Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vegansk odling  (läst 5459 gånger)

baobab

• Gäst
vegansk odling
« skrivet: 21 apr-09 kl 11:29 »
hej!

undrar om det finns någon där ute som odlar helt utan inblandning av animaliska produkter?
alltså utan gödsel och slaktavfallsprodukter som ben- och blodmjöl.

skulle gärna få kontakt med någon.

mvh
//baobab

Attes matte

• Jämtland
SV: vegansk odling
« Svar #1 skrivet: 21 apr-09 kl 23:57 »
Utan gödsel...?? Varför då?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 22 apr-09 kl 07:39 »
Utan inblandning av något animaliskt, finns bara kemiska gödsel som alternativ.  Du får rensa hela odlingen från allt djuriskt liv, och till detta krävel jordperiskop för att okulärt kunna fastställa renheten.

Skämt åsido, men jag trodde inte det fanns veganskt odling, produkterna är ju från växtriket i all odling, och att det finns ett samband mellan djur och växtliv i biosystemet, såtillvida att gödsel är växtnäring, har jag aldrig tidigare hört vara ett problem för den mest observanta vegan.  Kan man inte acceptera näringscirkulationen i naturen, får man ta till kemijordbrukets metoder.
Slakteriavfall och blod kan du ju lätt utesluta, jag som icke vegan använder det inte t.ex. Urin och gödsel vad hindrar dej från att använda det?  Var slutförvarar du din egen bajs?
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #3 skrivet: 22 apr-09 kl 09:02 »
Skulle kunna tänka mig att man vill undvika animalisk gödsel därför att den (av praktiska skäl) kommer från djur i "fångenskap"...?

Hur som helst. Med kompost, gräsklipp och nässelvatten borde man komma ganska långt väl?

Anders Plogen

• -
« Svar #4 skrivet: 22 apr-09 kl 13:43 »
Det borde gå alldeles utmärkt att skörda grönmassa och kopmpostera/marktäcka. Men det skulle gå åt ganska stora arealer för att få ihop tillräckligt med näring. Men komposteringen går betydligt fortare genom tarmen på ett djur. Ett smartare alternativ är nog att gröngödsla marken med baljväxter som brukas ner. Komplettera med vedaska och kompost.

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #5 skrivet: 22 apr-09 kl 14:39 »
Mänsklig gödsel skulle ju kunna hindra att den kommer från plågade djur, men det kräver väl en separerande toa eller utedass?
elliha.blogspot.com

Attes matte

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 22 apr-09 kl 15:47 »
Vem har sagt att människor inte är plågade. Jag lever i löneslaveri som inte är självvalt. Kan ingen rädda mig? (Fast jag vill inte bli utsläpad i skogen...) ;)
Okej, lite ot men va fan... ;)
/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #7 skrivet: 22 apr-09 kl 16:09 »
Vem har sagt att människor inte är plågade. Jag lever i löneslaveri som inte är självvalt. Kan ingen rädda mig? (Fast jag vill inte bli utsläpad i skogen...) ;)
Okej, lite ot men va fan... ;)
/Sara

Fast om man själv är lycklig och använder sin egen gödsel så borde väl det kunna uppfylla kravet på "icke-plågande"... Skulle också gärna bli rädda från löneslaveriet, men jag är för ful för att bli trophy-wife...
elliha.blogspot.com

forestman78

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 22 apr-09 kl 16:55 »
Personligen är jag varken vegetarian eller vegan men är en odlare.
Nässelvatten är ett mycket effektivt gödningsmedel. Att jämföra med konstgödning. Överdosera ej!
Kompost också bra men för en riktigt bra skörd tror jag att lite skit är bra att lägga ut i landet! Själv lägger jag inte ut människoavföring. Jag tycker det är ohygieniskt.
Biodlande torpare med hund och gäss.

malines

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 22 apr-09 kl 23:02 »
Varför skulle människobajs vara värre än kossabajs?

karsan

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 22 apr-09 kl 23:46 »
För växterna kanske kossabajs och mänskobajs går på ett ut, men i mänskobajs finns större risk för mänskosjukdomar.  Men mänskourin har mer näring och inga sjukdomar.

malines

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 22 apr-09 kl 23:59 »
Men om bajset får brinna som vanlig gödsel, är det fortfarande läskigt då?

Huggorm

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 23 apr-09 kl 00:13 »
Är det fullständigt omvandlat till jord går det väll bra, men det känns ändå inte speciellt kul att hala upp en morot ur marken och undra om det möjligen kan finnas kvar icke omvandlade partiklar på den...

forestman78

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 23 apr-09 kl 01:13 »

Nej, det känns olustigt och äckligt med människobajs. Jag hörde dock på radio att man faktiskt gödslar med avloppsvatten på svenska åkrar.....fast det fanns tydligen experter som tyckte att det innehöll för mycket tungmetaller samt bakterier.
Biodlande torpare med hund och gäss.

Skytten

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 23 apr-09 kl 04:01 »
Att gödsla med källsorterad gödsel från avträden är helt ofarligt, om man behandlar det rätt.

Komposterad latrin innehåller inga patogena bakterier. Bajs innehåller inte speciellt mycket växtnäring heller, det är i urinen det mesta finns.

Lagrad urin är helt säker, och i de flesta fall även färsk. 

Under de många år vi hållit husdjur, har många sjukdomar överförts till människa, de allra flesta i världen som dött  eller blivit sjuka genom åren av infektioner har smittats av en mikrob, som överförts först från djur till människa.
Problem av annat slag med all gödsel är den i nyare tid alltmer brukandet av mediciner, för att möjliggöra  ett intensivare produktionssätt.

Många med mej använder humanurin till grönsakslandet, och faran med detta är liten mot att släppa ut det med destination Östersjön.

Gödsel från avlopp innehåller inga farliga halter av tungmetaller, det är tillfört i hanteringen, därav t.ex. kadmiumproblemet, som har sitt ursprung i den odlade jorden, det kan i vissa fall vara en naturlig förekomst, men oftast härrör det från bruk av konstgödsel.  Då avloppet är blandat finns det många källor till föroreningar av avloppsvatten, från industriell verksamhet till kemianvändning av bacillparanoida människor.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #15 skrivet: 23 apr-09 kl 11:51 »
Nej, det känns olustigt och äckligt med människobajs. Jag hörde dock på radio att man faktiskt gödslar med avloppsvatten på svenska åkrar.....fast det fanns tydligen experter som tyckte att det innehöll för mycket tungmetaller samt bakterier.

Asså näe, inte avloppsvatten...utan slam från reningsverk, viss skillnad. Reningsverksslammet är ett koncentrat av all skit o dyl som spolas ner i avloppen, och det brukar växa mycket tomater där man hävt ut sådant :) .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

baobab

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 28 apr-09 kl 14:18 »
oj här hade det kommit in en hel del svar.

kanske ska jag förtydliga vad det var jag var ute efter...
jag letar efter någon som odlar veganskt, eller stockfree som är ett mer etablerat begrepp, i större eller mindra skala.
om det är du så hör av dig!

vad det hela går ut på har jag relativt klart för mig och att det är fullt möjligt finns det många exempel på.
för den som är intresserad är detta bra länkar:

http://www.goveganic.net/spip.php?rubrique16
http://stockfreeorganic.net/index.php
http://www.veganorganic.net/

//baobab

videvi

• Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
« Svar #17 skrivet: 28 apr-09 kl 23:59 »
Det verkar som att jag har odlat åt det veganska hållet utan att ha varit medveten om det.

Var för besvärligt att skaffa fram gödsel. Och kemikalier är inte min grej.
Har använt gräsklipp som täckning (och näring) och trädgårdskompost.
Odlar i en "jord" som är beskaffad som bästa sandlådesand och där det växer nagelört i  bästa fall.
Jag tycker att gräsklippet har gjort under med jorden ... eller snarare ... det har blivit jord av sanden.

Har ingen stor odling, kanske 60kvm.
« Senast ändrad: 29 apr-09 kl 00:03 av videvi »
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #18 skrivet: 17 jun-09 kl 13:44 »
Visst går det att odla utan animaliska produkter. Kika på http://www.fobo.se. Där finns artiklar så at du kan komma igång.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

fishyerik

• Uppland
« Svar #19 skrivet: 17 jun-09 kl 17:11 »
Fenomenet vegansk odling kommer jag inte glömma på mycket länge även om jag inte blir påmind om det efter det här.

Jag kan till fullo förstå att man inte vill stödja "köttindustrin", men ganska snart efter det  hänger jag inte med i resonemanget. Det här med vegansk odling till exempel, utnyttjar man inte de stackars nedbrytningsorganismerna som bryter ner växtmassan man gödslar med? De dör ju när deras näring är slut, tack för att bra jobb tjejer, killar och tjejkillar, nu får ni sakta svälta ihjäl!  Vart går gränsen, vad är djur och vad är inte djur, vilka djur är ok att utnyttja?

Och sen vad är hela den här dealen med fångenskap? Klart att man inte vill stödja köttproduktion där djuren till exempel står i sin egen avföring så högt att de får avföring i skavsåren från anordningen de är fastspända med, men så går det ju normalt sett inte till i Sverige, de som håller djur så i Sverige får kännbara straff.

Det finns gott om småskalig köttproduktion, där djuren har ett mer bekymmersfritt liv än "fria" djur. Populationer av vilda djur styrs antingen av jakt, vilket jag har för mig rimmar illa med veganism? Eller så styrs populationen av sjukdomar, svält, rovdjur, klimat och liknande, vissa av dessa sätt att dö kan åsamka brutalt lidande en betydande del av djurens livstid. Livet för vilda "fria" djur är alltså mer eller mindre en konstant kamp på liv och död, till skillnad från hos den seriösa köttdjursuppfödaren, där de får mat, vatten, skydd och annan vård.

Det är i Svergie olagligt på så många sätt att utsätta "fångenskapsdjur" för det som är "vardag" för de "fria" djuren.

Handlade det om att minska lidande skulle man inte i första hand fördöma köttproduktion, eller djurhållning, man skulle fördöma/försöka motverka dålig djurhållning/köttproduktion och existensen av "fria" djur.

Men för att ankyta din fråga, hur lång karens har fångenskapsdjurgödsel? Gäller det bara samma år så förekommer det väl åkrar där man inte gödslar varje år. Jag kan tänka mig att det är svårt att i kommersiell skala få tag på växtmaterial och göda med som man vet är fritt från djurgödsel-gödslat och konstgödsel-gödslat material, bortsett kanske från restprodukter från träindustrin.

Du kan ju alltid prova att odla din egen mat, i din egen spillning, urin och kompost, då kan du ju vara helt säker att det är korrekt enligt din övertygelse, bajset bör som sagt processas först.

Om man sätter saltstenar på åkern på vintern så att "fria" rådjur spontant gödslar åkern, blir det godkänt som vegansk odling då?

Om man pumpar upp grundvatten som är gödsel-näringsläckage-påverkat och sprider på åkern, blir det ok?
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 1 användare
JorgWatkin

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser