Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kostnad för takomläggning?  (läst 28808 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
Kostnad för takomläggning?
« skrivet: 20 apr-09 kl 19:23 »
Morsning!
Jag hade funderingar på att lägga om taket på vår kåk själv men tiden rinner iväg och jag känner att jag har en hel del andra saker som jag skulle behöva lägga tiden på istället, så nu tänkta jag kolla runt lite för att se vad kostnaden för arbetet skulle kunna landa på ungefär.

Allt material är inköpt (undertak, bärläkt, pannor och hängrännor) så den kostnaden behövs inte tas med i beräkningen...

Taket är ungefär 190 kvm totalt, undertaket ska också bytas och det blir någon form av kolfiberväv som man spänner över takstolarna och sedan 3*2 tums bärläkt..

Vad tror ni att ett sådant jobb skulle kosta att få utfört? Skulle vara bra att få en ungefärligt pris att förhålla sig till när man ringer runt..
Så var inte blyga nu, även grova kostnadsuppskattningar tas tacksamt emot.. :)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Kostnad för takomläggning?
« Svar #1 skrivet: 20 apr-09 kl 21:16 »
En bonde i närheten fick taket omlagt på sin ena stora byggnad. 1600 kvm, arbetet kostade 35 000:- Det är plåttak och ny läkt lades innan plåten las på.  Två man var det som gjorde det men, bonden servade med traktorn och körde fram nytt material.
« Senast ändrad: 20 apr-09 kl 21:18 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 21 apr-09 kl 12:11 »
Tackar för svaret!
Ok, ja mitt tak är ju betydligt mindre men å andra sidan är det väl ett lite mera komplicerat arbete, så kostnaden kanske blir ungefär densamma.

andtol

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 23 apr-09 kl 08:29 »
En bonde i närheten fick taket omlagt på sin ena stora byggnad. 1600 kvm, arbetet kostade 35 000:- Det är plåttak och ny läkt lades innan plåten las på.  Två man var det som gjorde det men, bonden servade med traktorn och körde fram nytt material.
Var inkl allt eller exkl material?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 23 apr-09 kl 10:44 »
Var inkl allt eller exkl material?

Det var bara arbetet, materialet tillkom. Det hade de köpt in själva.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Luffsen

• -
« Svar #5 skrivet: 24 apr-09 kl 00:04 »
Jag fick min SKORSTEN täckt av plåt jag, och det kostade 2 700 kr, för att tre (3) plåtslagare åkte ut till mitt hus, (10 km x 2), bar upp den redan på marken färdigbyggda huven, trädde den över skorstenen och skruvade fast den. Total arbetstid, ca en timme.

Reskostnad på 700 kr ingick i detta.

Så med lite miniräknande så blir det ca 667 kr i timmen/plåtslagare...
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

christian k

« Svar #6 skrivet: 24 apr-09 kl 18:06 »
Noen hadde kanskje laget huven på ett verkstad först?...
Eller ble den til av seg selv?

Christian

Luffsen

• -
« Svar #7 skrivet: 25 apr-09 kl 22:49 »
Huven blev byggd av samma plåtslagare, som först debiterade kostnaden för huven, fick betalt för den, och SEN kom dom hem till mig med den... och fortsatte ta betalt.

Tur som en tokig att jag själv klarade att lägga takplåten i övrigt, och sparade på det viset in massa pengar. Men det är ett vanligt tak, utan några utsprång eller krusiduller, så det var ingen större konst att göra det jobbet.

Det svåraste var faktiskt att hålla sig själv kvar däruppe, och inte ramla ner.

Mabande

« Svar #8 skrivet: 30 apr-09 kl 18:14 »
Fick en offert för ett par veckor sen: 60 000 + moms för läggning av plåttak på en 200 kvms tak (en vinkel, en skorsten). Materialet skulle vi stå för...
Känns som att det kan vara värt att kolla runt lite mer eller testa hur händig jag egentligen är ; )

Luffsen

• -
« Svar #9 skrivet: 01 maj-09 kl 01:21 »
60 000 plus moms för bara arbetet? Jisses...

I ditt fall skulle jag nog skaffa mig ett par rejäla stora pressenningar att täcka det ofärdiga taket med, och sen börja så försiktigt. Det är inte så svårt att lägga plåttak, men det tar lite tid om man aldrig gjort det förr. Jag lade 90 kvm själv, och inräknat med allt arbete från den första tegelpannan som dunsade i backen, tills jag bara hade skorstenens täckning kvar, tog det tio dagar.

För att spara in 60 tusen är det kanske värt att prova själv?

Huggorm

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 01 maj-09 kl 09:46 »
Det beror ju på vad det är för plåttak. Korrugerad plåt klarar vem som helst som är lite händig

Luffsen

• -
« Svar #11 skrivet: 01 maj-09 kl 13:09 »
Joo... det jag jobbade med hetter nåt i stil med trp 22, och den har ingen mönsterpassning. Är nog mer jobb med tegelprofil... mer spill oxå, men det ser ju fint ut när det är klart.

Huggorm

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 01 maj-09 kl 16:26 »
Jag skall ha bandtäckning eller vad det heter på min stuga, slät plåt som falsas ihop. Men det är nog inget man lägger själv, det får brorsan fixa som är takplåtslagare  ;D

Skytten

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 01 maj-09 kl 16:37 »
Sådana jobb kostar, och man bör kanske prioritera detta före annat, som kanske är billigare att leja bort.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Luffsen

• -
« Svar #14 skrivet: 01 maj-09 kl 17:56 »
Jag skall ha bandtäckning eller vad det heter på min stuga, slät plåt som falsas ihop. Men det är nog inget man lägger själv, det får brorsan fixa som är takplåtslagare  ;D

Oj...  låter avancerat, så det kanske inte är nåt man gör själv, hur gärna man än vill då?

Tänkte bara på vanligt plåttak jag liksom... och SÅNA är inte rocket science att kasta upp.

Huggorm

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 01 maj-09 kl 18:00 »
Oj...  låter avancerat, så det kanske inte är nåt man gör själv, hur gärna man än vill då?

Tänkte bara på vanligt plåttak jag liksom... och SÅNA är inte rocket science att kasta upp.

Det kräver även en del speciella verktyg att lägga sånt plåttak så det är bäst att undvika. Men som sagt, vanlig korrugerad plåt, antingen TRP eller tegelprofil skall man klara om man är normalt händig

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #16 skrivet: 01 maj-09 kl 21:08 »
Min man och hans pappa har lagt plåt med tegelprofil på vårt hus, de är 'bara' normalt händiga och det gick jättebra, lite mer jobb med det än vanlig korrugerad plåt ja, lite mer spill också, men mycket snyggare om man ska ha det på bostadshus. Man måste vara två eller allra helst tre när man gör det bara. Vi köpte plåten på Byggmax, de finns i några olika längder, men det är samma bred på alla.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

_ingemar_

« Svar #17 skrivet: 04 maj-09 kl 22:47 »
jag har oxo lagt plåttak själv, fick ju hjälp till slut många lovade å hjälpa men när det va dax lös de med sin frånvaro, ska du göra jobbet själv va säker på om du får hjälp.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #18 skrivet: 03 jun-09 kl 08:43 »
Här är det också dax för takomläggning i år, ca 120 kvadrat. Vi hörde runt och fick offerter från flera olika och priserna varierar ganska mycket.

De förslag vi fick var 65+moms inkl material, 40+moms exl material och en bekant som är snickare kunde fixa det för runt 30+moms exkl material.

Vi valde att göra det själva istället och har just börjat. Materialkostnaden hamnar på runt 15000, då har vi egen såg i familjen och därmed ingen kostnad för virket.
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

louise

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 13 jun-09 kl 22:34 »
Det var fan vad billigt. När jag för tre år sedan frågade traktens stora byggfirma sa de 100 jävla tusen för mitt som också är 120 kvm. Med tegel då.

Dela detta:

* Inloggade just nu

643 gäster, 1 användare
Helena Wätte

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser