Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sommarpullor????  (läst 1217 gånger)

byggarebobbit

Sommarpullor????
« skrivet: 23 apr-09 kl 09:01 »
  hej jag har varit inne på hönor länge nu men eftersom jag i dasläget bara hyr så vill (jo jag VILL men kan inte) jag inte ha dom permanent än, Vad jag då undrar om det finns nån logik i ideén om att skaffa 2-4 undjur utan tupp o hålla dem till hösten i nånslags provisorisk gård? Går det att få ägg då? (dum fråga) o sen helt enkelt slakta dom till hösten. (betvivlar att jag klarar det) Om det blir några ja på mina frågor så undrar jag över vad som är de yttersta grundförutsättningarna för projektet. Lite tips på raser vore oxå bra. Det är även av vikt att allt är ytterst billigt. Tack för nu
Rosa torp med liten gård stor hund många katter fem blommehöns med tupp o två parakiter massa grodor snart hästar kanske grisar växthus land blommor massa bakom än mer framåt. tror igen, som faan

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Sommarpullor????
« Svar #1 skrivet: 23 apr-09 kl 11:54 »
Det borde väl inte vara några problem? Det är ju inte så kallt på våren/sommaren/tidig höst så du behöver något isolerat hus heller. Men ett slags hus åt dem att vara i på nätterna och värpa i måste du ju ha.

Kan du sen inte slakta dem till hösten kanske någon köper dem av dig, det är säkert inte svårt att bli av med ett gäng höns i bästa värpålder. Köper du t ex värphönshybrider, sexton veckor gamla, får du dem ju för kanske en femtiolapp styck. Och då har du ägg hela sommaren, nästan ett per höna och dag skulle jag tro. Hellre fyra än två hönor, tror två är för lite som grupp.

Hur man gör en billig temporär hönsgård är jag sämre på, det får någon annan svara på...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #2 skrivet: 23 apr-09 kl 19:40 »
hej,

köp en gammal lekstuga eller bygga en hönstraktor...

titta på det följande för inspiration..  http://www.backyardchickens.com/

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

torpmalin

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 29 apr-09 kl 10:42 »
En kompis berättade att de sökte "fodervärdar/gårdar" till höns i tidningen Land, det kanske vore nåt? Vet inte alls hur upplägget var, men det går säkert att ta reda på genom tidningen!! Lycka till!!
"It takes one, to know one"

Dela detta:

* Inloggade just nu

644 gäster, 1 användare
fyren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser