Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Växthusbilder 2009-2011  (läst 5541 gånger)

anette i bugared

• -
Växthusbilder 2009-2011
« skrivet: 23 apr-09 kl 20:09 »
Idag hamnade 10 tomatplantor i sina odlingshinkar i växthuset. Det är Sungold, Supersweet, Tigrella, Gardeners delight och en sort till som jag banne mig redan glömt av vad det var för en ???

« Senast ändrad: 16 jul-11 kl 18:36 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

anette i bugared

• -
SV: Växthusbilder 2009
« Svar #1 skrivet: 23 apr-09 kl 20:12 »
Vindruvornas blad spricker ut
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 23 apr-09 kl 20:13 »
Och av fröet som lär ha kommit från en ROSA maskros blev det en...............................GUL ;D

Hur många av er andra odlar maskrosor i växthuset ;D ;D

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 23 apr-09 kl 23:19 »
Jösses... jag har fortfarande snöhögar på gården... Krokusarna och påskliljorna håller precis på att ta sig upp i rabatten längs söderväggen... Jag får nog vänta med växthusodlingen i alla fall jag...  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

anette i bugared

• -
« Svar #4 skrivet: 24 apr-09 kl 07:07 »
Jösses... jag har fortfarande snöhögar på gården... Krokusarna och påskliljorna håller precis på att ta sig upp i rabatten längs söderväggen... Jag får nog vänta med växthusodlingen i alla fall jag...  ;D

/Sara
Hade det inte varit för att vi fortfarande har frost om nätterna så hade man nästan kunnat säga att vi har sommar. Det är TIDIGT, jämfört med för bara 10 år sedan, och ännu tidigare om man jämför med 15-20 eller 40 år tillbaka.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 24 apr-09 kl 10:21 »
Och i år hade vi mer snö än vi haft på länge. 20 år sen var sist vi fick såna snömängder! Vi har en tipp-plats på ett industriområde här i stan där dom lämpar av all snö som skottas bort på gatorna, och den kommer inte att smälta i sommar. Vi kommer att få en glaciär!  ;D Lite coolt är det allt, men den där globala uppvärmningen ser vi inte röken av...  ;)
Nä, nu blev det OT...  ;)
Jag är såååå sotis på dina vindruvor! Är dom söta och goda att äta oxå?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

anette i bugared

• -
« Svar #6 skrivet: 24 apr-09 kl 17:22 »
Vindruvorna är jättegoda. Smakar nästan som blåbär. Förra året plockade jag 4-5 hinkar med druvor och då var plantan bara 2 år.

Vindruvsblommorna doftar förresten himmelskt!!!!!!!!!!!!!!!!

saint206

• Småland
« Svar #7 skrivet: 24 apr-09 kl 19:21 »
anette, du verkar vet lite om druvor, min buske som jag satte sent i höstas ser död ut... men jag misstänker att den bara låtsas? kan man tro att dom är döda innan dom sätter fart på våren? har aldrig haft druvor innan... :-[
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

anette i bugared

• -
« Svar #8 skrivet: 24 apr-09 kl 21:02 »
Jag vet inte särskilt mycket men precis som du skriver så var jag också rädd att mina vinrankor dött under vintern, de såg helt förtorkade ut, men nu spränger det fram knoppar överallt, så du behöver troligen inte oroa dig.

Jag var noga med att vattna vinrankorna tidigt, redan innan knopparna började synas. Jorden i mitt växthus är torr eftersom jag har upphöjda växtbäddar och det blir tidigt varmt därinne, kanske ett tips

Harvey

• Bohuslän
    • En Trädgårdsälskares betraktelser
« Svar #9 skrivet: 25 apr-09 kl 19:31 »
Ni som har satt ut era tomater redan, vad håller ni för nattemperatur i växthuset? Jag har termostaten på 7 grader nu, så tomater och chilisar står i fönstrena inne, men det börjar bli trångt. Räcker det med 10 grader för tomaterna?

anette i bugared

• -
« Svar #10 skrivet: 25 apr-09 kl 20:17 »
Mina står i ett ouppvärmt växthus och vi har fortfarande nattfrost. Inne i växthuset tar sig frosten inte in men det är inte särskilt varmt där om nätterna. Tomater verkar inte vara särskilt känsliga för låga temperaturer.

Kavat

• Närke
    • GreenHorse
« Svar #11 skrivet: 25 apr-09 kl 20:25 »
Vindruvorna är jättegoda. Smakar nästan som blåbär. Förra året plockade jag 4-5 hinkar med druvor och då var plantan bara 2 år.

Vindruvsblommorna doftar förresten himmelskt!!!!!!!!!!!!!!!!

Vad är det för sort?
Har en grön "sur som attansort" som endast duger till vinframställning och vill gärna komplettera med ngt mer smakligt. Bor i mälardalen.

Ann

anette i bugared

• -
« Svar #12 skrivet: 25 apr-09 kl 22:54 »
Vad är det för sort?
Har en grön "sur som attansort" som endast duger till vinframställning och vill gärna komplettera med ngt mer smakligt. Bor i mälardalen.

Ann
Jag vet faktiskt inte vad det är för sort. Det är en vanlig växthusdruva, inköpt i en vanlig trädgårdshandel, den har ganska små druvor och de är mörkblå med anstrykning åt rött och har inte särskilt mycket kärnor. De är mycket söta och vi äter dem med välbehag direkt från stocken. De passar även mycket bra till att göra saft på och jag blandar dem helst med jordgubbar. En sak till är att de mognar rätt oregelbundet, både på klasen och på stocken.
Men namnet har jag som vanligt slarvat bort......................

Harvey

• Bohuslän
« Svar #13 skrivet: 26 apr-09 kl 10:02 »
Ok, det vågar jag inte, har fått lära mig att tomat och chili inte klarar kyla för då stannar dom i växten, det blir att höja termostaten om någon vecka när jag sätter ut dom.

Ang vindruvor så har jag en jättegod sort, `Vanessa`som smakar blåbär/krusbär, röd-blå, kärnfria och jättegoda, sedan har jag `Himrod`som är en god grön kärnfri. Vinrankor är lätta att rota pinnar av om man tar på hösten när man har beskurit, har två `Vanessa`på kruka om någon vill ha och har vägarna förbi norra Bohuslän ;-)

Skågedalen

• -
« Svar #14 skrivet: 26 apr-09 kl 10:06 »
har två `Vanessa`på kruka om någon vill ha och har vägarna förbi norra Bohuslän ;-)

hmm vart? :) och vad vill du ha för en kruka Vanessa? bor ju sjäv i Norra Bohuslän :)
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

Harvey

• Bohuslän
« Svar #15 skrivet: 26 apr-09 kl 10:41 »
Bor norr om Hedekas, vill inte ha nåt för mina vanessor, dom har stått i sina små krukor i två år nu och är bara i vägen, inga stora plantor, kanske 30 cm spröt men dom har knoppar och kommer sig :-) du är välkommen att komma och hämta eller om du bor någonstans där jag har vägarna förbi kan jag lämna av dom.

Rosten

• Närke
« Svar #16 skrivet: 26 apr-09 kl 10:43 »
Ok, det vågar jag inte, har fått lära mig att tomat och chili inte klarar kyla för då stannar dom i växten, det blir att höja termostaten om någon vecka när jag sätter ut dom.

Ang vindruvor så har jag en jättegod sort, `Vanessa`som smakar blåbär/krusbär, röd-blå, kärnfria och jättegoda, sedan har jag `Himrod`som är en god grön kärnfri. Vinrankor är lätta att rota pinnar av om man tar på hösten när man har beskurit, har två `Vanessa`på kruka om någon vill ha och har vägarna förbi norra Bohuslän ;-)

Jag har tänkt köpa in Himrod. Verkar vara en bra ätdruva.

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #17 skrivet: 28 apr-09 kl 18:28 »
Jag har tänkt köpa in Himrod. Verkar vara en bra ätdruva.

Jag har en Himrod, jättegod grön druva som ska vara i stort sett kärnfri men det är den inte. Minst 2-3 kärnor i varje druva men ändå väldigt god!
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

anette i bugared

• -
« Svar #18 skrivet: 01 jun-09 kl 10:19 »
En gårdagsfärsk bild, nu börjar tomaterna knyta sig och salladen måste sås om. Vinrankan i hörnet är en Himrod och blommar för första året (den är 3 år). Den stora vinrankan på bild 2 är lika gammal men har en helt annan växtkraft. Vi kom fram till att det troligen är en Vanessa.

Harvey

• Bohuslän
« Svar #19 skrivet: 01 jun-09 kl 20:15 »
Snyggt! Ett sådant växthus skulle jag inte ha något emot att ha. Jättefint!

Dela detta:

* Inloggade just nu

675 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser