Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förodla potatis på rätt sätt  (läst 18933 gånger)

andreasm

Förodla potatis på rätt sätt
« skrivet: 28 apr-09 kl 18:11 »
Jag är nybörjare på att odla men är ganska seriös då jag har nyss fått tillgång till mycket mark att bruka. Jag har letat på forumet och läst, men jag har fortfarande ett par frågor om att förgro potatis.

Jag kommer att förgro av två anledningar:
- tidiga sorter för att få tidigare skörd
- sena sorter för att få så stor motståndskraft mot bladmögel som möjligt.

Jag kommer att plantera potatisen om tre veckor - jag kan inte göra det varken förr eller senare då min mark ligger en bit från där jag bor till vardags.

Jag köpte lite olika sorter hos lantmännen men tycker att det de hade i affären redan hade börjat förgro väldigt mycket. Groddarna ser också inte direkt ut som jag hade förväntat mig - de är långa och vita + lila och har rötter som har börjat växa ut.

Se bifogad bild

Mina frågor:
1) Är dessa groddar felaktiga och ska jag bryta av dem för att börja om från början nu när de står ljust? Verkar som de grott mörkt och bara blivit långa och gängliga. Kommer de att vara förstörda när jag ska plantera om tre veckor? Ska jag lägga dem mörkt istället?

2) Jag läste att man kan få tidigare skörd om man lägger potatisen på jord/torv vilket jag också testar (se bild). Har jag lagt potatisen fel eftersom groddarna redan har rötter runt omkring dem? Grodden ska väl uppåt och rötterna neråt... men eftersom de växer tillsammans ska grodd+rotpaketet läggas mot jorden eller uppåt?

Hoppas att någon kan ge svar! Tack!!

-Andreas

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
SV: Förodla potatis på rätt sätt
« Svar #1 skrivet: 28 apr-09 kl 18:42 »
Jag har oxå förgrott potatis i år men började redan 18 mars och satte några i äggfack, några i brätten med gödslad torv och några i krukor. De i äggfack har pyttesmå knallgröna groddar med små blad, de i gödslad torv och krukor har rötter och knubbiga bladrosetter. Alla potäter har stått ljust och runt 6-15 grader varmt.

Du har nog köpt dina potatisar lite sent eftersom groddarna har hunnit bli långa (som de blir i affären när det är för mörkt och för varmt) men det är nog ingen fara på taket. Förvara dem ljust och svalt så de inte ränner iväg mer. Sätt dom sen med rötterna neråt och grodden uppåt så blir det jättebra!

Nästa år har du erfarenhet och sätter potatisen tidigare, ljusare och svalare :)
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Bo

« Svar #2 skrivet: 28 apr-09 kl 20:24 »
Jag fick en hink med bortglömda potatisar i fjor med 20 cm långa groddar som jag satte och där blev fina plantor av dem också.

Harvey

• Bohuslän
    • En Trädgårdsälskares betraktelser
« Svar #3 skrivet: 29 apr-09 kl 20:10 »
Ok, jag är verkligen inte duktig på potatisodling, men en sak tror jag, och det är att sättpotatis skall vara SMÅ. All sättpotatis  jag har sett är stora potäter, alltså har jag delat mina på mitten. Stora sättpotatisar=små potatis, små sättpotatis=stora potatisar har jag fått lära mig. Eller..? Jag har lagt mina halvor på tork innan sättning, hoppas jag gjort rätt.

Kuling

• Småland
« Svar #4 skrivet: 01 maj-09 kl 08:45 »
Hej!

Jag köpte sättpotatis delade alla på mitten så att jag fick dubbelt så många. Sedan tog jag och täckte botten med plast i en låda, hällde på 4-5 cm jord och tryckte ner alla ogrodda potatisar i jorden, vattnade en smula och vips så hade jade jag finfina tjocka groddar på potatisarna, de utveklar t.o.m. rötter. Detta tog nog ungefär 1,5 -2 veckor från det att jag lade dem till groning tills att jag satte dem i jorden. Nu har blasten redan börjat visa sig 5 cm ovan jord där jag satte dem 22 april. Jag bor i södra Småland.

Mvh Kuling

eva_i_paradiset

• KESO på mattes huvud
« Svar #5 skrivet: 03 maj-09 kl 09:12 »
kan man sätta potatisen utan groddar? Vill sätta de nu men de har nästan inga groddar alls. Bor i småland.
Höstnjuter i paradiset utanför Gränna med ungar, man, och djur!!!!

Elin G

• Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
« Svar #6 skrivet: 03 maj-09 kl 11:42 »
kan man sätta potatisen utan groddar? Vill sätta de nu men de har nästan inga groddar alls. Bor i småland.

Det kan man. Så gjorde vi förra året i alla fall och vi fick potatis.
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

Kajsa Kavat

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 04 maj-09 kl 09:14 »
Självklart kan du sätta potatisen utan groddar,det tar bara lite längre tid för den att komma upp ur jorden.Det är inte all sättpotatis man köper som har så vansinnigt långa groddar heller.Har man förgrodd potatis bör man vara försiktig med groddarna när man sätter den,så de inte går av och att man ser till att grodden kommer uppåt mot jordytan.

MVH/LYS

Bo

« Svar #8 skrivet: 04 maj-09 kl 20:18 »
Har inte kollat själv men det anses att stora sättor ger många små potatisar och små sättor ger några få stora.

Razmusen

« Svar #9 skrivet: 15 maj-09 kl 08:50 »
Hej.
Under dom år som jag har odlat potatis så har jag märkt att groddarna ser olika ut på olika sorters potatis.
Kan det vara en synvilla eller har jag sett rätt?
Mvh Rasmus.

Existens?

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 15 maj-09 kl 09:00 »
Ok, jag är verkligen inte duktig på potatisodling, men en sak tror jag, och det är att sättpotatis skall vara SMÅ. All sättpotatis  jag har sett är stora potäter, alltså har jag delat mina på mitten. Stora sättpotatisar=små potatis, små sättpotatis=stora potatisar har jag fått lära mig. Eller..? Jag har lagt mina halvor på tork innan sättning, hoppas jag gjort rätt.

Det där är på sätt och vis sant. En stor sättpotatis ger många nya potatisar, och en liten då följdaktligen färre.
Men detta behöver ju då inte betyda att dom för det automatiskt blir mindre, men det krävs att det finns utrymme, näring och vatten för att alla ska växa till sig. Så jorden måste vara riktigt lucker tillräckligt djupt, man kupar upp ordentligt allteftersom, och gödslar och vattnar. Och potatis behöver vatten vid tillväxten av de nya knölarna, alltså rätt sent.
Att dela på stora potatis till utsäde är helt ok, och gör ju att de räcker längre.

Tulipanaros

« Svar #11 skrivet: 16 maj-09 kl 22:57 »
Hej.
Under dom år som jag har odlat potatis så har jag märkt att groddarna ser olika ut på olika sorters potatis.
Kan det vara en synvilla eller har jag sett rätt?
Mvh Rasmus.

Så är det absolut -- också blasten ser ju olika ut på olika potatisar, så det är helt naturligt att groddarna ser olika ut. I min blogg har jag bilder på groddarna hos de två sorter jag har har i år, och det syns tydligt hur olika de är: http://tulipanaros.wordpress.com/2009/04/18/potatisgroddar/

Frågan är bara: vilken är Maris bard och vilken är Timo? Jag blandade förstås ihop dem...

Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 2 användare (1 dolda)
Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser