Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninbur till kycklingar?  (läst 3407 gånger)

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
Kaninbur till kycklingar?
« skrivet: 29 apr-09 kl 05:05 »
Jo, vi råkar ha en gammal kaninbur, modell större hemma och funderingen gäller om det kan vara ett bra boende under de första dagarna för kycklingar? Även hönan kan gå rak i den och det är nättak. När hönan har ruvat klart i befintligt rede och äggen kläckts är tanken att lyfta ner mor och barn i kaninburen på golvet. Hur låter det?

Hoppas på smått gör I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Kaninbur till kycklingar?
« Svar #1 skrivet: 29 apr-09 kl 06:20 »
Om hönan ligger och ruvar bland de andra hönsen kan väl  hon och kycklingarna få lov att  bo kvar? Eller det kanske inte är lämpligt där hon är av andra orsaker.
Om redet är en bit upp, hänger på väggen eller så, kanske du kan lyfta ner hela redet när äggen kläckts.
Jag brukar inte flytta på dem om hönan ruvat i ett rede inne hos de andra. Brukar fungera bra ändå! Men mina reden(katttoaletter med tak) står på golvet redan.
Men om hon ligger ensam så är väl en kanin bur rätt ok, kanske något liten för hönan tycker jag.
Har en kaninbur jag med till mina kycklingar, men till dem som är maskinkläckta och inte har någon hönsmamma. Värmelampa har de ovanför såklart!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Krågedal

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 29 apr-09 kl 07:12 »
Jag skrev nyss i en annan tråd. Jag kan rekommendera att hönan får kläcka sina kycklingar enskilt som typ i en kaninbur. Jag har nu en höna som ruvar, hon är 1år och en morgon när jag öppnade låg en annan höna på äggen, då beslöt jag att sothönan fick flytta ut till "kycklingburen" för då var det ca en vecka kvar...det är ett litet hus med avtagbart lock och luckor man kan stänga, till det en ca 2kvm stor rasthage med lock... Vill ni se bilder kan jag skicka ett mms, min mobil har 073 788 7224   Lycka till!! ;D ;D
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #3 skrivet: 29 apr-09 kl 08:59 »
Så länge du bara har en kull så ska du inte behöva ha dina kycklingar i kycklinggömma. En matgömma för kycklingarna däremot är att rekomendera.
Blir det fler kullar så får det helt klart en lugnare start på livet om de kan få vara för sig själva i några dagar innan de kommer ut i stora vida världen.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #4 skrivet: 29 apr-09 kl 21:53 »
Vi har gjort som Krågedal och byggt små ruvburar där hönan kan vara ifred med sina kycklingar. Ser rätt kul ut där de står på rad! För oss som är nybörjare känns det tryggast så, att veta att kycklingarna inte kommer att bli hackade på av någon annan höna.
Höns, stickning och pelargoner

Inga-Karin

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 30 apr-09 kl 17:15 »
Jag har tänkt att "lägga upp det så här:

A&O är att Hönan bestämmer sig för att ruva.

När hon sen har legat och surat i ca.1 vecka samlar jag resterande hönors ägg från samtliga befruktade fem hönor och lägger dit dem under henne. Ojämt antal lär vara viktigt ;-) Hönan måste ges möjlighet att äta och dricka dagligen. Ständig passning underlättar.  När jag hör ljud från äggen på dag 19-23? sätter jag för ett nät i befintligt rede, någon halvmeter upp. När sen äggen kläckts avvaktar jag några dagar och lyfter ner samtliga i kaninburen. Där får de sen gå tills jag ser att samtliga mår bra och sen  lyfter jag på locket och de får välja om de vill inordna sig med övriga eller stanna. Hur låter det i era öron?

Solen skiner, hönsen badar och håller eventuella smådjur i schack. De äter och bjuder ut sig för Herrmann......dagens skörd är 3......väntan känns inte alls betungande......vi mår bara bra.
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.

jasmine83

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 04 maj-09 kl 11:23 »
Jag har tre hönor som just nu ruvar på fyra ägg var... Två av dom delar på en kaninbur och den tredje har jag hägnat in i redet hon ligger i. I den tredjes fall är det meningen att jag ska flytta ner henne till en annan kanin bur jag har när de små har kläckts. När alla har kläckts och jag ser att dom mår bra så ställer jag alltid upp grinden till kaninburarna så domm kan gå in och ut som dom vill på dagen och sen stänger jag för natten den första veckan  beroende på hur det går med de andra vuxna hönsen, har en ganska klantig brahma tupp som inte alltid tittar var han sätter fötterna eller lägger sig någonstans  :P.....
Det har alltid fungerat för mig men mina kanin burar är ca 120 cm långa och mamma höna kan stå upprätt i den utan problem. Jag tycker det är viktigt att hönan kan röra sig ordentligt annars kanske hon trampar på de små..... Lycka till!!
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

Inga-Karin

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 04 maj-09 kl 15:40 »
Tack för en massa bra info (igen)

Jag ska mäta min kaninbur. Den är i två delar, botten och lock med galler upptill som man skjuter ifrån. Jag köpte den till sköldpaddorna, men de trivdes inte där vintertid. Bild och mått kommer som sagt, men här ösregnar det så ni får hålla tillgodo med mina befintliga reden så länge.

Hälsningar I-K

Inga-Karin

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 04 maj-09 kl 16:14 »
forts.

Kycklinggömman visar sig vara 100x50x35.

jasmine83

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 05 maj-09 kl 17:59 »
Den sorten på bilden har jag provat en gång... fick byta ganska fort för det blev lite instängt i och med att det är plast på sidorna, plus att det blev inte så himla lätt för mamma höna att ta sig ur den....
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

Inga-Karin

• Västmanland
« Svar #10 skrivet: 05 maj-09 kl 19:57 »
Den sorten på bilden har jag provat en gång... fick byta ganska fort för det blev lite instängt i och med att det är plast på sidorna, plus att det blev inte så himla lätt för mamma höna att ta sig ur den....

Bra att du varnar! Kan jag göra ngt. för att underlätta? Hälsningar I-K

jasmine83

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 06 maj-09 kl 11:00 »
Eftersom jag bytte till min andra bur med bara nät så kan jag inte svara på det.... Däremot vet jag att det har pratats om kompostgaller i andra trådar men mina kycklingar har smitit i mellan när jag provat det... Bygga en egen bur med vanligt hönsnät är också ett alternativ....

Dela detta:

* Inloggade just nu

700 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser