Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rödbeta istället för salpeter?  (läst 5700 gånger)

Rödbeta istället för salpeter?
« skrivet: 05 dec-05 kl 13:46 »
Citat från annan topic "Vill man ha en rödaktig skinka så lägger man i 1 msk salpeter i salt lagen ... Själv vill vi inte ha nitirit i maten så vi äter en lite gråare skinka ... men god är den..."

Jag har en fundering utifrån "naturlig" färgning av livsmedel typ glass etc. (när det står naturidentiska/naturliga färgämnen är det ofta rödbeta)... kan man inte ha lite rödbetssaft i saltlagen? Någon som vet/provat?

Maria
« Senast ändrad: 10 dec-05 kl 00:56 av Rosenqvist »
Är genbank för Blå And, Gotlandskanin, Ölandsgås samt Ölandshöna. Vi har även Abessiniermarsin, Bordercollie, Isländsk fårhund och minishettisar.

Sommartorparn

Re:Rödbeta istället för salpeter?
« Svar #1 skrivet: 21 feb-07 kl 10:19 »
Tänkte också salta en skinka utan nitrit. För det är väl okej att ta ett vanligt recept och bara utesluta salpetern? Den är väl bara till för färgens skull? Jag har sett grå skinka flera gånger i eko-affärer och utgår från att de har strukit salpetern. Först tänkte jag faktiskt köpa salpeter, men fick såna konstiga motfrågor på apoteket om vilken sorts (kalium, natrium, flytande, koncentrerat) så då kom jag på att det faktiskt inte ens är nyttigt med salpeter. ;)

Ja, och så kan jag ju passa på att putta upp frågan som det heter: Går det att få skinkan röd med rödbetor?

git

• På våran gård är det
« Svar #2 skrivet: 21 feb-07 kl 11:11 »
Har ingen aning, sätter kanske lite smak. troligt att det bara blir röd på utsidan.
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

Anders G.

• -
« Svar #3 skrivet: 31 mar-07 kl 14:35 »
Varför salpeter i saltad mat? Inte bara färg, utan även bakteriologisk effekt. Länk till livsmedelsverket www.slv.se
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11296&epslanguage=SV

Om det behövs? Tja, beror på hygien och otur.
Farligt med nitrit? I måttliga mängder, nej.

Hemvändare

• Tid är allt vi har
« Svar #4 skrivet: 24 sep-07 kl 18:10 »
Citat från annan topic "Vill man ha en rödaktig skinka så lägger man i 1 msk salpeter i salt lagen ... Själv vill vi inte ha nitirit i maten så vi äter en lite gråare skinka ... men god är den..."

Jag har en fundering utifrån "naturlig" färgning av livsmedel typ glass etc. (när det står naturidentiska/naturliga färgämnen är det ofta rödbeta)... kan man inte ha lite rödbetssaft i saltlagen? Någon som vet/provat?

Maria

Detta med naturidentiska och naturliga färgämnen. Som jag har förstått det är naturidentiska inte alls samma sak som naturliga färg ämnen. Naturidentiska är syntetiska tråtts sitt förvillande namn och inte alls bra.

Jag vill häller inte ha nitrit i min mat och undrar om du/någon har ett recept på hur man gör rökt kött utan salpeter och annat konsigt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser