• Eg. min blogg men är mer som en hemsida.
« Svar #4 skrivet: 30 apr-09 kl 09:28 »
Jag tycker också det var roligt med en super-enkel lösning, faktiskt så återgick konsistensen långsamt till den naturliga, av sig själv! Och "utseendet spelar ingen roll" i alla fall inte på frukt som ska ätas upp, för vackra var de inte efter sin återhämtningsperiod.

När man ska göra kräm (har jag aldrig gjort) ska man ju till att kärna ur också, men det gör man ju lättast i själva munnen, bara att stoppa in plommonet och tugga försiktigt, man gör vissa speciella rörelser med tungan och annat, sen kan man plocka ut kärnan och verkligen gå in för det kärnlösa plommonet.

Naturligt - enkelt - sockerfritt

(metoden rekommenderas väl inte för kräm, kanske för den som är helt säker på att ingen annan kommer att hitta skålen)

« Senast ändrad: 30 apr-09 kl 09:31 av Max_K »
Signatur: Min mormor hette Signe.

Dela detta:

* Inloggade just nu

633 gäster, 2 användare (1 dolda)
Häggblomma

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser