Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon som tänker sätta upp solfångare i år ?  (läst 9393 gånger)

eka

• Värmland
SV: Någon som tänker sätta upp solfångare i år ?
« Svar #20 skrivet: 20 maj-09 kl 22:08 »

Sedan förstår jag inte dina räkneexempel riktigt. En vakuumsolfångare som ger 600kWh ger väl 600kWh även om den har en större byggyta än referensyta? Eller vad är det egentligen du försöker räkna ut?  ???
Jo det har betydelse för dem som har en begränsad yta.
Om en försäljare då hävdar att du får bättre verkningsgrad och det i verkligheten är 600kWh på 1.5 m2 eller 400kWh på 1m2 och motiverar det högre priset med verkningsgrad. Då ljuger försäljaren. Priset är ju det samma.
Det är en viktig parameter för mig. Det visar att föräljaren är mer intresserad av att sälja det som ger mest avans än att ge mig de bästa grejorna.

Jag väljer då hellre ett system som är enklare och hållbarare (och billigare då byggsatserna är ännu billigare). Jag vill inte behöva byta något efter färdig installation.
Jag vill inte heller behöva besikta anläggningen för att söka efter defekter.

Det jag egentligen är mest intresserad av är den faktiska effekten per insatt krona, när man behöver värmen för det är kallt ute.
Mitt mål är det motsatta. När det är kallt ute så är verkningsgraden på mitt övriga system högt. När det är varmt ute är verkningsgraden på pellets låg. Då vill jag nå 100% solvärme. Den värme jag får övrig tid är bara ett extra pluss.

Och hur beräknas dina verkningsgrader? Är det på refyta, byggyta eller insatt krona? Tas det hänsyn till effekterna av solens vandring och de olika vinklarna från soluppgång till solnedgång? Eller är det bara en förenklad modell, lånad från hur man beräknar plana solfångare, där solen bara antas gå rakt upp och ned, utan att belysa rör maximalt större delen av dagen?
Vet faktiskt inte. Jag misstänker att de gör prov med solsimulator och sedan beräknar utifrån en tänkt solkurva.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
« Svar #21 skrivet: 20 maj-09 kl 22:21 »
Anders! Inte alltid. Du såg inte dessa väl?    :) :) :)
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #22 skrivet: 21 maj-09 kl 05:36 »
Det är så att man inte får blanda ihop bygg yta med referensytan.
En plan solfångare är byggytan nästan identisk med ref ytan. På ett vakumsystem så skiljer byggytan mot ref ytan med en faktor 2/3.
Exempel
Plan 450kWh * 0.91(byggyta) = 410kWh
Vacu 600kWh * 2/3(byggyta)=400kWh
 :o

Jo det har betydelse för dem som har en begränsad yta.
Om en försäljare då hävdar att du får bättre verkningsgrad och det i verkligheten är 600kWh på 1.5 m2 eller 400kWh på 1m2 och motiverar det högre priset med verkningsgrad. Då ljuger försäljaren. Priset är ju det samma.
Det är en viktig parameter för mig. Det visar att föräljaren är mer intresserad av att sälja det som ger mest avans än att ge mig de bästa grejorna.

Men man köper väl sällan solfångare per kvadratmeter? Utan man köper väl N st solfångare som är av en viss fix storlek, som man har plats med på taket, så att man kommer upp till en viss total kapacitet för en viss fix summa pengar. Fattar fortfarande inte vad din beräkning skulle demonstrera?  ???

K.A.J: Jo, jag såg dina  :) :) :). Det var det som fick mig att reagera. :o Jag tolkar  :) helt annorlunda än exempelvis ;), :o eller ::). För att inte tala om  ;D och  :D8) Det gäller att välja rätt smilie om man inte vill bli missförstådd. Eller göra sig besväret att formulera sig med ord.  ;)

A.
« Senast ändrad: 21 maj-09 kl 06:10 av (sɹǝpuɐ) »

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
« Svar #23 skrivet: 21 maj-09 kl 09:20 »
Ja jag hoppades att Du skulle förstå att det var lite retfullt skämtande! :) Men Du tog det nog lite för gravalvarligt, ursäkta :-[

K.A.J

Ewald

« Svar #24 skrivet: 21 jul-09 kl 21:23 »
Hej !

Jag skulle säga så här:

En plan solfångare har en större belyst area. Den är speciellt lönsamt när man kan justera den exakt mot söder. Då kan den ta upp den inkommande solstrålning som har maximal effekt vid lunchtiden bäst. Den har ju en större belyst area. Plana solfångare är mest billiga. Väldigt billiga kostar inte mer än 3000 Kronor inkl. moms eller till och med mindre.

När solstrålningen kommer från sidan får man dock en minskning med cos(vinkel).

En vakuumrörsolfångare har vakuum som förhindrar värmeförluster via värmeledning och eventuellt konvektion. Dessutom kan den ta upp solstrålning som kommer från sidan bättre jämfört med en plan solfångare.

Det är speciellt en fördel när man inte kan justera solfångaren exakt mot söder. Då inkommer strålningen som har maximal intensitet (vid lunchtiden) från sidan. En vakuumrör solfångare är mest dyrare än vad en plan är. Den kan även ta upp diffus strålning bättre än vad en plan solfångare kan.

Det är dock alltid viktigt att kolla i SPs lista vilket årsutbyte en solfångare ger och sen vad den kostar.

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
« Svar #25 skrivet: 21 sep-09 kl 08:46 »
Där kan ju vacumrör ha ett plus om man inte har något södertak! Själv har jag ett södertak som bara aviker någon grad från att ligga rakt i söder. Och taklutningen är närmast perfekt för att ge bästa årskurvan c:a 50 grader.

K.A.J

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
« Svar #26 skrivet: 21 sep-09 kl 16:59 »
Har kommit fram till att ackumulatortankar är för dåligt isolerade. Min "slavtank" sjunker nästan lika mycket i temp som den jag tar varmvatten ifrån. Skall nu göra ett test med 10 cm extra frigolitisolering, få se om det förbättrar "lagringstiden".

K.A.J

M8e

• Västerbotten
« Svar #27 skrivet: 22 sep-09 kl 12:26 »
Hur är slavtanken inkopplad? Varmt vatten är som alla vet lättare än kallt(4gradigt är tyngst) så man kan få oväntade flöden på grund av självcirkulation.
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
« Svar #28 skrivet: 24 sep-09 kl 09:11 »
Har kulventiler så jag stänger cirkulationen helt när jag har laddat "slaven"! Därmed ingen självcirkulation när jag gjorde jämförelsen.

K.A.J

Menteverde

« Svar #29 skrivet: 03 nov-09 kl 21:46 »
Har inte orkat läsa hela diskussionen, men jag undersökte solfångar marknaden noggrant i ungefär juli och kom fram till diverse saker.

Plansolfångare har längre livslängd än vakumrör. Jag hade kontakt direkt med Sunrain i Kina och försäljaren där menade att deras heatpipe vakumrör hade en livslängd på 15 år, medan dom flesta plansolfångare håller 20-25 år. Prestandan på en heatpipe börjar dessutom sjunka efter runt 10 år. Livslängden på U-rör bedömde dom till 12-15 år. Detta för att dom små U rören eroderar och sätts igen.

Sunrain är enligt min bedömning ett av dom största, seriösa och mest etablerade företagen på vakumrörsmarknaden, så dessa siffror kan nog antas vara generella.

Vakumet i dom moderna dubbelmantlade vakumrören släpper inte om dom inte har fabrikationsfel eller utsätts för våld. Vakumet ligger där i en dubbel glastub som smälts ihop. Tidigare gjordes vakumrör med ett enkelglas, och med gummitätningar och liknande mellan glaset och heatpipen. SunPur har så vitt jag vet denna konstruktion ännu. Köp inte, dom tenderar att spricka och läcka.

När det gäller energi per byggarea producerar bra plansolfångare årligen lika mycket eller mer än dom flesta vakumrörssolfångare. Alltså behöver en anläggning med plansolfångare inte ta större plats än en vakumrörsanläggning som ger lika mycket.

Per producerad kWh är plansolfångare ungefär lika dyra som vakumrör om man ser till t.ex. en period kortare än vakumrörens livslängd. Ser man till den den totala livslängden som beräknas vara längre för plana solfångare vinner plansolfångaren.

Gällande hur mycket bättre vakumrör presterar när det är kallt och mulet ute verkar det som att denna effekt kan vägas upp genom att sätta upp några fler plansolfångare. Bra med vakumrören att dom ger mindre på sommaren när dom inte behövs så mycket och mer på vintern när ett energitillskott alltid är välkommet. 

Här är en komparation från SP, plan vs. vakum:

http://www.sp.se/sv/units/energy/Documents/ETk/SP%20rapp%202002-20.pdf

Tycker dom använt slöa solfångare för testet, eller så är utbyten totalt omräknade idag. Skulle gärna motta objektiva mätvärden som jämför marknadsaktuella vakumrör med en plansolfångare.

Har jämförelsen mellan solfångare i ett Excel dokument, kan ladda upp den om någon tipsar om någon bra gratisserver.

Personligen tycker jag att plansolfångare oftast är snyggare än vakumrör om dom integreras på ett proffsigt sätt i tak och väggar. Det är en enkel produkt som fortfarande tillverkas i Sverige. Vakumrör kan bytas om dom går sönder, men risken att det kinesiska företag som ska tillhandahålla nya rör helt plötsligt försvinner får ses som ganska påtaglig. Speciellt över en 15 års period.

Plansolfångare är väldigt tåliga också. Jag var och tittade på en plan solfångare, 2m2 stor. Tillverkaren berättade att han hade hoppat på solfångarens ovansida utan att glaset gick sönder.  Vanligt 4 m.m glas. Om det sen är nödvändigt med en solfångare som klarar vandalvåld av dom lite högre kalibrarna är ju en annan fråga.

Dela detta:

* Inloggade just nu

609 gäster, 1 användare
ÖsterFröken

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser