Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kostnad för takomläggning?  (läst 28772 gånger)

palledansk

• Värmland
SV: Kostnad för takomläggning?
« Svar #20 skrivet: 20 jul-09 kl 07:40 »
Fick ett pris på 100 000 + moms inklusive matr.
2 gubbar i 3 dagar.
ca 100 m2 tak, 1 skortsen, två ränndalar, hängrännor och stuprör ingår.
Får då själv transportera bort all gammalt matr ( läkt, reglar och inte minst all takspån)

I priset ingår inte städning av tomten runt huset efter gubbarna, kostar 10 000 extra.

Murning av ny skorsten, 8 stenar hög 6 pipor kostar 10 000 inkl matr.
Verus Amiqus est tamquam alter idem!

louise

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 20 jul-09 kl 13:03 »
det är ju inte mer än 20.000 i arbetskostnad. Skulle materialet kosta 80.000??

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #22 skrivet: 20 jul-09 kl 14:34 »

Jag fattade det som att de två sista 10 000:- + 10 000:- var jobb och kostnader utöver takbytet på 100 000:-.  ???
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Huggorm

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 20 jul-09 kl 17:55 »
Jag fattade det som att de två sista 10 000:- + 10 000:- var jobb och kostnader utöver takbytet på 100 000:-.  ???

Två man i tre dagar, alltså sammanlagt 48 timmar med en timkostnad på runt 400kr blir 20000kr

trädman

« Svar #24 skrivet: 21 jul-09 kl 00:38 »
Morsning!
Jag hade funderingar på att lägga om taket på vår kåk själv men tiden rinner iväg och jag känner att jag har en hel del andra saker som jag skulle behöva lägga tiden på istället, så nu tänkta jag kolla runt lite för att se vad kostnaden för arbetet skulle kunna landa på ungefär.

Allt material är inköpt (undertak, bärläkt, pannor och hängrännor) så den kostnaden behövs inte tas med i beräkningen...

Taket är ungefär 190 kvm totalt, undertaket ska också bytas och det blir någon form av kolfiberväv som man spänner över takstolarna och sedan 3*2 tums bärläkt..

Vad tror ni att ett sådant jobb skulle kosta att få utfört? Skulle vara bra att få en ungefärligt pris att förhålla sig till när man ringer runt..
Så var inte blyga nu, även grova kostnadsuppskattningar tas tacksamt emot.. :)

En sen kommentar till ett projekt som kanske redan är genomfört. Vad består undertaket av och varför ska det bytas ut?

Mitt intryck från omgivningarna är att det finns många byggare som inbillar folk att byta ut undertak och takpannor av någotslags bekvämlighet/slentrian, eller vad det nu kan vara. Det senaste exemplet var ett ca 100 år gammalt hus med undertak av spån och på detta tegelpannor. En del läkt börjar vara dålig och det lossnar en del pannor, bland annat pga att klackarna fryser bort. Ägaren är inte i huset under ganska långa perioder och vill att taket ska hålla tätt. Byggarna föreslår rivning av "allt" ner till takstolarna. Därefter väv, läkt och nya pannor med falsar som håller tätt. Jag har svårt att förstå vitsen med att riva spåntaket. Det är mycket jobb, skräpigt och huset blir helt utan tak innan väv (eller presseningar) kommit på och vad blir bättre?. Spånet ger viss isolering av yttertaket och minskar med största sannolikhet risken för kondensbildning på  yttertakets insida. Dryga hundra år gamla hus brukar i regel inte ha diffusionsspärrar i taken, så varm fuktig luft tränger med säkerhet upp på vinden.

Vill man ha ett tak som tål mer läckage från trasiga pannor etc skulle jag riva av läkten och lägga ett lager hård board på spånet, lägga ny läkt och se till att den blir ordentlig spalt mellan boarden och tegelläkten så ev skräp inte bygger dammar. Är inte allt tegel helkass skulle jag undersöka om det går att få tag på lika eller liknande pannor och lägga tillbaka det bra teglet. Har det inte frusit sönder de första 100 åren så bör det vara gott hopp om att de håller ett bra tag till. Att riva av tegel och läkt, lägga skivor, läkta om och lägga tillbaka pannorna går fort. Man kan ta taket í etapper så slipper man t o m att bära ner större delen av teglet. Dessutom har man hela tiden ett tak så man slipper presseningar och annat krångel.

palledansk

• Värmland
« Svar #25 skrivet: 22 jul-09 kl 06:48 »

Matrial ca 30 000... övrigt är timkostnad + resor+ställningshyra+ställningsmontage
Skorsten o städning utöver de 100 000
Verus Amiqus est tamquam alter idem!

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #26 skrivet: 22 jul-09 kl 08:58 »
Matrial ca 30 000... övrigt är timkostnad + resor+ställningshyra+ställningsmontage
Skorsten o städning utöver de 100 000

70000 skattefritt alltså, om man gör jobbet själv.
Ställningarna spikas förstås ihop på plats.
Med återanvänt tegel kan man nog komma under 10000 i materialkostnad.

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #27 skrivet: 22 jul-09 kl 11:13 »
En liten anmärkning;

Man får inte använda sig av hemmasnickrade träställningar som snickare längre. Det måste vara godkända ställningar typ layer eller burton och dessutom måste man ha genomgången kurs i ställningsbyggnad som ligger på några timmars meningslöst babbel å några tusenlappar i pris... Som privatperson antar jag att man kan göra lite som man vill.

Men 100k låter väldigt dyrt... En kompis i stockholmsområdet gav 60exklsuive material och det lät lite dyrt det med tyckte jag. Jag hade gjort det för 30.
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #28 skrivet: 22 jul-09 kl 12:36 »
70000 skattefritt alltså, om man gör jobbet själv.
Ställningarna spikas förstås ihop på plats.
Med återanvänt tegel kan man nog komma under 10000 i materialkostnad.

Fast hälften av de 70 000:- kan man ju dra med ROT-avdrag.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #29 skrivet: 22 jul-09 kl 13:45 »
Fast hälften av de 70 000:- kan man ju dra med ROT-avdrag.

Tänkte inte på de.  :-\

Men då förbereder jag takomläggningen extra noga, och väntar tills ROT-avdraget tagits bort.  :D

Digger

« Svar #30 skrivet: 22 jul-09 kl 15:49 »
Hus byggt -54 och renoverat -74

Lägger om mitt tak just nu. Och höjer det med 22 cm för mer isolering. Tidigare 10 cm, blir nu 34. Även mer utstick på sidorna, så den nya fasaden som ska dit skyddas. Målet är att få en tung stomme som lagrar värme, för som bekant är luften dålig på det. Lägger heller pengar på isolering, än att tillföra mer energi för att hålla värmen (har alltid runt 23grader),

Takjobbet utfört av mig o mina arbetskamrater.

Råspont 22 mm. Blir svart tegel.

Har bara ved som värmer i dagsläget, så isolering är bra om man inte vill bo i pannrummet. Huset kräver mellan 200-300kw dygnet när det är vinter.

Har så pass låg boendekostnad i detta hus,(köptes enligt mig billigt) så det är pengarna över som går till renoveringen, alltså det lånas inte till renoveringen, så man får vara noga med med matrealet, så man får ut max, och så lite spill som möljigt. Allt gamalt trä kommer att eldar i pannan.

Så såg det ut innan.

under arbete

Och så var framsidan klar, och det är även baksidan. Skyddsräcken? Nä, gör ju jobbet privat ju

så ser det ut innefrån

Och luftspalten sett nerifrån upp mot nock. Ska sprutas sen. Måste ju börja isolera där den mest värmen går ut först.

« Senast ändrad: 22 jul-09 kl 16:37 av Digger »
1,5 plan med uppvärmd källare byggd -54. totalt ca 270 kvadrat. kalmar v33 panna och 1500 liter acktankar.

100% veduppvärmt(har inte ens elpatron) och håller 23grader konstant  ca 30-35 kubik ved/året

Huggorm

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 22 jul-09 kl 16:54 »
Huset kräver mellan 200-300kw dygnet när det är vinter.

:o  Då förstår jag att du tilläggsisolerar

Digger

« Svar #32 skrivet: 22 jul-09 kl 17:27 »
jag eldar i 5-6 timmar på kvällen varje kväll, sen under 5 minus så får jag även tända på morgonen ett fullt ilägg för att hålla värmen
1,5 plan med uppvärmd källare byggd -54. totalt ca 270 kvadrat. kalmar v33 panna och 1500 liter acktankar.

100% veduppvärmt(har inte ens elpatron) och håller 23grader konstant  ca 30-35 kubik ved/året

christian k

« Svar #33 skrivet: 24 jul-09 kl 09:38 »
Hva hjelper det at du jobber privat uten skyddsräcke?.
Skadene ved fall kan vel bli like store ,eller skiller marken på det når du treffer?.

Christian

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #34 skrivet: 24 jul-09 kl 09:49 »
Inget problem att snickra skyddsräcken till egna byggställningar, det är en självklarhet.
Funktionen behöver inte bli sämre för att man använder virke istället för rörställningar.
Lite konstigt att något som var en självklarhet för bara ett par decennier sen nu anses som närapå omöjligt.

http://fyrskeppsvagen.com/4/2009_lasyr/

christian k

« Svar #35 skrivet: 24 jul-09 kl 10:11 »
Nei ,det var det jeg mente en selvklarhet.
Det jeg siktet til var at for min del gjör det likevondt og dette ned om jeg gjör det på arbeidstid eller på mitt egent hus på fritiden.

Christian

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #36 skrivet: 24 jul-09 kl 11:01 »
Det är ju det som blir så kul när man som snickare inte längre får bygga ställningar men man antas kunna bygga hus :/ Underbart!

Menade bara att det blir lite dyrare för en snickare att göra jobbet än en privatperson eftersom snickaren får mer omkostnader om han ska följa dom regler som finns...
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

christian k

« Svar #37 skrivet: 24 jul-09 kl 11:31 »
Ja ,jeg vet.
Det tenker skjelden privatpersoner over.
Omkostningene er mye större for en fagmann og utföre en  jobb enn  for en privatperson...
Forsikringer,bil,skydd osv

Christian

Digger

« Svar #38 skrivet: 24 jul-09 kl 16:56 »
Mina spirer är bara 3 meter höga, så bomlaget ligger på maxhöjden. hade det gått, hade räcken monterats

Men det finns allltid regler som inte behöver följas om man gör det privat, men som jobb.

Ska vara dubbla skyddsräcken och sparkbräda om det ska vara riktigt ja. (då bomlaget är över 2 meter)

Till exempel måste man ha visst antal raster på en viss körtid när man jobbar som chafför, men ej privat.

Fråga, ska jag fixa med isoleringen först eller ska jag lägga teglet, nått av de ligger nu som moment att göra
« Senast ändrad: 24 jul-09 kl 17:18 av Digger »

christian k

« Svar #39 skrivet: 24 jul-09 kl 18:17 »
Bedre å ta teglet först ,usikkert väder i Sverige.....

Christian

Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser