Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vegansk odling  (läst 5461 gånger)

tench

• -
    • Solrot
SV: vegansk odling
« Svar #20 skrivet: 17 jun-09 kl 18:36 »
Nu har du gett dig in i en väldigt komplex diskussion. Starta en ny tråd istället!
Insekter, mikroorganismerm, smådjur osv. tror inte jag påverkas negativt att man täcker sin annars blanka jordyta med täckmaterial. Snarare tvärt om, jag tror att man gynnar livet på plats. Mycket pekar på detta.
Sen huruvida en odling utan inblandning av animalier är hållbart för mänsklig födoproduktion eller inte är en annan diskussion. Det var väl inte riktigt detta som efterfrågades?
Bara för att retas så skulle jag väl vilja uppmana alla veganer som köper KRAV-märkt att ta sig en funderare (det är också en annan diskussion:))
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

fishyerik

• Uppland
« Svar #21 skrivet: 17 jun-09 kl 19:51 »
Haha sutarn, säger du åt mig att starta en ny tråd och i nästa mening börja argumentera mot mig, i samma tråd?  ;D

Nej, vad man gör när man komposterar är ju att föda upp en massa organismer, som sedan får dö, precis som i köttfabrikerna, om man som vid veganism inte skiljer på olika djur kan jag inte se någon annan skillnad än att köttdjuren normalt avlivas på ett humant sätt, till skillnad från kompostorganismerna.

Vad är det för gränsdragning man gör mellan att föda upp kräftor och att föda upp till exempel gråsuggor, eftersom det ena är ok, men inte det andra så måste det finnas en gräns någonstans, det är den gränsen jag blir nyfiken på, är det att gråsuggorna sakta får självdö, och att man avlivar kräftor snabbt? 

För att kunna svara på frågan tråden gällde måste man ju veta vad trådstartaren frågar efter egentligen, och om det är så att frågan gäller om det går att gödsla utan att utnyttja djur på något sätt utan att använda konstgödsel (som det stod om i länkarna) så är det väl så att trådstartaren får använda sin egen urin och fermentera sin egen avföring och odla växter i det, förutsatt att det är ok att utnyttja bakterier.

Om det däremot är ok även att utnyttja organismer ur djurriket så kan det vara intressant att veta vilka, räkor var inte ok enligt länkarna, och vad är det isf för gräns man hittat mellan räkor och gråsuggor?
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

tench

• -
    • Solrot
« Svar #22 skrivet: 17 jun-09 kl 20:10 »
Angående komposteringens så vet jag faktiskt inga detaljer. Men jag vet inte om jag vill se den jämförelsen på samma sätt.
Sen tycker jag inte man ska förtränga att människor är känslovarelser och inte helt rationella hela tiden (faktiskt ganska sällan). Jag kan utan större känslomässigt engagemang ta livet av 10 gråsuggor. Men en ko ska det mycket till om jag skulle döda (skulle tacka ja till erbjudandet dock, eftersom jag själv äter en del kött).
Och, ja. Jag vet att jag retades lite :). Är själv intresserad i ämnet. Hur ska människan producera sin föda?
Förr trodde många att Gud har skapat naturen för människan att bruka, även idag är det många som ser naturen som en resurs snarare än en organism. Många insatta inser dock att naturen följer en rytm som vi måste utforska mer och framförallt ta fördel av. Detta är viktigt för att fortsätt uppehälle för mänskligheten på denna planet. Vi har stor inverkan på planeten och också ett stort ansvar.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser