Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bagglamm med dåliga klövar  (läst 1096 gånger)

Åbacken

• Schnauzervalp peppar & salt - livets krydda!
    • Kennel Pognos
Bagglamm med dåliga klövar
« skrivet: 22 apr-09 kl 17:15 »
Fick ett litet bagglamm i måndags. Han har lite svårt att stödja på sina bakben, eftersom hans bakklövar liksom är outväxta. Fram är det normalt.

Ska man avvakta och se vad som händer med bakklövarna; växer de till sig? Ska vi slakta honom redan nu; kommer han att vara handikappad resten av livet? Är det ärftligt med dåliga klövanlag?

(Jag har inte hittat svar på detta vid sökning på forumet, så det kanske inte är så vanligt?)

Han är f.ö helt ljuvligt söt, med svarta symmetriska fläckar runt ögonen, vitt huvud och svart kropp. Ett litet klövsjö-lamm  :).
Gift, snart 40 m fyra egna barn o två fosterbarn i norra Ångermanland, hunduppfödning schnauzer p&s sen -92 och Klövsjöfår hösten 2008.
Livsmotto: "Det är inte hur man HAR det, utan hur man TAR det!"

Charlotte

• -
SV: Bagglamm med dåliga klövar
« Svar #1 skrivet: 22 apr-09 kl 18:27 »
Jag har aldrig varit med om det. Kan du inte försöka ta en bild och lägga in? Hoppas det rättar till sig!         Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Ulla Krull

« Svar #2 skrivet: 22 apr-09 kl 21:17 »
Nä, mycket har man sett men inte det!
Bild vore mycket intressant  :)

Åbacken

• Schnauzervalp peppar & salt - livets krydda!
    • Kennel Pognos
« Svar #3 skrivet: 23 apr-09 kl 13:46 »
Bild kommer, men någon måste vara hemma och hålla den lille först! Simultanförmåga har jag, men inte till att fotografera och hålla klövar på ett litet lamm samtidigt  :).

På ena benet verkar det finnas lite klövanlag, men på det andra ser det obefintligt ut.

Är det förresten vanligt att klövarna från början inte är "täta" undertill, att det liksom blir en "urskålning" (vet inte riktigt hur jag ska förklara det)? Jag tar kort på klövarna på tacklammet (samma färgställning som bagglammet) samtidigt och bifogar.
Gift, snart 40 m fyra egna barn o två fosterbarn i norra Ångermanland, hunduppfödning schnauzer p&s sen -92 och Klövsjöfår hösten 2008.
Livsmotto: "Det är inte hur man HAR det, utan hur man TAR det!"

Sano

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 23 apr-09 kl 13:50 »
Dåliga klövanlag är ärftligt, så avla inte på honom.
Utan att ha sett honom skulle jag tro att han kan lära sig att leva med det, i alla fall till höstslakten (?). Det låter som att han ändå kan stå lite grand, så att han kan dia etc?
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Ulla Krull

« Svar #5 skrivet: 24 apr-09 kl 18:58 »
Jag hade inte sparat honom till avelsbagge av två skäl:
Dels risken att få en massa lamm utan klövar men också för att han förmodligen alltid kommer ha dålig kvalitet på bakklövarna (om det växer ut några) och det är liksom bakbenen som de står på när de betäcker  ;)
Därför är det alltid viktigt att välja en bagge med korrekt bakställ och inte en massa krokiga ben, veka kotor eller felväxta klövar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser