Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  27 år gammal Islandshäst  (läst 5309 gånger)

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
27 år gammal Islandshäst
« skrivet: 21 apr-09 kl 23:32 »
Vi söker en kompis åt min fjordsto, och en gammal snäll mindre ridhäst åt sonen.
Hittade en annons med en 27-årig Islandsvallack.

Hur många år kan den har kvar ?
Bli inte Islandshäster över 30 ?

Lönar det sig att köpa en sån ?
Men en ung "hopptalang" som dom flesta b eller c ponnier är behöver vi ju inte för att lunka lite i skogen...

 ???
« Senast ändrad: 21 apr-09 kl 23:37 av Angelika »

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: 27 år gammal Islandshäst
« Svar #1 skrivet: 22 apr-09 kl 06:58 »


Jag hade inte köpt den. Jag hade inte sålt den heller.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

fjäderfän

  • Inlägg: 1124
SV: 27 år gammal Islandshäst
« Svar #2 skrivet: 22 apr-09 kl 07:46 »
jag hade absolut inte betalat för den ialla fall om du får den e det ju en sak min kompis har en isläning hon är 32 och rätt pigg.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
SV: 27 år gammal Islandshäst
« Svar #3 skrivet: 22 apr-09 kl 10:52 »
Hej.
När jag ser annonser med hästar över 20 år så brukar jag direkt tänka: Jaha, ännu en människa som inte vill ta det "svåra beslutet" när tiden är inne för pållen..................
Personligen skulle jag aldrig vare sig köpa eller sälja ett djur som kommit upp i åren. Det går ju aldrig att säga hur många år den har kvar. En häst på 27 år har ju redan börjat räkna sina dagar och troligtvis så har den redan fått vissa ålders krämpor som tänder sominte riktigt sitter fast. Svårt att sätta/släppa vinterpäls. Hålla hull osv osv.
Tycker nästan det är elakt att sälja en häst i den åldern, vore det inte bättre att den fick somna in än byta hem på äldre dar.....................
Även om den i dagsläget säkert är billig så kommer den inom en snar framtid kosta både tid i form av mer omvårdnad och så småningom orsaka stor sorg för din son. Varför inte satsa på en en "yngre" äldre häst runt 17år istället?
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Lilly-Maya

  • Inlägg: 55
    • Ångermanland
SV: 27 år gammal Islandshäst
« Svar #4 skrivet: 22 apr-09 kl 11:27 »
Håller med dig helt å hållet Anette.
Bor tillsammans med min sambo och våra 2 barn på en gård. Har 9 Hereford, 5 hästar och 2 hundar.

nalläksvil

  • Inlägg: 23
SV: 27 år gammal Islandshäst
« Svar #5 skrivet: 22 apr-09 kl 12:55 »
Snarare tvärtom. Verkar hästen pigg så ta den. Men åk och träffa den först. Det finns ju inget som säger att en sjuåring eller sjuttonåring skulle leva längre. Det kan alltid hända olyckor o dyl.
Om du känner att du kan erbjuda hästen en bra "sista tid" och det är en trevlig häst så slå till! Vad kostar den? Är den försäkrad? Fråga ägaren om varför de inte kan behålla den? För vissa är det fruktansvärt jobbigt att lämna bort ett djur som man kanske haft hela livet, men inte har möjlighet att behålla pga omständigheter som man inte råder över. Alla är inte så hemska som man verkar tro i det här forumet.
Islänningar är ju ganska tåliga, det kan säkert gå bra. Och känns det skumt så är det ju inget som tvingar dig att ta den. Men du kan ju ge det en chans!
Lycka till!


Pip

  • Inlägg: 806
  • Pip
    • Uppland
SV: 27 år gammal Islandshäst
« Svar #6 skrivet: 22 apr-09 kl 18:32 »
Islänningar kan bli gamla, har hört om hästar uppåt 45 men det är mkt ovanligt. När jag jobbade på Island berättade min chef att ridskolan han undervisade på i Norge bara hade hästar över 30. Det är inget konstigt när det gäller denna typ av häst, i alla fall inte på Island.

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
SV: 27 år gammal Islandshäst
« Svar #7 skrivet: 22 apr-09 kl 22:19 »
Att ta en "bara" 17 år gammal häst är ju ingen försäkring att den lever länge.
Förutom Islandshästar är dom flesta B eller C ponnier som säljs ju ridponnier som hopptävlade (förstörd hälsa) eller är (även med 20 år) är ganska heta av sig.

Min son vill gärna ha en snäll, gammal, lugn häst att rida i skogen med mig med -och jag skulle inte drömmer om at ta honom med om vi inte hittar en lugn häst vi kan lita på.
Han VILL ha en gammal häst, och hästar omkring 20 år finns inte så många, jag har ju tittat.
Vi hade ju ett jättefint föl efter min sto -men henne ville han absolut inte ha eller någonsin rida -hon var för stor och för ung, tyckte han.

Visst ska vi titta på hästen först, vi köper den ju inte på postorder  ;) och då kan vi ju köra hem igen om det inte verka bra...


Snarare tvärtom. Verkar hästen pigg så ta den. Men åk och träffa den först. Det finns ju inget som säger att en sjuåring eller sjuttonåring skulle leva längre. Det kan alltid hända olyckor o dyl.
Om du känner att du kan erbjuda hästen en bra "sista tid" och det är en trevlig häst så slå till! Vad kostar den? Är den försäkrad? Fråga ägaren om varför de inte kan behålla den? För vissa är det fruktansvärt jobbigt att lämna bort ett djur som man kanske haft hela livet, men inte har möjlighet att behålla pga omständigheter som man inte råder över. Alla är inte så hemska som man verkar tro i det här forumet.
Islänningar är ju ganska tåliga, det kan säkert gå bra. Och känns det skumt så är det ju inget som tvingar dig att ta den. Men du kan ju ge det en chans!
Lycka till!



Tack för dina uppmuntrande ord  :D det är alltid bra med en chans...



Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: 27 år gammal Islandshäst
« Svar #8 skrivet: 23 apr-09 kl 07:14 »
Jamen då vet du ju redan... :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

covboy

  • Gäst
SV: 27 år gammal Islandshäst
« Svar #9 skrivet: 23 apr-09 kl 09:15 »
Du kan ju ge hästen en värdig sista tid... :)
För säljer man en så gammal häst då betyder inte hästen mycket för nuvarande ägare !

MonkeyPix

  • Gäst
SV: 27 år gammal Islandshäst
« Svar #10 skrivet: 23 apr-09 kl 10:25 »
Jag tycker så här:

Som sällskapshäst, visst. Varför inte?

Men som ridhäst åt sonen, nej.

Eller... hur gammal är sonen och vad är målet med hans ridning?

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
SV: 27 år gammal Islandshäst
« Svar #11 skrivet: 23 apr-09 kl 15:36 »

Det blir ändå inte någonting eftersom min kära make ändrat sig.
Och djur större än kaniner och katter skaffa vi bara i samtycke.




 


Dela detta:

* Inloggade just nu

381 gäster, 5 användare (1 dolda)
Limpans, Flytkorken, javill, magnus n

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser