Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hungergropar?  (läst 1922 gånger)

Norna

• Blekinge
Hungergropar?
« skrivet: 23 apr-09 kl 09:46 »
På sista tiden har det börjats synas "gropar" tydligt på mina tackor på sidorna vid ryggen (bak på ryggen). Jag förmodar att det är dessa som brukar
kallas "hungersgropar"?  ??? :-[ Jag tror inte dom är inte undernärda, men hur kommer det sig att groparna har blivit så framträdande på senare tid?  :-\ Det ser ganska hemst ut faktiskt. Dom ser nästan ut som kor på ryggarna om ni förstår vad jag menar. Men själva ryggraden sticker inte upp mer än vad den brukar göra. Vill tillägga att det är värmlandsfår jag har och dom är ju lite "kantiga".

Jag väntar ju på lamm, om några veckor tror jag det blir. Har det med det att göra? Usch, jag blir lite orolig!

Tacksam för alla svar  :-*
I varje människa finns en drottning - tala till henne och hon stiger fram.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Hungergropar?
« Svar #1 skrivet: 23 apr-09 kl 10:12 »
Med lite tur är lammen på g, mina har sett ut så innan lammning
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Marygold

• Sagolika Höö
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 23 apr-09 kl 10:18 »
Lammet/lammen sjunker ner före lammningen och detta kan ge upphov till de gropar du beskriver. Tackorna brukar under denna period vara mycket runda om buken också. Jag har värmlandsfår jag med och ser detta fenomen varje år.

Lycka till med lammen!
Karin på Sagolika Höö

Norna

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 23 apr-09 kl 10:48 »
Tack för era svar!  :) Då behöver jag inte oroa mig  :-[

Hoppas, hoppas lammen kommer snart!!  8)
I varje människa finns en drottning - tala till henne och hon stiger fram.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #4 skrivet: 23 apr-09 kl 10:53 »
Hungergroparna du tänker på används oftast för att beskriva det man ser på lammen när de inte får tillräckligt att äta.

De groparna du ser på tackorna är nog som de andra skriver tecken på att lamningen närmar sig. Är de inte vassa i ryggraden och utskotten så är det helt OK.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

650 gäster, 1 användare
Carolina

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser