Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flasklamm  (läst 2687 gånger)

ViktoriaG

• Carpe Diem
    • Viktoria´s sida
Flasklamm
« skrivet: 20 apr-09 kl 09:52 »
Så har jag då fått mitt första flasklamm. Tackan lammade trillingar imorse och när jag kom ut så hade hon lämnat den ena (ett bagglamm) en bit bort och skötte de två andra. Lammet var svagt kunde inte stå och heller inte dia med hjälp så vi tog in honom värmde upp och gav mat. Han piggade snabbt på sig så jag tog ut honom igen. Tackan ville fortfarande inte veta av honom stångade honom upprepade gånger så han fick riktiga luftfärder. Jag höll tackan och han fick då dia sedan lade han sig berdvid det ena tacklammet och sov en liten stund när han sedan reste sig började tackan åter att anfalla så jag tog ut honom.

Hur gör ni med flasklamm? Jag har honom inne i bostaden just nu men täkte inreda en liten box till honom i stallet. Nu är han ju ganska liten eftersom det var trillingar hur länge ska man ha en sån liten inne? Vad kommer de andra tackorna i flocken att säga när han sedan släpps ut?

Något annat som jag ska tänka på? Han har fått råmjölk och får nu lammnäring.

Viktoria

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Flasklamm
« Svar #1 skrivet: 20 apr-09 kl 10:02 »
Är han liten och klen och du vill ha honom inne så gör så.. så fort han blir piggare så sätt honom i stallet i en box.. om någon dag kanske..
Jag hade gett honom mjölk minst ett dygn gärna flera för att sen gå över på lammnäring.. om hans mamma eller någon annan tacka har mycket mjölk kan du väl mjölka ur lite åt lillen..
Efter ytterligare nån dag kan du väl släppa ut honom till flocken och prova.. gör det under dan och se hur det går.. han kan ju alltid stå boxad på natten om det känns tryggare.. Har du lammbox där alla lammen kan gå in och äta så försök lär honom att han får flaska och sen lammbar därinne..
Lär du honom äta på lammbar kan han ju ha den i boxen så slipper du nattamatning  :)
Våra tackor har alltid varit snälla mot flasklammen men bästa sällskapet brukar faktiskt vara baggarna.. går de tillsammans brukar dom ty sig till dom..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Charlotte

• -
« Svar #2 skrivet: 20 apr-09 kl 10:08 »
Jag brukar ha flasklammen i flocken hela tiden. På så sätt blir dom inte lika människopräglade, tycker jag.  Men om han är liten och svag och kanske inte ännu har vett att hålla sig ifrån Arga Mamman så kanske en liten egen box i fårhuset några dagar kan vara bra. Alla mina lamm har tillgång till 'lammkammare' med kraftfoder och fint hö, det gör ju att flasklammen får en bra start, dom äter mer därifrån än vad dom andra lammen gör.         Mvh Charlotte   
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

ViktoriaG

• Carpe Diem
    • Viktoria´s sida
« Svar #3 skrivet: 20 apr-09 kl 10:27 »
Tackar för svaren/råden. Nu är ju jag nybörjare på det här med får detta är mitt andra år med lamm. Jag har en liten flock (6 tackor) och har inte haft någon lammbar eller egen avdelning för mina lamm utan de har gått ihop med de stora och diat ätit hö/gräs. Behöver man ordna med lammkammare nu? Nattmatning borde kanske inte behövas när jag matar sent ca 23:30 och sedan tidigt vid fem eller vad tror ni ska jag upp mitt i natten också?

Jag kan kanske blanda lammnäring och mjölk från tackorna så att den lille får lite av varje får se hur mkt jag kan skramla ihop.

/Viktoria

Charlotte

• -
« Svar #4 skrivet: 20 apr-09 kl 10:40 »
   Jag får ju inget vettigt bete förrän om minst en månad, därav lammkammare, när betet väl sätter igång växer det så snabbt att jag gärna vill att lammen ska vara med och äta så att det inte blir förvuxet och då behöver dom ha vuxit på sig lite.     
   Jag tror ändå man tjänar på att ge lite kraftfoder till flasklammen, så man kan sluta med mjölken lite tidigare och dom kommer igång och växer ordentligt.
              Mvh Charlotte
« Senast ändrad: 20 apr-09 kl 10:50 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 20 apr-09 kl 16:56 »
Jag har två tackor som lammat häromdagen. De fick två lamm var och ville bara kännas vid ett. Jag tog in dem i vars en box och band upp tackorna kort men, så att hon ändå kunde lägga sig och äta och dricka. De kom dock inte åt att stånga det ogillade lammet.  Den ena tackan har nu accepterat båda sina lamm och är lössläppt igen. Den andra står fortfarande bunden men, det oönskade lammet kommer ändå åt att dia. Jag tänker ge det en vecka och om tackan fortfarande inte vill veta av honom så får han flaska men, förhoppningsvis får han ändå vara med sin mamma och syster även om han inte får dia. Vill inte ha något flasklamm som springer i hasorna och skriker så fort det ser en.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

ViktoriaG

• Carpe Diem
    • Viktoria´s sida
« Svar #6 skrivet: 20 apr-09 kl 17:02 »
Jag har varit ute med lammet hos tackan, hållt i tackan så att lammet kunnat dia. Hon blir ganska tuff vid honom om honfår honom framför hornen. Tycker också att hon blir stressad mot de andra lammen när han är i närheten. Vet inte om det känns så kul att binda upp henne hon kan ju både sparka, klämma och ligga ihjäl dom om det vill sig illa då kan ju tom de lammen hon tycker om hamna i klämm eller? Jag jobbar på dagarna så det är många timmar som de är obevakade. Idag har jag tack och lov varit ledig imorgon får vi ordna "barnvakt" till den lille med flaskan.

Viktoria

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #7 skrivet: 20 apr-09 kl 17:07 »
Mina tackor som jag band upp hade gott om plats omkring sig så att lammen kunde flytta på sig ifall de hamnar i vägen. Den suraste tacka steppar runt lite men, eftersom hon inte vet vilket lamm det är som diar så fungerar det ganska bra. Bagglammet har lärt sig att dia från sidan och märkligt nog så får båda dia samtidigt. Fast det krävs nog att lammen är pigga och raska och orkar ta sig undan ifall tackan är lite ovarsam.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

ViktoriaG

• Carpe Diem
    • Viktoria´s sida
« Svar #8 skrivet: 20 apr-09 kl 17:14 »
Jo nog är han pigg och rask just nu iallafall, ska fundera lite och se hur jag kan lösa det hela. Tycker lite synd om honom att vara själv i stallet och bräka :-\, de andra är ju en bit bort men förhoppningsvis så ska det inte behöva bli så länge tills han iallafall kan vara ute på dagarna. Funderar på en lammkammare. Har beställt lammbar nu.

Viktoria

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #9 skrivet: 20 apr-09 kl 19:18 »
Min ena tacka hade lammat igår morse strax efter 5 när jag kom ut. Nr.1 var torr och fin men nr.2 stod blöt och frussen och mamman stångade bort henne när hon kom nära. Jag har tackan och lammen i en box nu och håller henne 4-5 ggr om dagen så lammet får dia ordentligt. Jag var orolig när jag kom ut i morse, men 2:an var lika fylld i magen som sin syster och jag ser att hon diar samtidigt som syrran och hon håller sig ur vägen för mammas horn. Jag tänker ha dom på box i ca 1 vecka för att se om hon accepterar 2:an. Om det inte går får man väl försöka med lammbar. Men det är facinerande att se hur pigg hon är och att hon hoppar undan för mammas huvud och håller sig kring baken.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

ViktoriaG

• Carpe Diem
    • Viktoria´s sida
« Svar #10 skrivet: 20 apr-09 kl 20:41 »
Men det är facinerande att se hur pigg hon är och att hon hoppar undan för mammas huvud och håller sig kring baken.

Så smart är inte mitt bagglamm han går invist fram till hennes huvud och tom följer henne när hon backar och tar sats för att stånga honom. Ser faktiskt riktigt otäckt ut. Min lille får vara i stallet med hästarna inatt hoppas dom har toleranta öron för min lille vän pratar ganska mycket  ;)

/viktoria

Dela detta:

* Inloggade just nu

616 gäster, 2 användare
Galaxie, Numera

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser