Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta med varandra  (läst 11706 gånger)

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
Re:Byta med varandra
« Svar #40 skrivet: 09 aug-06 kl 12:27 »
Bytesmarknad på Internet är nog bra, men då kanske det blir lättare att arbeta med pengar.

Det bästa vore nog någon form av regionala bytesträffar. Kanske 3 ggr per år. Våren: Byta frön, sticklingar och småplantor. Hösten: Byta skördade grejer, svamp, sylt, saft mm. Vintern: Byta kläder, prylar och böcker.

Men för att det skall fungera så bör det nog bli ganska regelbundna träffar.

Jag har redan en träff i Småland planerad till nästa sommar: En månad efter midsommar. Lite tidigt för att byta skördade produkter, men kan funka delvis. Markus hade en i Blekinge den 20:e maj, det var ett bra tillfälle för att byta till sig plantor.

Vad säger ni? Kan du föreslå lite fler tillfällen till bytesmarknader?

Kanske lite senare på hösten eller under vintern?

A.

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
Re:Byta med varandra
« Svar #41 skrivet: 09 aug-06 kl 12:37 »
Nånstans i Västsverige, kanske? I höst - tillfälle att byta skördeprodukter, egenodlade frön, delade plantor mm, kanske vinterprylar oxå?

Borås/Alingsås-trakten om jag får välja  ;)

nettan

  • Gäst
Re:Byta med varandra
« Svar #42 skrivet: 18 okt-06 kl 18:57 »
Att sälja sina alster är naturligtvis bra. Men har man mycket av något så kan det vara svårt att få allt sålt. Då kan det vara bra att idka byteshandel. I större skala är det naturligtvis förkastligt - man skall naturligtvis bidra med moms och skatter etc. Men i mindre skala är det ju mycket intressant.

Det vore roligt att höra hur det är med andras "primärproduktion".

Vad har du för mycket av som du vill byta?
Och vad vill du byta till dig?

Kanske kan vi kontakta varandra för att byta med varandra eller ordna en "bytesmarknad" på lämpliga platser... Kanske på Internet. "E-Byt" istället för "E-Bay". Kanske hemma hos någon.

Själv har jag onödigt mycket av:
* Honung
* Ohyvlat virke

Jag vill byta till mig:
* Utsäde av någon bra resistent potatissort.
* Sticklingar/småplator av hasselbuskar.
* Bandkniv.
* Smide till en vipp-svarv.

A.

hej!
byteshandel är ju ett jättebra förslag!!!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

388 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser