Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kylskåpet ska ut nu  (läst 19826 gånger)

Tålamod

Kylskåpet ska ut nu
« skrivet: 20 apr-09 kl 18:50 »
Jag är lakto-ovo vegetarian och behöver hjälp med vad man kan lagra  i skafferiet
Exempelvis vad kan man ha för pålägg förutom Tahini, jordnötssmör där?

Jag vet ju att det finns UHT mjölk som man kan ha i rumstemperatur men
hur länge kan man ha dem där?

Hur länge håller ägg i rumstemperatur?

Finns quorn på konserv? Kan man själv konservera quorn?

Alla möjliga tips om detta med att ha kastat ut kyl o frus välkomnas å det varmaste

Hjälp mig

malines

• Gäst
SV: Kylskåpet ska ut nu
« Svar #1 skrivet: 20 apr-09 kl 18:53 »
Men du kan ju förvara svalt även om du inte har kyl  ???  Jordkällare, eller jordhåla, tex.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 20 apr-09 kl 19:15 »
Istället för Quorn kan du använda olika sojaprodukter som färs/grytbitar/strimlar etc. Dessa är torkade och har lång hållbarhet.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

karsan

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 22 apr-09 kl 01:26 »
Jag har viss erfarenhet från sommarstället där vi inte har el men en jordkällare som inte är särskilt kall i augusti, ända upp till 20 grader  i värmebölja. S.k 'mjölk med lång hållbarhet' håller månader tills man öppnar paketet, då är det bara några dagar i rumstemp.  Ägg ska hålla åtminstone tre veckor har jag hört, har aldrig haft anledning att pröva. Råa grönsaker typ gröna bönor, rödbetor håller i alla fall en halv vecka, kan nog ätas efter en vecka även om de inte verkar lika fräscha, färskpotatis samma eller ännu bättre hållbarhet.  Men kokta håller sig grönsakerna högst ett dygn sedan blir de slemmiga.

Tålamod

« Svar #4 skrivet: 22 apr-09 kl 18:05 »
Istället för Quorn kan du använda olika sojaprodukter som färs/grytbitar/strimlar etc. Dessa är torkade och har lång hållbarhet.

Vad är det för torkade soja produkter?
Jag har sett sådan som är frysta(Hälsans kök) men var kan man köpa torkade?

Konserv burkar med exempelvis bönor eller kikärtor hur lång hållbarhet har de efter att de blivit öppnade?

Pålägg på bröd, Finns det fler tips?

Håller kaviar, mjukost sig öppnade i rumstemperatur.

Bor i lägenhet, har inte jordkällare

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 22 apr-09 kl 19:08 »
Olika torkade sojagrejer brukar finnas lite varstans. Hittar du dem inte i din vanliga livsmedelsaffär så brukar de finnas på Hälsokosten.

Vet inte om det finns längre, men det brukade finnas sojakorvar/bullar, etc på konservburk.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Fritzious

« Svar #6 skrivet: 22 apr-09 kl 22:18 »
Torkade sojaprodukter finns,somnågo tidigare nämnt. I välsorterade (då menar jag inte små konsumbutiker) butiker, hälsokostbutiker eller på internet. När det gäller ägg var det en kvinna på tv för några dagar sen som påstod att hållbarheten är bättre när de inte är kylda. Det enda man ska tänka på är att vända dem var tredje dag så att inte gulan "sjunker". Vet inte hur väl det stämmer, men i regel förvaras inte äggen i kyl förrän man kommer hem.

Tålamod

« Svar #7 skrivet: 25 apr-09 kl 14:03 »
Tackar  för svar.

Är det någon som vet följande?

Konserv burkar med exempelvis bönor eller kikärtor hur lång hållbarhet har de efter att de blivit öppnade?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #8 skrivet: 25 apr-09 kl 15:18 »
Jag vet ju att det finns UHT mjölk som man kan ha i rumstemperatur men
hur länge kan man ha dem där?

Värmebehandling av mjölk förstör en massa nyttiga enzymer etc. Ju varmare desto värre.
Behåll kylen är mitt råd. Särskilt om du bor i lägenhet verkar det vara en ganska enkel och näraliggande anpassning till tillvarons realiteter.
Eller hoppa över mjölk när det är som varmast. Havremjölk håller sig bättre och är rätt så OK ersättning.
Andra mjölkprodukter håller sig också bättre, t ex ost och smör. Bara det inte blir för varmt. Då är jordnötssmör och sesampasta mycket bättre.

Torrvaror som olika spannålsprodukter, bönor, ärter etc håller sig åratal. Efter tillagning är de dock kylvara (om det blir rester).
Grönsaker ur eget land, jordkällare eller annars från butik.
Frukt kan i allmänhet förvaras i rumstemperatur, liksom pumpor och lök.

Tålamod

« Svar #9 skrivet: 26 apr-09 kl 10:37 »
Värmebehandling av mjölk förstör en massa nyttiga enzymer etc. Ju varmare desto värre.

Låter mycket intressant. Har du fakta att stödja dig på i detta uttalande?
Finns det någon forskning som du kan hänvisa till?

Och är det någon som vet?

Håller kaviar, mjukost sig öppnade i rumstemperatur?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #10 skrivet: 26 apr-09 kl 11:21 »
Låter mycket intressant. Har du fakta att stödja dig på i detta uttalande?
Finns det någon forskning som du kan hänvisa till?

Jag har detta från trovärdig källa, men inte publicerad. Jag tror det är ganska välkänt. Du får väl kolla upp det själv.

Vurre

« Svar #11 skrivet: 26 apr-09 kl 14:08 »
Kaviar ska förvaras kylskåpkallt. Mjukost vet jag inte eftersom jag inte äter sånt. Hårdost kan nog klara sig bättre.
snus? vad är priset på en pris?

Tapio

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 26 apr-09 kl 17:03 »
Halaj!

Kaviartuber brukar ligga i kyldisken och mjukosttuber i ett ställ utan kyla.
Det borde ge en fingervisning.

Fast nog tror jag att kaviaren klarar sig i rumstemperatur.
Det är ju luftens syre som gör att mat blir gammal, såvida det inte möglar.
Och syre finns ju inte i kaviartuben.
Det är ju det som är det fina med mat på tub.
Det håller hur länge som helst.

//T

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #13 skrivet: 26 apr-09 kl 18:13 »
Tackar  för svar.

Är det någon som vet följande?

Öppnade konservburkar håller inte  särskilt länge ens i kylskåp är min erfarenhet. När jag öppnat en konservburk och inte gör slut på innehållet på en gång så häller jag över resterna i en glasburk. Men den står ju i kylen sen.

Ägg håller tillräckligt länge i rumstemperatur, du måste ju inte köpa mängder åt gången.

Det bästa tipset är väl att handla ofta, inte mer än det du äter upp på ett par dagar.

Det finns sojafärs på påse (torkad) och förr fanns sojakorv på burk men det var längesen jag tittade efter det i affären.... ;)
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Sia

• Dalarna
« Svar #14 skrivet: 26 apr-09 kl 20:04 »
Halaj!

Kaviartuber brukar ligga i kyldisken och mjukosttuber i ett ställ utan kyla.
Det borde ge en fingervisning.
//T

Det finns väldigt många konserver och tuber som kan förvaras i rumstemperatur så länge man inte har öppnat dom men det står uttryckligen på frp att "Öppnad vara skall förvaras i kylskåp"
så det ger väl i princip ingen fingervisning alls..
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

malines

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 26 apr-09 kl 20:16 »
Är böjd att hålla med andra i den här tråden: du får helt enkelt handla varannan dag eller så och helt avstå mejerivaror.

Weasel

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 26 apr-09 kl 20:21 »
Vad är egentligen anledningen till att man inte vill ha kylskåp? Elförbrukningen? Tror man förlorar mer på all mat man måste slänga som blivit dålig, iaf över sommaren.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

malines

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 26 apr-09 kl 20:27 »
Prick det funderade jag oxå äver. Alltså tanken om att leva utan el har slagit mig oxå, strömmen är ändå inte att lita på här och man står helt handfallen när den går för man skapat sig ett aparatberoende, men vi bor så till att vi skulle klara det med förråd och jordkällare och dylikt... I lägenhet... Varför?

Men som sagt, går man och handlar varje dag, och bara precis det man behöver för de närmsta timmarna så... ok.

Ptr

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 26 apr-09 kl 22:37 »
Inte behöver man handla särkilt ofta med våra mått mätt, och inte slänga häller, det handlar mest att äta upp maten i rätt årdning, särkilt när det är varmt.

Har visserligen kylskåp, men stoppar bara i kontakten några gånger per år.

Mvh Ptr
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

Tålamod

« Svar #19 skrivet: 28 apr-09 kl 20:47 »
Kylskåpet avstängt nu.

Så skönt och tyst det blev.

Vad kostar torkad sojafärs kilopris?
Ska det ligga i blöt innan man använder eller hur
går man tillväga i matlagningen?

Här slängs ingen mat. Jag är väldigt noggrann redan när jag hade
kylskåp. Jag har dessutom hund. Innan hade jag kompost-mask i duschen
men fick jäsning.

Det sägs att de ska börja samla in matavfall här och röta biogas.

Hur bra fungerar näsan till att detektera dålig mat?

Såg att rödbetor och morötter skulle lagras i kyl
kan det verkligen stämma?

Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser