Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta med varandra  (läst 11708 gånger)

Bo

  • Inlägg: 4238
Nej det är sant
« Svar #20 skrivet: 18 jan-06 kl 21:53 »
Den stora poängen med penningfri ekonomi är ju att den är obeskattad.

Det är därför självhushållning nu börjar bli lönsamt jämfört med lönearbete där man jobbar drygt halva året för skatten.


Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Byta med varandra
« Svar #21 skrivet: 21 jan-06 kl 16:46 »
Jag ville ta upp vissa löjligheter i skattesystemet, många paragrafer kapslar in människan och gör henne asocial, om de följs till punk och prick.

Tänk om min fru måste betala moms för att jag tvättar hennes underkläder?

Det är omöjligt att dra en gräns vad som exakt är skattefusk, utan att vara dogmatiskt trogen ALLA paragrafer och utbildad i 20 år, helst inte på skattekontoret, utan hos en större fifflare, för att se hur ohållbart och orättvist det är.

Skatt drabbas i Sverige hårdast den som har lite.

Bostadsbidrag är inte till för att hjälpa nån med hyran, utan för att hålla priset och efterfrågan uppe på just denna vara, till byggmaffians och hela dess komplexa bihangs fromma.

En som har en låg pension, får som valfläsk att bostadsbidraget ska höjas, varför får inte pensionären högre pension, så  det går att välja om man vill bo dyrt eller ha annan konsumtion.

I ljuset av detta resonemang ser vi att det som ser ut att vara skattefinansierade fromma utgifter egentligen är ett sätt att styra en konsumtion, begränsa frihet och gynna mycket rikare.

De 80-åriga särbos som finns har inget att vinna på att flytta ihop, de bor inte gratis som de tror utan är "tvingade" att ha det så, då det inte går att friställa medlen till annat.

Kommer kronofogden hem till någon som är gift med husägaren och bor där med äktenskapsförord, utmätes av den drabbades del så att de BÅDA har "skälig levnadstandard", men tar man och skaffar ett dyrare boende, får fogden mindre, detta kan göras genom att höja huslånet och  husägaren skaffar en ny bil "gratis".

Vi har ett system för fixare inte för förnuft, och detta inverkar menligt på tillståndet i landet.





« Senast ändrad: 21 jan-06 kl 16:51 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Bo

  • Inlägg: 4238
Just därför
« Svar #22 skrivet: 21 jan-06 kl 18:22 »
finns det skäl att med större allvar begrunda det förslag till en bättre ordning som under ett antal decennier finslipats av en högst kompetent och intelligent individ. - Det kommer aldrig att presenteras någon annan lösning på problemet.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Byta med varandra
« Svar #23 skrivet: 21 jan-06 kl 19:33 »
Citera
begrunda det förslag till en bättre ordning som under ett antal decennier finslipats av en högst kompetent och intelligent individ

Jaha Bo, var kan man då få se annat än antydningar av denna enda slutgiltiga lösning?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Bo

  • Inlägg: 4238
Här
« Svar #24 skrivet: 21 jan-06 kl 20:38 »

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
Re:Byta med varandra
« Svar #25 skrivet: 23 jan-06 kl 13:43 »
Varför skall man byta med varandra?

Det är besvärligt att lokalisera någon som har vad jag vill ha och som också vill ha något jag har.

Enklast vore ju att använda en neutral värdemätare som mellanled (pengar). Men att byta kan ju innebära så mycket mer.

Man visar och får uppskattning och uppmuntran. Den sociala dimensionen är viktig. Det blir lätt tillfälle att bjuda på en kopp kaffe eller att bli bjuden. Kunskaper och erfarenheter kan utbytas och relationer uppstå. Kanske det har större värde än de bytta grejerna.

A.


Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Byta med varandra
« Svar #26 skrivet: 23 jan-06 kl 13:54 »
Anders

Samma vibrationer kan uppstå när man byter en gammal höna mot en tjuga med Selma på.
« Senast ändrad: 23 jan-06 kl 13:54 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Byta med varandra
« Svar #27 skrivet: 23 jan-06 kl 14:39 »
Hm, svårt att hitta? Folk frågar mig jämnt om jag vill byta grejer. Beror väl på vem man är, folk man känner och vart man bor och så......

Sol

  • Inlägg: 238
    • Skåne
    • fingerfardig
Re:Byta med varandra
« Svar #28 skrivet: 22 mar-06 kl 08:40 »

Men hur värderar man?, jag tycker det verkar jättesvårt. Hur sätter ni ett värde på era och andras saker?
Jag håller själv på lite med keramik, innan jag började med detta tyckte jag alltid att hantverk va dyrt, nu förstår jag bättre!  :)

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Byta med varandra
« Svar #29 skrivet: 22 mar-06 kl 08:48 »
Om man ska byta varor eller tjänster med varann, är en metod att sätta värdet till vad det skulle kosta på öppna marknaden.
Man kan ju anta att det värdet med tiden balanserats till det "verkliga" värdet.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Suresh

  • Gäst
Re:Byta med varandra
« Svar #30 skrivet: 22 mar-06 kl 10:35 »
Jag antar att bytesringar har diskuterats här förut.

Det finns flera fördelar med att upprätta särskilda bytesvalutor, även om de inte utgör någon patentlösning på penningproblemen.

I vart fall tror jag att en bytesvaluta administrerad via alternativ.nu kunde vara en intressant idé.

MammaMia79

  • Inlägg: 63
    • Dalens fjäder och fä
Re:Byta med varandra
« Svar #31 skrivet: 23 maj-06 kl 22:05 »
Det här låter både kul och bra.

Har en hel del liggande och gående här och var. Själv eller snarare min trädgård behöver hjälp av något proffs. Flyttade in här för snart två år sedan och jag har ännu inte lärt mig vad allt är, och de arma fruktträden sedan, det ena körsbärsträdet förlorade jag under min sambos angrepp, det enda som var kvar efter hans beskärning var en två meters stubbe! Just nu pular jag ner lökar här och var mest på skoj, några blommor har det blivit ändå.

Vad kan jag erbjuda?

Har två gamla hästredskap som jag säljer åt grannen, en harv och en såmaskin

Har lite tuppar och någon höna, obs kycklingar.

Ev. gässlingar

Ägg

Plantor av diverse, eller sticklingar?

(En hel gödselstack/kompost som måste bort) Men vem vill ha nåt sånt?  :D

Tja mer finns nog, läge att rota?

Vad behövs? Hm

Blandsäd, gärna kross till mina djur, främst nassarna
Äggkläckare
Småhus till simfåglarna...eller annat
Trädbeskärning
Gamla kärl typ baljor eller mjölkkannor för plantering
En eller två gamla träekor för nedgrävning och omvandling till dammar.


sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
Re:Byta med varandra
« Svar #32 skrivet: 26 maj-06 kl 15:22 »
Nu har jag varit på Återträff och praktiskt provat på att byta grejer! Funkar finemang!

Jag blev av med en massa honung (12 kg) och fick mössa, inneskor, overall, diverse småplantor (bla stevia, jalapeno, smultron och spansk körvel) med mera. Mot löfte om virke i sommar även några jättefina navare och en timmerklave. Ett par av navarna (som jag hade mer än en av samma storlek av) och lite mera virke byttes sedan mot en fårpäls.

Det var inga större problem att komma överns om priser. Det gäller bara att bägge parter skall känna att de har gjort klippet!

Kom ihåg: Dags för en ny bytesmarknad i Kärringe 22 Juli!

Har du en gammal potatisvagn liggande oanvänd? Du vet en sådan med cykelhjul och järnram med brädor liggande i? Även "defekt". Det skulle lätt vara värt en fin trädgårdsmöbel bord och tvä bänkar eller ...

A.

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Re:Byta med varandra
« Svar #33 skrivet: 28 maj-06 kl 19:24 »

Har du en gammal potatisvagn liggande oanvänd? Du vet en sådan med cykelhjul och järnram med brädor liggande i? Även "defekt". Det skulle lätt vara värt en fin trädgårdsmöbel bord och tvä bänkar eller ...

A.

Jag skulle kalla det en cykelkärra och tyvärr byter jag inte bort våran!! Men Har du snygga trädgårdsmöbler byter jag gärna till mig det mot.... Tja en fin handdriven slipsten kanske?? Eller En baden-baden stol utan dyna (vill du gärna ha va?? ;)) Eller... En solbädd (fällbar stol i trä, med dyna) eller kanske en gammal 50-60 tals fotölj, några konstiga tavlor, eller en bunt pianogångjärn, eller.... Ja kom på nåt!

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
Re:Byta med varandra
« Svar #34 skrivet: 29 maj-06 kl 13:22 »
Du kan se trädgårdsmöblerna på min hemsida där jag marknadsför återträffen i sommar. Grova rustika grejer utan ryggstöd. På den modell jag har nu är benen fastskruvade. Men jag har tänkt göra fler bänkar där jag borrar och knackar in benen istället - fast lika rejäla. Med lite utelasyr kan möblerna stå ute året om, fast jag sätter in dem på vintern iaf.

Jag kör med utelasyr med färgen "mahogny". Det blir nästan precis samma färg som falu rödfärg, fast man ser träets mönster igenom. Fast man kan ju välja någon annan färg om man vill. Med "mahogny" smälter möblerna in bra intill huset. Svart eller svartbrunt blir mera "traditionellt".

På min återträff kan du vara kreativ och göra dina egna bänkar och bord precis som du vill ha dem. Jag har kapat upp ett lager kvistfria ben-ämnen i fur så att de torkar ner lagom till 22 juli. Bara att tälja runt. Med navaren jag fick av Markus i Blekinge kan man sedan borra lämpliga hål. Det går fint att göra dem något mindre rustika om man så önskar. Eller mer...

Skall jag göra några bänkar åt dig att hämta?

En slipsten är inte fel.
Snygga trasmattor?
Bandkniv?
Andra verktyg för träbearbetning.
En snyggt inramad riddarteckning?
Diverse delikatesser:
Ägg?
God sylt?
Torkad svamp?
Lingonsylt.
Blåbär.

A.

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Re:Byta med varandra
« Svar #35 skrivet: 17 jul-06 kl 08:07 »
Ehh... bättre sent än aldrig, antar jag... (Anders), trädgårdsmöblerna hoppar vi över den här gången tror jag, hade tänkt att ha dem på altanen, men jag verkar inte ha fått ändan ur när det gäller altanen så den får väl blir fixad o pysslad nästa sommar antar jag.

Men jag ville säga att vi kommer och vill gärna byta till oss lite honung i alla fall. Kommer att ha med ägg (tror jag, ska kolla förråden) och vinbär (röda, svarta är inte riktigt mogna än tror jag) och krusbär om nån vill ha. Med lite tur så hinner körsbären mogna och då tar vi med oss det med. De är röda och sööööta. Inget att spara och sylta o safta på, men godis duger de bra som.

 ;D

Om nån som kommer vill ta med en surdeg så skulle jag bli glad, för vi glömde ta undan en bit när vi bakade sist. (virriga småbarnsföräldrar, ni vet  ;) )

Ha det!!

Bärfisen

  • Inlägg: 77
  • Jag kånkar å sliter
Re:Byta med varandra
« Svar #36 skrivet: 19 jul-06 kl 15:52 »
Jag antar att bytesringar har diskuterats här förut.

Det finns flera fördelar med att upprätta särskilda bytesvalutor, även om de inte utgör någon patentlösning på penningproblemen.

I vart fall tror jag att en bytesvaluta administrerad via alternativ.nu kunde vara en intressant idé.



Kan bara hålla med. Alternativa valutor finns på många ställen i världen.

http://www.lets.nu/

Alla har inte möjlighet att odla själv, men kan erbjuda tjänster, på så sätt kan man dra fördelar på ömsesidig basis.
Det handlar ju inte om att försörja sig på sin nätta produktion utan få en fin möjlighet att byta till sig andra varor på alternativt vis.

Tror att det behövs en sida för en alternativ marknad med en alternativ valuta, får hoppas att någon tar i tu med saken.

Suresh

  • Gäst
Re:Byta med varandra
« Svar #37 skrivet: 19 jul-06 kl 16:08 »
Förslag till namn på en elektronisk Åter-valuta:

iYen

Kunde inte låta bli...
« Senast ändrad: 19 jul-06 kl 16:09 av Suresh »

MammaMia79

  • Inlägg: 63
    • Dalens fjäder och fä
Någon som vill ha vinbär?
« Svar #38 skrivet: 29 jul-06 kl 23:45 »
Mina bärbuskar är proppfulla med lagom mogna bär,och jag kan inte ta tillvara på allt tyvärr.

Jag har både röda och svarta vinbär, tar inga pengar för dem, men byter gärna mot nåt kul som hör trädgården till eller annat.
Byte är dock inte heller något krav, ser gärna att bären kommer till nytta.

Vad har ni stående hemma som ni gärna byter bort? Kanske kan erbjuda någon slags tjänst som trädbeskärning eller annat. (Här behövs verkligen en bra byggare av småsaker! )

Jag har lite annat att byta bort också, som ägg i olika storlekar, små körsbärsplantor, gödsel, (om någon är intresserad av teckningar så är jag hyfsad på att rita djur, främst hästar, men har lagt ner det de sista åren pga dåligt sjävförtroende gällande mitt ritande, men kan nog ta upp det igen om intresse skulle finnas.)

Har kanske kultingar på G i september av linderödssvin, renrasiga föräldrar, mamman blivande genbank, dock ej pappan, därför ingen genbank på de eventuella små.

Diverse djur finns också till försäljning eller byte.

Har drivit upp lite majsplantor, kan tänka mig att byta bort några.

Hm, finns säkert mer här hemma. Har en drös böcker och tidningar av olika slag liggande också.

mvh lilla jag


terra

  • Gäst
Re:Byta med varandra
« Svar #39 skrivet: 30 jul-06 kl 19:02 »
Hej!
Byteshandel är något som också diskuteras på adbuster.se... Vi funderar på att skapa en sida på internet, men också att försöka få till byteshandlar live, en är visst på gång i umeå och jag vill prova i Stockholm. Om någon är intresserad.. skicka ett mail!/ Therese


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

363 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser