Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avdelad hönsgård??  (läst 2148 gånger)

Ranni

• Drömtorpet´s Kennel och Stuteri
Avdelad hönsgård??
« skrivet: 23 apr-09 kl 16:58 »
Ska bygga en hönsgård snart. Det jag funderar på är om det e lönt att göra den i 2 delar på en gång? Varför? Jo, jag tänkte att det blir mkt avföring i den... Så när en e äcklig, så kan man byta över till den andre. MEN....? Måste man skotta ut skiten då? Eller går det ner i backen då jag kommer förmodl spara gräset som står där nu? Eller har ni där ute annat förslag?

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Avdelad hönsgård??
« Svar #1 skrivet: 23 apr-09 kl 17:32 »
Hur stor kommer var avdelning att bli i så fall?

Det är en bra ide annars att ha två stycken och låta den ena delen vila från hönorna så gräset hinner komma igen men det fungerar bara om det är rätt stora gårdar (eller väldigt få höns).

Är det lite mindre gårdar kommer de att beta av allt gräs och krafsa bort resten och då kommer knappast något nytt gräs att växa i den vilande hönsgården om man inte sår i nytt.

Hade jag haft massor av plats hade jag haft det så, två stora och växelkört dem. Nu har jag inte mycket plats så jag har en mindre hönsgård, tror den kanske är 40 kvadratmeter. Men hönorna går där bara när vi inte är hemma och eftersom jag oftast jobbar hemifrån är de mest i trädgården.

När hönorna var nya gick de mest hela tiden i hönsgården, vi var nya och oroliga... då krattade jag undan skiten med jämna mellanrum, det var inte så besvärligt.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #2 skrivet: 24 apr-09 kl 09:18 »
Skiten bör man ju kratta bort och så bör man årligen gräva bort det översta jordlagret för att bli av med parasiter som kan ge hönsen mask, finns att läsa i hönsböckerna.

Har du stora ytor, rekommenderar jag att du gör två avdelningar. Det är tråkigt med noll undervegetation och helt bar mark i hönsgården, vilket det blir på några månader.

MVh
Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

forestman78

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 25 apr-09 kl 12:13 »
Kul att denna tråden dykte upp. Jag gick just omkring där ute och funderade på att bygga ut hönsgården och göra den i två avdelningar för att hönsen alltid skulle ha grönt bete. Gick in för att ta en kopp kaffe och fick syn på denna tråd.
Vet någon förresten hur stor areal per höna som krävs för att det alltid ska vara grönt? Förstår att det inte finns någon exakt siffra för olika hönor äter olika och växtligheten varierar från plats till plats men lite siffror i runda tal skulle vara bra.
Lycka till med hönsgården Ranni!
Biodlande torpare med hund och gäss.

johe71

« Svar #4 skrivet: 25 apr-09 kl 14:09 »
Vet någon förresten hur stor areal per höna som krävs för att det alltid ska vara grönt?

krav-reglerna (från 2008) säger följande (jag har inte varit och tittat på någon krav-äggsproducent, men jag antar att ett mål med krav-reglerna är att hönsen ska få beta hela säsongen)

Citera
Utrymme utomhus (m2 område tillgängligt i rotation / djur) 4 förutsatt att gränsen på 170 kg kväve/ha/år inte överskrids

Rastgårdar och beten för fjäderfä ska innehålla träd eller andra anordningar där djuren kan söka skydd.
Foder, förutom naturlig växtlighet, eller vatten bör inte erbjudas utomhus för att undgå att vilda fåglar lockas till platsen.
För fjäderfä ska betet vara bevuxet så att det ger både foder och rikliga tillfällen till sysselsättning.
För fjäderfä och ungtjurar får betet kompletteras med tillfört färskt grovfoder.

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 25 apr-09 kl 18:44 »
Har du gott om plats, så kan du göra tre till fyra hönsgårdar, där du  låter dem gå varannat till vart tredje år, och odlar i de som är lediga.  Växterna kan ta hand om gödsel, och hönsen ogräs och ohyra. Jag har planer på att prova ett sådant system(med få höns), när odlingsytan hunnit utökas tillräckligt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

linis

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 27 apr-09 kl 00:18 »
hej! skriver här oxå,, nu när jag surfar på höns ;)
våra höns går ute i det fria...i gethagen och på gården, och ibland tar dom sig små strövtåg upp på berget och i skogen bakom huset, och dom älskar nygrävda rabatter, dom badar i dom och mår som små prinsessor, när dom dessutom hittar god mask i sitt jordbad=)))
vi har en tråkig liten hönsgård men varför stänga in dom när dom kan gå fria... visst, det är kanske risk med räv och rovfåglar, finns det mycket sånt i omlopp kan jag förstå att man vill stänga in dom och skydda dom i en hönsgård....vår gamla tupp blev tagen av nån rovfågel i november, tack och lov hade vi en ungtupp som var villig att ta hans plats, och det gör han med bravur!
så, kan tyvär inte svara på din fråga om plats....en idé är ju att man kan bygga en portabel hönsgård som man kan flytta runt, då har man alltid en ny plats som blir gödslad och avbetad. fast det e kanske meckigt att bygga en sån, har aldrig prövat....

letar efter mitt drömhus, har nån sett det?det är falurött med uthus och lagårdslänga till och ligger mellan skog och äng, nära vatten. där finns plats för både kropp och själ o massa djur!
Mycket fruktträd och massa bärbuskar!

forestman78

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 27 apr-09 kl 15:41 »
Många bra tips kan man få. Självklart är det bäst om hönsen kan gå helt fritt men det finns allt för mycket räv hos mig. Är jag hemma går dom fritt ibland men de flesta dagar jobbar jag och då är de i hönsgården. Även när jag varit hemma och varit i trädgården har räven vågat sig fram och knycka höns. Hunden har vid ett par tillfällen sista veckorna kört iväg mickel när han har spatserat runt hönsgården men risken är allt för stor att bli av med hönsen så jag tror att stora hönsgårdar är lösningen. Minst två att variera mellan. Dessutom tänkte jag hägna in grönsakslandet så kan de gå där och sprätta vintertid.
Mycket stängsel kommer att gå åt så kostnaden per höna blir ganska stor...

Biodlande torpare med hund och gäss.

Elisa

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 28 apr-09 kl 14:59 »
På högberga finns det inhängnad för höns som är 180 cm högt och stolpar mm ingår. Detta kostar i och för sig 1810 kr och frakt då 206 kr. Men det är en inhängnad man kan flytta hela tiden om man vill det. Man sparar ju också en del på det då gräset blir grön och man får ny yta till hönsen.
Tänkte själv investera i detta. Mina går fritt nu, men har känt doft av räv hemma så det blir nog flyttbar inhängnad till dem framöver.
Elisa
inga djur för tillfället.

Dela detta:

* Inloggade just nu

702 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser