Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon som provat potatisodling på dette viset?  (läst 12183 gånger)

Bo

SV: Någon som provat potatisodling på dette viset?
« Svar #20 skrivet: 16 aug-09 kl 05:46 »
Vittjade nu. - Obetydlig skörd med alla knölarna samlade på en nivå och inga anlag upp längs stjälkarna som man hade räknat med.

prince

« Svar #21 skrivet: 16 aug-09 kl 12:42 »
har för mig att man ska fylla på med potis allt eftersom också, men det kanske är fel?

Lägga ett lager potaisi botten, fylla på med jord låta blast komma upp, lägga nya potatis och fylla på mer jord eyc etc...
Så att man bygger upp sättorna på höjden istället??
Jag har odlat i däck iår och ska odla mer på höjd nästa år!  Hoppas det kommer funka!!

Nils i torpet

• Halland
« Svar #22 skrivet: 17 okt-09 kl 11:41 »
Vittjade nu. - Obetydlig skörd med alla knölarna samlade på en nivå och inga anlag upp längs stjälkarna som man hade räknat med.

Höll på att glömma redovisa mitt resultat! Mitt potatistorn fick samma utgång som Bos... En halv hink med knölar, alla växandes i nedre delen av tornet... Får väl till nästa år prova såsom prince skriver att lägga fler knölar samtidigt som man lägger ny jord.
Ger inte upp än =)

videvi

• Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
« Svar #23 skrivet: 05 nov-09 kl 22:37 »
Kan det vara så att det funkar olika beroende på vilken sorts potatis som använts?

Har märkt på de jag odlat själv (på vanligt sätt) att en del har sina knölar väldigt ytligt och en del sorter har knölarna mer på djupet. Och att vissa sorter samlar knölarna väldigt tätt runt "sätten", och andra sprider dom mera så att man får leta lite.

Odlar i sandigaste sandjord och krafsar fram mina potatisar med händerna vid skörd. Blir besvärligt när man får leta djupare.
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

Humle

• Västerbotten
« Svar #24 skrivet: 15 jun-11 kl 11:27 »
Jag tror mer och mer att detta är något av en "urban legend"... med andra ord hittepå som inte funkar. Jag letar med ficklampa efter folk som fått rejäla skördar i sina potatistorn men det enda jag hittar är mer eller mindre misslyckade resultat som folk redovisar. Då får man ta i beräkning att man ogärna visar sina misslyckanden så hade någon lyckats skulle jag mest troligt ha sett det. Här i tråden har några misslyckats och här hittade jag 4 st på youtube som misslyckats.

Youth Home Potato Experiment 2004 a.wmv

Potato Box

potato tower

Potato Box Update 11/14/2010

Sista chansen innan total vederläggning av detta sätt att odla potatis är det som prince här i tråden skriver om, att man fyller på med sättpotatis allt eftersom höjden växer.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

aston_sol

• Småland
« Svar #25 skrivet: 09 maj-13 kl 21:25 »
Är det någon som har positiva resultat av detta sätt odla potatisen?

Bullerybo

• Närke
« Svar #26 skrivet: 09 maj-13 kl 21:33 »
Jag ska prova i år (fast med halm, ej jord) och lovar att redovisa även om det blir kasst resultat.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #27 skrivet: 09 maj-13 kl 22:11 »
Kan det vara så att det funkar olika beroende på vilken sorts potatis som använts?

Har märkt på de jag odlat själv (på vanligt sätt) att en del har sina knölar väldigt ytligt och en del sorter har knölarna mer på djupet. Och att vissa sorter samlar knölarna väldigt tätt runt "sätten", och andra sprider dom mera så att man får leta lite.

Odlar i sandigaste sandjord och krafsar fram mina potatisar med händerna vid skörd. Blir besvärligt när man får leta djupare.
Jag var som tonåring hemma hos en man på Gotland som odlade däcktorn med potatis. Han hade gjort det i flera år med mycket bra resultat. Dock inte vanlig potatis utan det var någon speciell sort. Min mormor fick ett par knölar och odlade i vanliga 10-liters hinkar på balkongen till hennes lägenhet. Det blev inte många potatisar då hon inte kunde bygga torn men de som blev var gigantiska. Jag minns att den största vägde 2,7kg  :o Tyvärr mins jag inte vad det var för sort men den smakade vanlig potatis och det var lite speciellt när 1 potatis räckte till middag till 3 pers i 2 dagar och det dessutom blev lite rester  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 2 användare
Oskari, DrMerkwurdigliebe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser